Tyske forskere: – Elbiler fører ikke til lavere CO2-utslipp i Tyskland

8
En elbil fra Volkswagen. Shutterstock.

EU-kommisjonen har nylig publisert en rapport der elbiler omtales som nulluttslippsbiler. En rapport fra det tyske ifo-Institut punkterer denne forestillingen.

Det er forskerne Buchal, Christoph, Hans-Dieter Karl og Hans-Werner Sinn som har publisert rapporten «Kohlemotoren, Windmotoren und Dieselmotoren: Was zeigt die CO2-Bilanz?». Rapporten omtales i deres pressemelding her.

Forskerne sier at elbiler knapt vil redusere CO2-utslippene i Tyskland og at innføring av elektriske kjøretøyer ikke nødvendigvis vil føre til mindre utslipp fra veitraffien. Dette har både å gjøre med produksjonen av elbilene og batteriene deres og med den energimiksen som brukes for å produsere strøm i Tyskland.

Deres studie viser at forbrenningsmotorer basert på naturgass gir mindre utslipp. På lang sikt mener forskerne at en hydrogen-metan-teknologi vil være den beste overgangsteknologien hvis man ønsker å redusere CO2-utslippene.

Et land som Kina har en stor flåte med elektriske biler, men de har samlet et større CO2-utslipp enn en tilsvarende flåte med bensinbiler. Det er fordi strømmen i Kina for det aller meste produseres av kullkraftverk. Kinesiske elbiler går altså på kull. Derimot fører elbilene i Kina til en reduksjon av et annet problem, nemlig luftforurensingen i byene. Den kan som kjent til tider være svært alvorlig. Kina regner med å produsere to millioner elbiler i året innen 2020.

Studier fra Tsinghua-universitetet i Beijing sier at elbiler i Kina ikke vil kunne være miljøvennlige innenfor det første tiåret.

Les om elbiler på steigan.no

Vil du bli en av støttespillerne? Klikk her eller bruk konto 9001 30 89050  eller Vipps: 116916

KampanjeStøtt oss

Kommentarer

  1. Den eneste løsningen er bilfrie middelalderbyer: https://architecturehereandthere.com/2017/06/18/market-town-new-zealand/

    Dette drømte jeg om for mine forfedres smekre urbane landsby ved Kværnumsstrykene, men ble lagt for hat, og Skreia endte opp som ei motbydelig, utflytende billørje. Eller Anti-Tolfa!

    Hvorfor ikke totningene ønsket å ta en Tolfa på Toten, kommer jeg aldri til å forstå???

  2. aekeland says:

    Dette er bare enda en av disse perspektivløse “elbilen slipper ut mer en dieselbilen”. Rapporten drøfter ikke engang hva som skjer nå all strømmen er grønn. Det må den bli veldig raskt - ellers er det game over for klimaet. Den grunnleggende elbil-ligningen er: når strømmen blir grønn, så er både fossilbil og elbil grønne i produksjon, men bare elbilen vil være utslippsfri. Fossilbilen blir aldri det. QED at fossilbilen ikke har noen framtid. Vi må begynne med elbiler i dag! For når strømmen blir grønn - så må det ikke ta 20 år å fase ut fossilbilene. Det tåler ikke klimaet.

    Rapporten skriver mye om at sol og vind er variable, men ikke om lagring. Lagring av fornybar er sjølsagt helt mulig, men koster. Det krever at kull, olje, gass får en avgift - og det drøfter artikkelen ikke. Den har en pekefinger til miljøbevegelsen som fikk nedlagt atomkraften - selv om grunnen til at det skjedde var at a-kraft motstanden på høyresida i Tyskland reiste seg som en kjempe ved Fukushima. Derimot har rapporten ikke noen pekefinger mot miljøbevegelsen for at den ikke har gått inn for en karbonavgift til fordeling (KAF), dvs. en Robin Hood karbonavgift.

    Så burde vi ha færre biler, bilfrie bysentra, mindre transport osv. - alt det er riktig og viktig. Men hvis Alle kinesere, indere osv. kjøper fossilbil nå - så har equinor evig etterspørsel og vil bety arbeidsplasser til evig tid.

    Har ikke Steigan.no fått med seg at Rødt går inn for KAF? Åpenbart ikke - og det er ikke så rart for i likhet med ledelsen i MDG (hvor KAF også er vedtatt) så holder Rødt ledelsen fullstendig kjeft om KAF.

    Med KAF kan man bare kaste slike perspektivløse analyser i papirkorga med en gang. For da blir diesel så dyrt at elbilen vinner, elbilen blir så dyr fordi det i nær framtid er mye karbon i produksjone (omtrent like mye som en fossilbil, det er jo bare drivverket som er forskjellig) - så da vil andre transportformer og mindre transport også bli et faktum.

    Kort sagt - analyser som ikke engang har som scenario at karbonprisen og dermed energiprisene stiger er det ikke vits å bruke mye tid på å lese. Hvis man da ikke er en ung eller gammal “gubbe” av begge kjønn med et irrasjonelt hat mot elbiler, jfr. den grunnleggende elbil-ligningen.

    Hvis man ikke ønsker at all strøm skal bli grønn - OK - da har man et poeng. Et veldig dårlig poeng for klimaet.

