Av Aaron Kheriaty.
WHO planlegger å ferdigstille traktaten innen 2024. Den vil ta sikte på å flytte styringsmyndighet som nå er forbeholdt suverene stater til WHO. Dette vil gjelde når WHO erklærer en pandemi og vil være juridisk bindende for medlemsland i WHO i henhold til deres reviderte internasjonale helseforskrifter.
WHO kunngjorde nylig planer for en internasjonal pandemiavtale knyttet til et digitalt pass og digitalt ID-system. Møte i desember 2021 i en spesiell sesjon for bare andre gang siden WHOs grunnleggelse i 1948, vedtok Helseforsamlingen til WHO en enkelt beslutning med tittelen “Verden sammen.”
Les: WHO vil ha overnasjonal makt og sette nasjonalt sjølstyre til side
WHO planlegger å ferdigstille traktaten innen 2024. Den vil ta sikte på å flytte styringsmyndighet som nå er forbeholdt suverene stater til WHO. Dette vil gjelde når WHO erklærer en pandemi og vil være juridisk bindende for medlemsland i WHO i henhold til deres reviderte internasjonale helseforskrifter.
I januar 2022 sendte USA inn forslag til endringer i 2005 International Health Regulations, som binder alle 194 FNs medlemsland, som WHOs generaldirektør godtok og videresendte til andre medlemsland.
I motsetning til endringer i vår egen grunnlov, vil disse endringene ikke kreve to tredjedelers flertall fra vårt senat, men et enkelt flertall av medlemslandene.
De fleste av offentligheten er helt uvitende om disse endringene, som vil påvirke medlemslandenes nasjonale suverenitet.
Les: Helseminister Kjerkol: – Vi må konsolidere WHO som et byrå som har nulltoleranse for feil oppførsel
De foreslåtte endringene omfatter blant annet følgende. Blant endringene vil WHO ikke lenger trenge å rådføre seg med statene eller å få bekreftelse fra staten der en rapportert bekymringshendelse (f.eks. et nytt utbrudd) angivelig skal inntreffe før det iverksettes tiltak på grunnlag av slike rapporter (artikkel 9.1) ).
I tillegg til myndigheten til å avgjøre en folkehelsenødsituasjon i henhold til artikkel 12, vil WHO få ytterligere fullmakter til å fastsette en folkehelsenødsituasjon på regionalt nivå, samt en kategori referert til som «et mellomliggende helsevarsel».
Den staten det gjelder trenger ikke lenger å samtykke i WHOs generaldirektørs beslutning om at en hendelse utgjør en folkehelsesituasjon av internasjonal interesse. En ny beredskapskomité vil bli nedsatt i WHO, som generaldirektøren vil konsultere i stedet for staten på hvis territorium folkehelsesituasjonen har inntruffet, for å erklære nødsituasjonen over.
Endringene vil også gi “regionale direktører” i WHO, snarere enn valgte representanter for de relevante statene, juridisk myndighet til å erklære en regional folkehelsenødsituasjon.
Dessuten, når en hendelse ikke oppfyller kriteriene for en folkehelsenødssituasjon, men WHOs generaldirektør fastslår at det krever økt bevissthet og en potensiell internasjonal folkehelserespons, kan han når som helst bestemme seg for å utstede en “mellomliggende folkehelsevarsling” til stater og konsultere WHOs beredskapskomité. Kriteriene for denne kategorien er: “Generaldirektøren har bestemt at det krever økt internasjonal bevissthet og en potensiell internasjonal folkehelserespons.”
Gjennom disse endringene ser det ut til at WHO, med støtte fra USA, reagerer på den lockdown som Kina innførte i de første dagene av covid. Dette er en legitim bekymring.
Men nettoeffekten av de foreslåtte endringene er det et maktoverføring bort fra suverene stater, inkludert våre, til ikke-valgte byråkrater i WHO. Drivkraften i hver av endringene er mot økte fullmakter og sentraliserte makt delegert til WHO og bort fra medlemslandene.
Leslyn Lewis, et medlem av det kanadiske parlamentet og advokat med internasjonal erfaring, har advart om at traktaten også vil tillate WHO ensidig å bestemme hva som utgjør en pandemi og erklære når en pandemi oppstår.
“Vi ville ende opp med en tilnærming som passer alle for hele verden,” advarte hun. I henhold til den foreslåtte WHO-planen trenger ikke pandemier være begrenset til infeksjonssykdommer og kan for eksempel inkludere en erklært fedmekrise.
Som en del av denne planen har WHO inngått kontrakt med det tyskbaserte Deutsche Telekom-datterselskapet T-Systems for å utvikle et globalt vaksinepasssystem, med planer om å koble hver person på planeten til en digital QR-kode-ID.
«Vaksinasjonssertifikater som er manipulasjonssikre og digitalt verifiserbare bygger tillit. WHO støtter derfor medlemslandene i å bygge nasjonale og regionale tillitsnettverk og verifiseringsteknologi,” forklarte Garret Mehl, leder av WHOs avdeling for digital helse og innovasjon.
«WHOs gateway-tjeneste fungerer også som en bro mellom regionale systemer. Den kan også brukes som en del av fremtidige vaksinasjonskampanjer.»
Dette systemet vil være universelt, obligatorisk, transnasjonalt og drives av ikke-valgte byråkrater i en privat organisasjon som allerede har skapt kaos i responsen på covid-pandemien.
Aaron Kheriaty, tidligere professor i psykiatri ved UCI School of Medicine og direktør for medisinsk etikk ved UCI Health, er seniorstipendiat ved Brownstone Institute.
Oversatt til norsk og publisert av Politikeren.
Originalens tittel: The WHO’s Pandemic Treaty
WHO forbereder et globalt helsepass sammen med Deutsche Telekom og T-systems