Vi brakte for et par dager siden en henvisning til en tysk studie som hevder at elbiler ikke fører til lavere CO2-utslipp i Tyskland. Det har falt nettstedet Radikal portal tungt for hjertet. Antropolog Johannes Wilm skriver:
Både Steigan.no, Nettavisen og E24 har gjengitt en tysk studie som angivelig skal vise at elbiler forurenser mer enn tradisjonelle biler. Studien blir gjengitt helt uten kildekritikk.
Wilm mener at studien er feil fordi den er kritisert i tyske medier:
Studien går ut fra at produksjonen av en elbilbatteri skaper 17,5 tonn CO2. Det er samme som en svensk studie fra 2017 kom frem til og tallet fikk de ved å evaluere en rekke eldre studier. Nyere studier viser andre og mye lavere tall og batteriprodusentenes egne tall har så langt ikke vært offentlig tilgjengelige. Teslas Gigafactory satser på solenergiteknikk for å produsere den strøm som kreves for å produsere batteriene.
Hvis Radikal portal mener at det er noe radikalt i å hausse opp Tesla, så tar de feil. I Norge er hyllest til Tesla noe nær offisiell statsreligion. Slik har det vært siden Frederic Hauge i Bellona i 2009 fikk sin første Tesla Roadster og stilte som PR-agent for bilprodusenten og eieren Elon Musk.
Etter dette er det to områder i verden som har gitt Tesla gigantsubsidier og det er Norge og California. Når Johannes Wilm og Radikal portal bruker Teslas egne argumenter i denne diskusjonen, er de ikke radikale. De er helt på linje med Erna Solberg som jo gir denne bilgiganten svært rundhåndede subsidier. «Teslas Gigafactory satser på solenergiteknikk for å produsere den strøm som kreves for å produsere batteriene.» Javel, men hva brukes for å produsere solcellene? Hva er en livsløpsanalyse av denne produksjonen?
Elbilene er avhengige av kobolt til batteriene sine. 60 prosent av verdens koboltproduksjon foregår i Kongo under heller tvilsomme forhold. Det er derfor ikke noe radikalt i å legge seg nesegrus for denne teknologien.
Vi har gjengitt en studie. Vi har ikke giftet oss med den. Her foregår det forskning hele tida og vi henviser våre lesere til den fordi det trengs motvekt mot den ensidige hyllesten som dominerer norske medier.
Men i tillegg til det som kom fram i studien fra Ifo-instituttet vil vi peke på at tyske elbiler i stor grad går på kull.
Og når vindkraft føres opp som fornybar kraft, er det en sannhet med modifikasjoner. Vindkraft har fått gigantsubsidier i Tyskland, som i Norge. Tyske landskaper er rasert av nesten 30.000 vindturbiner og nå er de i en fase hvor de må skiftes ut. Den tyske Energiewende er ikke så lysegrønn som man kan få inntryk av fra norske medier. Tror også Radikal portal på dette?
Hva har dette å si for effekten av elbilbatterier? Jo, vindkraft er ustabil kraft. Den er avhengig av annen kraft når vinden stilner. Og da kommer kull, atomkraft og gass inn, samt vannkraft fra Norge.
Elbilprodusentene vil sikkert klare å produsere bedre batterier og få til større virkningsgrader. Men det står ikke til å nekte at dette er en svært energi- og ressurskrevende industri. Overgang fra dieselbiler til elbiler betyr knapt noen ting for klimaet. Det som ville ha betydd noe er dersom man gikk over fra et samfunn med et ekstremt høyt transportbehov til et samfunn med mye lavere transportbehov.
Det ville ha vært en virkelig radikal forandring, Radikal portal.
Men både elbilindustrien og vindkraftindustrien bruker miljøargumenter for det de er verdt – og mer til. De vil ha oss til å tro på evangeliet sitt, fordi det er uhyre profitabelt for dem. Det er noe en radikal portal burde ha brukt ressurser på å avsløre i stedet for å være talerør for elbilindustrien.
Men det er tydelig at heller ikke antropolog Johannes Wilm er helt sikker på at han har gode nok argumenter for avslutningsvis viser han til at forfatteren av den kritiske studien på helt andre områder har politiske meninger som Wilm og sikkert også mange andre misliker. Men det har absolutt ingenting med saken å gjøre. Spørsmålet er hva som er riktig, og det handler ikke om ideologi, men om fysikk.