Hvorfor er Radikal portal så ukritisk til Tesla?

50
Ikke noe annet land i verden gir så store subsidier til elbilindustrien – og Tesla – som Norge. Men er det miljøvennlig? Og er det radikalt å være apologet for denne industrien? Foto: Shutterstock

Vi brakte for et par dager siden en henvisning til en tysk studie som hevder at elbiler ikke fører til lavere CO2-utslipp i Tyskland. Det har falt nettstedet Radikal portal tungt for hjertet. Antropolog Johannes Wilm skriver:

Både Steigan.no, Nettavisen og E24 har gjengitt en tysk studie som angivelig skal vise at elbiler forurenser mer enn tradisjonelle biler. Studien blir gjengitt helt uten kildekritikk.

Wilm mener at studien er feil fordi den er kritisert i tyske medier:

Studien går ut fra at produksjonen av en elbilbatteri skaper 17,5 tonn CO2. Det er samme som en svensk studie fra 2017 kom frem til og tallet fikk de ved å evaluere en rekke eldre studier. Nyere studier viser andre og mye lavere tall og batteriprodusentenes egne tall har så langt ikke vært offentlig tilgjengelige. Teslas Gigafactory satser på solenergiteknikk for å produsere den strøm som kreves for å produsere batteriene.

Hvis Radikal portal mener at det er noe radikalt i å hausse opp Tesla, så tar de feil. I Norge er hyllest til Tesla noe nær offisiell statsreligion. Slik har det vært siden Frederic Hauge i Bellona i 2009 fikk sin første Tesla Roadster og stilte som PR-agent for bilprodusenten og eieren Elon Musk.

Etter dette er det to områder i verden som har gitt Tesla gigantsubsidier og det er Norge og California. Når Johannes Wilm og Radikal portal bruker Teslas egne argumenter i denne diskusjonen, er de ikke radikale. De er helt på linje med Erna Solberg som jo gir denne bilgiganten svært rundhåndede subsidier. «Teslas Gigafactory satser på solenergiteknikk for å produsere den strøm som kreves for å produsere batteriene.» Javel, men hva brukes for å produsere solcellene? Hva er en livsløpsanalyse av denne produksjonen?

Elbilene er avhengige av kobolt til batteriene sine. 60 prosent av verdens koboltproduksjon foregår i Kongo under heller tvilsomme forhold. Det er derfor ikke noe radikalt i å legge seg nesegrus for denne teknologien.

Vi har gjengitt en studie. Vi har ikke giftet oss med den. Her foregår det forskning hele tida og vi henviser våre lesere til den fordi det trengs motvekt mot den ensidige hyllesten som dominerer norske medier.

Men i tillegg til det som kom fram i studien fra Ifo-instituttet vil vi peke på at tyske elbiler i stor grad går på kull.

Og når vindkraft føres opp som fornybar kraft, er det en sannhet med modifikasjoner. Vindkraft har fått gigantsubsidier i Tyskland, som i Norge. Tyske landskaper er rasert av nesten 30.000 vindturbiner og nå er de i en fase hvor de må skiftes ut. Den tyske Energiewende er ikke så lysegrønn som man kan få inntryk av fra norske medier. Tror også Radikal portal på dette?

Hva har dette å si for effekten av elbilbatterier? Jo, vindkraft er ustabil kraft. Den er avhengig av annen kraft når vinden stilner. Og da kommer kull, atomkraft og gass inn, samt vannkraft fra Norge.

Elbilprodusentene vil sikkert klare å produsere bedre batterier og få til større virkningsgrader. Men det står ikke til å nekte at dette er en svært energi- og ressurskrevende industri. Overgang fra dieselbiler til elbiler betyr knapt noen ting for klimaet. Det som ville ha betydd noe er dersom man gikk over fra et samfunn med et ekstremt høyt transportbehov til et samfunn med mye lavere transportbehov.

Det ville ha vært en virkelig radikal forandring, Radikal portal.

Men både elbilindustrien og vindkraftindustrien bruker miljøargumenter for det de er verdt – og mer til. De vil ha oss til å tro på evangeliet sitt, fordi det er uhyre profitabelt for dem. Det er noe en radikal portal burde ha brukt ressurser på å avsløre i stedet for å være talerør for elbilindustrien.

Men det er tydelig at heller ikke antropolog Johannes Wilm er helt sikker på at han har gode nok argumenter for avslutningsvis viser han til at forfatteren av den kritiske studien på helt andre områder har politiske meninger som Wilm og sikkert også mange andre misliker. Men det har absolutt ingenting med saken å gjøre. Spørsmålet er hva som er riktig, og det handler ikke om ideologi, men om fysikk.

Les også:Vil elbildrømmen kollidere med metallmangel?

Elbil ikke nødvendigvis best for klimaet

KampanjeStøtt oss

Kommentarer

  1. SHO says:

    Jeg må si at jeg savner en uhildet energimelding fra det offentlige. Nå utsettes vi nærmest for propaganda og ensidige partsinnlegg når det gjelder diskusjonen om energispørsmål. Det ser ut som dagens regjering og også Arbeiderpartiet har en skjult agenda og at slike organer som NVE spiller med på laget. Faren med alt dette er at det fører til både feilinvesteringer og til mangelfulle investeringer som kan straffe seg hardt på sikt. Man tuller ikke ustraffet med et lands energisystem.

