Tyske forskere: – Elbiler fører ikke til lavere CO2-utslipp i Tyskland

0
En elbil fra Volkswagen. Shutterstock.

EU-kommisjonen har nylig publisert en rapport der elbiler omtales som nulluttslippsbiler. En rapport fra det tyske ifo-Institut punkterer denne forestillingen.

Det er forskerne Buchal, Christoph, Hans-Dieter Karl og Hans-Werner Sinn som har publisert rapporten «Kohlemotoren, Windmotoren und Dieselmotoren: Was zeigt die CO2-Bilanz?». Rapporten omtales i deres pressemelding her.

Forskerne sier at elbiler knapt vil redusere CO2-utslippene i Tyskland og at innføring av elektriske kjøretøyer ikke nødvendigvis vil føre til mindre utslipp fra veitraffien. Dette har både å gjøre med produksjonen av elbilene og batteriene deres og med den energimiksen som brukes for å produsere strøm i Tyskland.

Deres studie viser at forbrenningsmotorer basert på naturgass gir mindre utslipp. På lang sikt mener forskerne at en hydrogen-metan-teknologi vil være den beste overgangsteknologien hvis man ønsker å redusere CO2-utslippene.

Et land som Kina har en stor flåte med elektriske biler, men de har samlet et større CO2-utslipp enn en tilsvarende flåte med bensinbiler. Det er fordi strømmen i Kina for det aller meste produseres av kullkraftverk. Kinesiske elbiler går altså på kull. Derimot fører elbilene i Kina til en reduksjon av et annet problem, nemlig luftforurensingen i byene. Den kan som kjent til tider være svært alvorlig. Kina regner med å produsere to millioner elbiler i året innen 2020.

Studier fra Tsinghua-universitetet i Beijing sier at elbiler i Kina ikke vil kunne være miljøvennlige innenfor det første tiåret.

Les om elbiler på steigan.no

Vil du bli en av støttespillerne? Klikk her eller bruk konto 9001 30 89050  eller Vipps: 116916

Forrige artikkelTulsi Gabbard: Trump er Saudi-Arabias tjener
Neste artikkelCIA-dokumenter viser: Europeiske ledere ville ha «Operation Condor» til Europa
Pål Steigan. f. 1949 har jobbet med journalistikk og medier det meste av sitt liv. I 1967 var han redaktør av Ungsosialisten. I 1968 var han med på å grunnlegge avisa Klassekampen. I 1970 var han med på å grunnlegge forlaget Oktober, der han også en periode var styreleder. Steigan var initiativtaker til og første redaktør av tidsskriftet Røde Fane (nå Gnist). Fra 1985 til 1999 var han leksikonredaktør i Cappelens forlag og utga blant annet Europas første leksikon på CD-rom og internettutgaven av CAPLEX i 1997. Han opprettet bloggen steigan.no og ga den seinere til selskapet Mot Dag AS som gjorde den til nettavis. Steigan var formann i AKP(m-l) 1975–84. Steigan har skrevet flere bøker, blant annet sjølbiografien En folkefiende (2013).