EU-kommisjonen har nylig publisert en rapport der elbiler omtales som nulluttslippsbiler. En rapport fra det tyske ifo-Institut punkterer denne forestillingen.
Det er forskerne Buchal, Christoph, Hans-Dieter Karl og Hans-Werner Sinn som har publisert rapporten «Kohlemotoren, Windmotoren und Dieselmotoren: Was zeigt die CO2-Bilanz?». Rapporten omtales i deres pressemelding her.
Forskerne sier at elbiler knapt vil redusere CO2-utslippene i Tyskland og at innføring av elektriske kjøretøyer ikke nødvendigvis vil føre til mindre utslipp fra veitraffien. Dette har både å gjøre med produksjonen av elbilene og batteriene deres og med den energimiksen som brukes for å produsere strøm i Tyskland.
Deres studie viser at forbrenningsmotorer basert på naturgass gir mindre utslipp. På lang sikt mener forskerne at en hydrogen-metan-teknologi vil være den beste overgangsteknologien hvis man ønsker å redusere CO2-utslippene.
Et land som Kina har en stor flåte med elektriske biler, men de har samlet et større CO2-utslipp enn en tilsvarende flåte med bensinbiler. Det er fordi strømmen i Kina for det aller meste produseres av kullkraftverk. Kinesiske elbiler går altså på kull. Derimot fører elbilene i Kina til en reduksjon av et annet problem, nemlig luftforurensingen i byene. Den kan som kjent til tider være svært alvorlig. Kina regner med å produsere to millioner elbiler i året innen 2020.
Studier fra Tsinghua-universitetet i Beijing sier at elbiler i Kina ikke vil kunne være miljøvennlige innenfor det første tiåret.
Les om elbiler på steigan.no
Vil du bli en av støttespillerne? Klikk her eller bruk konto 9001 30 89050 eller Vipps: 116916