  2. Jan Kjetil Andersen, du er virkelig altruistisk altså! Tenk at du tenker på “verdens fattigste” :blush: uten tanke på null engangsavgift og luksusbil med premiumrabatt, gratis superlading, kjøring i kollektivfeltet, gratis på endel ferjer, gratis parkering osv. Gratulerer og hvis verden bestod av slike som deg ville den vært et bedre sted! Mvh Kjetil Tangen

  3. Det var en periode da plast skulle være så miljøvennlig, også. Jeg tipper det blir slutt på oppsnakkingen, om flertallet av befolkningen skaffer seg el-bil.
    Selv satser jeg på å ha en så gammel bil, at jeg tenker meg om et par ganger før jeg legger ut på langtur.

  4. “Det ser ut som dagens regjering og også Arbeiderpartiet har en skjult agenda”

    Agendaen er fullt synlig.

    Please welcome Norwegian Prime minister ØRNA SÅLBØRG.

    https://www.youtube.com/watch?v=Rqxc3X9qSF0

    “The argument that the two parties should represent opposed ideals and policies… is a foolish idea. Instead, the two parties should be almost identical, so that the American people can throw the rascals out at any election without leading to any profound or extensive shifts in policy. Then it should be possible to replace it, every four years if necessary, by the other party which will be none of these things but will still pursue, with new vigor, approximately the same basic policies.”
    ― Carroll Quigley

    https://www.youtube.com/watch?v=GRWbIoIR04c

    Ha gjerne på litt lyd mens du leser fra regjeringens sider, så det ikke blir fullt så kjedelig.
    Illuminati kon-firmet

    “Truth Hæs been spoken.”

    Agendaen tror jeg nesten ingen gidder å lese om, vi bare betaler,
    men de er åpne om det, og det står på regjeringens sider.Dette er kartet de har i bilen, og som de kjører etter, og dette gjelder begge blokkene, røde eller blå, og Rotschild er den som er initiativtaker, fra 1987.
    Det handler om krysningen mellom bærekraft og profitt og står vel på melkekartongen.
    BK er PK, og her er noen linker.

    The 2030 Agenda: A roadmap for national action and global partnership

    Se om du ser et kjent fjes. Da har du sett lederen.

    Mer om lederen for agendaen :
    Her Excellency
    Erna Solberg Prime minister of Norway
    Global citizen
    Superfint foto av lederen, som ser ut til å ville inn i FNs sikkerhetsråd på dette bildet.
    Livet er en scene, og gjett hvem som har hovedrollen.
    https://smp.vgc.no/v2/images/9ef706f1-30de-4315-a8e0-0481b56f2164?fit=crop&h=533&w=800&s=ec3e1bd4b9bdbe1825621ec2153ce70709b46586
    Derfor vil Norge inn i FNs prestisje organ
    Avslutningsvis tok hun opp Norges kandidatur til FNs sikkerhetsråd i 2021-2022, i tillegg til Norges ambisjoner om et mer åpent og representativt Sikkerhetsråd.
    FNs høynivå uke 2018.
    Regjeringen
    Award
    Utmerkelse
    Goal 13: Take urgent action to combat climate change and its impacts
    Klimamål
    Norway regards the 2030 Agenda with its 17 Sustainable Development Goals (SDGs) as a transformative global roadmap for our national and international efforts aimed at eradicating extreme poverty while protecting planetary boundaries and promoting prosperity, peace and justice. It is a universal agenda, to which all countries and all relevant stakeholders can and must contribute.
    Regjeringen har bestemt at bærekraftsmålene utgjør det politiske hovedsporet for å ta tak i vår tids største nasjonale, regionale, og globale utfordringer. Norge jobbet målrettet for å få bærekraftsmålene vedtatt og vil spille en sentral og aktiv rolle i oppfølgingen av målene internasjonalt. FNs generalsekretær har gitt statsminister Erna Solberg en pådriverrolle i dette arbeidet.

    Statsminister Solberg skal lede FNs pådrivergruppe for bærekraftsmålene
    Pressemelding | Dato: 19.01.2016

    As for the crucial area of climate change, national follow-up of the Paris Agreement will constitute the main basis for action to fulfil SDG 13. Norway is committed to reducing emissions by at least 40 % by 2030, compared with the 1990 level. Norway is engaged in a dialogue on joint fulfilment of its 2030 commitment together with the EU.

    Agenda 2030

  5. 17,5 tonn er ikke tatt ut av løse lufta men det blir et litt meningsløst tall ettersom det må dreie seg om det 100 KWh store Tesla-batteriet. Et bedre mål er antall kg CO2-utslipp per KWh batterikapasitet.

