I Norge tas det for gitt at en elbil uten unntak er best for klimaet. Men det er en sannhet med betydelige modifikasjoner, går det fram av en artikkel i Teknisk Ukeblad. Magasinet bygger på en studie gjort av den tyske bilorganisasjonen ADAC, søsterorganisasjon til norske NAF. TU skriver at i Tyskland:
«En Tesla X må kjøre mer enn en halv million kilometer før den slipper ut mindre CO2 enn denne dieselbilen.
Elbil ikke nødvendigvis best for klimaet
For ifølge ADAC, som er søsteroganisasjonen til norske NAF, er det nemlig ikke nødvendigvis slik at en elbil alltid er det beste miljøvalget. I alle fall ikke når man skal ha en større personbil og kjøre den i Tyskland.
Rapporten har sett på tre klasser av biler; småbiler, kompaktbiler og større personbiler (kalt «øvre middelklasse»). I alle klassene har de sammenlignet biler med ulike drivlinjer.
De har tatt med CO2-utslipp fra produksjon av bilene, og benyttet tysk elektrisitetsmiks fra 2013 for de ladbare bilene. 2013-tallene er de siste tilgjengelige tallene, skriver ADAC.
De har regnet inn CO2-utslipp fra oljebrønn til hjul (well to wheel-tall). ADAC har tatt utgangspunkt i at bilene har en levetid på 150.000 kilometer.»
Konklusjonene er:
I småbilklassen kommer elbilen klart best ut, men:
«Først etter 58.000 kilometer vil elbilen få et lavere CO2-utslipp enn en hybridbil. Men først etter 111.000 kilometer vil den få et lavere utslipp enn en dieselbil.»
«Når det gjelder store personbiler, eller «øvre middelklasse», som det kalles, blir regnestykket et ganske annet.
For skal vi tro ADAC vil en elbil måtte gå 580.000 kilometer på tysk 2013-strømmiks før den gir et lavere CO2-utslipp enn en tilsvarende bil med dieselmotor.»
Kommentar:
Det er svært få områder i politikken som er så ideologisk betente som spørmålet om elbiler. Det er nesten like følelsesbetont som flyktningpolitikken og klimapolitikken. De få artiklen vi har hatt på steigan.no om elbiler er blant dem som har ført til absolutt flest og til dels ganske sinte kommentarer. Vår redaksjonelle linje her som i andre saker er å søke sannheten fra fakta. Når fakta er på bordet kan man diskutere løsninger.
Regnestykket for elbiler i Norge blir annerledes enn i Tykland, men også her må man regne på livsløpet for å se hva som er mest gunstig. Og selv i Norge koster det penger å produsere strøm, om strømmen i seg sjøl er aldri så miljøvennlig produsert. Dette har elbileierne oppdaget i forbindelse med at prisen på lading nå har økt med opptil 60 prosent.