  3. AnneBrit says:

    Vi hadde urban bosetning i Skjelstadmarka også, før utskiftningen på begynnelsen av 1800-tallet. Da ble gårdtuna flyttet fra klynger, til å trone midt i sitt samlede kongerike. Det var nok en effektivisering - den gang - nå er jeg ikke så sikker lenger. Ikke på hvor effektivt effektivisering er heller.

  4. SHO says:

    Man må huske på at når det gjelder fremstilling av bensin/diesel i oljeraffinerier så er dette en prosess som krever energi. Hvor får Tyskland sin bensin/diesel fra, er dette noe som produseres i Tyskland? Hvis bensin/diesel importeres til Tyskland så vil CO2-utslipp fra oljeraffineriet bli belastet produksjonslandet og ikke forbrukslandet.

  5. Anki says:

    Klimagalskapen er beyond insane. Hysterically beyond insane.
    Gissel-Gore ler hele veien til banken, Soros & co står til terningkast 6 med entreprenørskapet og de lydige sauene trygler om mer slaveri. Noen bør kanskje børste støvet av The Brave New World…? Ugh.

    CO2

  6. CarryOn says:

    “For når strømmen blir grønn” og beslektede dypt upresise utsagn røper hva saken gjelder: Mangel på realistiske tilnærminger og avsky for teknologisk pragmatisme.
    Retorisk:
    Når blir strømmen grønn (sic!) i Tyskland uten kjernekraft? Grønne purister vet svaret og blir røde i ansiktet, men nekter å svare…

    Bruk av naturgass som drivstoff i konvensjonelle forbrenningsmotorer kan redusere CO2-utslippet med inntil 2/3. Parallelt vil en utrulling av hydrogen-infrastruktur spesielt rettet mot tungtransport skje. Tog (Alstom) og lastebiler (Nikola) er i gang, men overganger kommer vi ikke utenom i virkelighetens verden.

  7. Dessverre viser miljøbevegelsen seg å være faktaresistente gang på gang på flere ulike måter. Hvis vi godtar premissene om at CO2 er skadelig for miljøet for diskusjonens skyld vil elbiler med dagens lithiumbaserte teknologi neppe redusere belastningene på miljøet, annet enn lokalt selvsagt som kan være viktig i seg selv som i tilfellet Kina. Se bort fra Norge som er et bittelite land som ikke kan brukes som modell for andre høyindustrialiserte og tettbefolkede land. Produksjonen av elbilbatterier krever store mengder energi og råstoffer som litium, kobolt og mangan. Sintef regner med et utslipp på 170 kg CO2 per KWh lagringskapasitet i batteriene. Det er f.eks 17,2 tonn CO2 for et 100 KWh Tesla-batteri før det er montert i bilen.

    Resten av bilens utslipp bestemmes av kraftmiksen og bilens levetid og vedlikeholdsbehov, de to siste parameterne vil være svært variable og må baseres på gjennomsnittstall som foreløpig er vanskelige å kvantifisere.
    Energimiksen derimot er ikke det. Tysklands utslipp per KWh strøm produsert er 560 gram. I EU er dette midt på treet og gir derfor et godt bilde av EU som helhet.

    Tallene i grafen er fra 2009 men nær identiske med i dag på tross av sterk oppgang i sol- og vindkraft i Tyskland pga. nedlegging av kjernekraftverk etter Fukushima i 2011. Det er forresten morsomt å se Norge på denne grafen, vi er nesten usynlige men betaler likevel karbonskatter for vår kraftmiks. Svindel!

    Tyskland har ingen håp om å senke CO2-utslippene de nærmeste 5-10 åra minst etter min mening fordi de siste atomkraftverkene som produserer rundt 100 TWh årlig skal legges ned innen 2022. Bare å erstatte dem betyr en skog av nye vindmøller og tak dekket av solpaneler. Dette er FØR man begynner å diskutere nedlegging av dagens kull- og gasskraftverk for å gjøre Tyskland nærmest “karbonfritt”, og før man innser at strøm bare er rundt 25% av Tysklands totale primærenergiforbruk.

    Hvis vi for regnestykkets skyld godtar et omtrentlig forbruk for batterielbiler på 2 KWh/mil inkludert ladetap osv. vil CO2-utslippet per km for en tysk elbil bare med utslipp “off stack” (fra kraftpipa) ligge på 0,1 mil x 56gram x 2 = 112 gram/km. Dette rimer dårlig med EUs forventede krav om 95 gram per km innen 2021, og det er altså før man har regnet inn utslippene fra batteriproduksjonen som etter min mening må regnes som endel av “drivstoffet” hvis man skal få en reell sammenligning med fossilbiler.

    Tyskland har 30000 vindmøller i dag ifølge Jan Herdal på oljekrisa.no.
    http://oljekrisa.no/Tyskland%20energimiks%202018.htm
    Disse stod i fjor ifølge samme nettsted for 3,2% av landets samlede primærenergiforbruk. Hvor mange vindmøller og solpaneler for ikke å snakke om overføringskabler for å omsette strømmen er tyskerne villige til å godta for å dekarbonisere landet? Som min gamle nå avdøde far alltid sa, “den som lever får se…”

Fortsett diskusjonen på forum.steigan.no

Deltakere

Historisk kommentararkiv

8 KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.