    Såvidt jeg vet har NTNU kommet fram til et snittall på 172 kg CO2/KWh lagringskapasitet for elbilbatterier. Teknisk Ukeblad hadde en reportasje i 2013 hvor de referer et lignende tall fra denne undersøkelen (“Life Cycle Assessment of a Lithium-Ion Battery Vehicle Pack”) med en Nissan Leafs 26,6 KWh batteri som vil ha sluppet ut 4,6 tonn CO2 i produksjonen (4600 kg/26,6 = 173 kg CO2/KWh lagringskapasitet)

    Jeg synes det er rimelig opplagt at dersom dette stemmer eller til og med er i nærheten av å stemme så vil elbiler ikke slippe ut mindre CO2 på europeisk nivå enn dieselbiler på veldig veldig lenge. Jeg hadde aldri hørt om Sinn før denne rapporten, men jeg tror hans påstander holder mål selv om jeg er enig i at det er en svakhet at utslippene fra produksjon og transport av olje og diesel ikke er tatt med i regnskapet, men det er til gjengjeld heller ikke utslippene fra f.eks kullgruver, gassfelt med gass som går til strømproduksjon, transport av disse osv. Det er kun utslippene fra kraftpipa som beregnes.

    Den store stygge ulven er lithiumbatteriene og elbilen blir mer miljøvennlig jo mindre lagringskapasitet de har. Dette går imidlertid imot de flestes ønsker fordi det betyr hyppigere lading og mindre bekvemt og det gjør det atskillig vanskeligere å gå bort fra fossilbilen.

    Tysk kraftmiks har et utslipp på 560 g CO2/KWh og ligger omtrent på snittet i EU mot Norges ca. 10 g/CO2.
    En elbil som bruker la oss si 2 KWh strøm/mil inkludert ladetap og nettap etc. vil med tysk kraftmiks slippe ut
    2 x 560 g/mil = 1120 g/mil = 112 g/km og når da ikke engang batteriet er tatt med gir det seg selv at det ikke gir noen mening å subsidiere elbiler dersom CO2-utslipp er grunnen bakom. Så gjør heller ikke tyske myndigheter det.

  6. Hvorfor snakke om tysk kraftmiks? Tyskland har på grunn av sine kullkraftverk meget høyt CO2 utslipp sammenlignet med andre europeiske land.

    Jeg kjenner ikke energimiksen i ulike land, men utslipp per capita, som er publisert av Verdensbanken, bør gi en god indikasjon. I 2014 var tyske CO2 utlipp per innbygger 37% høyere enn storbritannias, 69% høyere enn Italias og 95% høyere enn Frankrikes.
    Se graf her

    Dette betyr at elektriske kjøretøy kommer spesielt dårlig ut med tysk energimiks.

    Ser man på norske forhold, som tross alt er mer relevante her, så publiserte NVE en rapport som viser at elektriske kjøretøy er suverent mest miljøvennlige vedrørende utslipp av CO2.
    publikasjoner.nve.no/rapport/2016/rapport2016_73.pdf

  7. Johnny says:

    Det finnes flere studier, og hva som er den mest miljøvennlige bilen kan diskuteres, men hovedpoenget med studiene er at produksjon og bruk av el-bil forurenser langt mer enn folk er klar over. El-bilen og Tesla er med andre ord ikke klimavennlig!

    En annen ting med biler er dekkslitasje, i sommerdekk brukes en syntetisk gummi av typen SBR, og dette er ikke gummi, men plast. Men hvor blir det av all mikroplasten fra bildekkene?

    Brorparten av mikroplasten havner i havet, pga. slitasje på plastprodukter, og den største bidragsyteren er biltrafikken. Mye av mikroplasten havner også i oss mennesker. En metastudie har vist at mikroplast tas inn av mennesker, både ved spising, drikking og innånding. Ca. 50 tusen plastpartikler inntas ved mat og drikke, og 50 tusen plastpartikler ved innånding, for hvert menneske, i året. De helsemessige konsekvensene er ikke avklart. :roll_eyes:

    Med andre ord, bilmerket Tesla er et miljøsvin av verste sort!

    Her antar du at Pål må ha lest ditt eller datt, og det er vel litt tynt?

    Og forøvrig, Radikal Portal er ikke kritisk nok til statussymbolet Tesla, og de kapitalistsvina som kjører en slik, lures til å tro at de er miljøvennlige, og så rakker de ned på oss vanlige arbeidere med en diesel vi knapt har råd til å bruke. :unamused:

    edit referanser:




Fortsett diskusjonen på forum.steigan.no

40 flere kommentarer

Deltakere

Historisk kommentararkiv

50 KOMMENTARER

  1. […] Det har blitt tilnærmet typisk norsk å kjøre elbil, f. eks. av typen luksusbil Tesla eller Nissan Leaf. Og det er ekte miljøengasjement som ligger bak, eller om popularitet skyldes forhold slik som lavere avgifter, mote/trendy, status og/eller ønsker om å være hippe og kule har jeg ingen sterk formeninger om. Det er vel mest fristende å tenke at de økonomiske motivene mer ligger bak valget av elbil for mange enn et ekte miljøengasjement. Kjøp og bruk av elbiler og spesielt Tesla har blitt vårt nye evangelium eller (nesten) statsreligion. […]

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.