NRK og andre medier løy om giftgass i Douma

0
NRKs usanne oppslag om den påståtte gassangrepet i Douma. NRK forfalsker her innholdet i OPCWs rapport.

Av Pål Steigan.

I april 2018 påsto jihadister i Syria, og blant dem White Helmets, at de syriske regjeringsstyrkene hadde sluppet klorgass over Douma. NRK hadde et stort oppslag på sine nettsider der de brukte White Helmets som sannhetsvitne og skrev: ”Helikoptre slapp fire tønnebomber med kjemisk gass.”

Journalistene Pedja Kalajdzic og Gry blekastad Almås tok ikke mange forbehold i denne artikkelen.

Organisasjonen OPCW, som har i oppgave å undersøke slike påståtte gassangrep, har vært i Douma og har publisert en rapport derfra. Den ble publisert 6. juli 2018 på deres nettsider. I rapporten heter det:

” The results show that no organophosphorous nerve agents or their degradation products were detected in the environmental samples or in the plasma samples taken from alleged casualties. Along with explosive residues, various chlorinated organic chemicals were found in samples from two sites, for which there is full chain of custody. Work by the team to establish the significance of these results is on-going. The FFM team will continue its work to draw final conclusions.”

OPCW fant altså ingen spor av nervegass i sine undersøkelser. Rapporten sier at det derimot ble funnet spor av ”klorinerte organiske kjemikalier”. Men hva betyr det?

Washington Post, som særlig under krigen mot Syria har opptrådt som et propagandaorgan for krig, skriver:

”en global vaktbikkje (OPCW, vår merknad) konkluderte med at klorin faktisk ble brukt i byen Douma en dag før opprørsstyrkene overga seg der.”

Den som leser OPCW-rapporten ser at dette FATISK er usant. OPCW konkluderer med det motsatte. Riktignok fant organisasjonen ”klorinerte organiske kjemikalier”, men slike er det hundrevis, hvis ikke tusenvis av. Et plastrør av PVC (polyvenylkorid), som nesten finnes i alle hus i dag, er lagd av slike kjemikalier. Brenner man PVC vil det frigjøre ”klorinerte organiske kjemikalier”. Drikkevann som er kloret vil også inneholde slike kjemikalier.

Det opprinnelige oppslaget i BBC

BBC gjorde det samme som Post:

”Syria war: Douma attack was chlorine gas – watchdog.” Nå er overskriften endret til: Syria war: ‘Possible chlorine’ at Douma attack site – watchdog, men det er fortsatt en løgn. OPCW skriver ikke noe sånt noe sted i rapporten. The Independent, AlJazeera, Australian ABC News kom alle med den samme løgnen til sine lesere.

Påstandene om giftgassangrep ga USA og vestmaktene påskudd til et ulovlig rakettangrep på Syria, der de angivelig bombet et ”produksjonsanlegg for giftgass”. Men hadde de trodd på dette sjøl, så hadde de med viten og vilje utsatt hundrevis, hvis ikke tusenvis av mennesker for den giften som ville ha blitt utløst av angrepet. Dette ble påpekt av den meget erfarne våpeninspektøren Scott Ritter.

Dette er løgner som neppe ble satt fram på grunn av den allmenne journalistiske slappheten. De er tvert om ekkoer av USAs påstander umiddelbart etter den påståtte hendelsen, og som igjen ga USA, Frankrike og Storbritannia påskudd til et ulovlig, kriminelt og mislykket angrep på Syria.

Her på steigan.no har vi drevet kritisk dekning av denne påståtte hendelsen i flere tilfeller, for eksempel her. Robert Fisk var på plass i Douma for å prøve å finne sannheten om det påståtte gassangrepet.

Nå foreligger altså rapporten fra OPCW som ikke sier noen ting om giftgass. Men hva sier NRK?

OPCW: – Det er funnet spor av kjemisk våpen i Douma i Syria.

Journalist Dag Bredvei skriver:

«Organisasjonen for forbud mot kjemiske våpen (OPCW) har funnet flere typer klorgass to forskjellige steder i Douma i Syria, der over 40 barn og voksne døde 7. april.»

Bredvei lenker til OPCW-rapporten, men har han lest den? Og hvis han har lest den, har han forstått den? Hvis svaret på begge de spørsmålene er ja, så må vi konkludere med at Bredvei lyver. For i den rapporten han omtaler står det altså: «no organophosphorous nerve agents or their degradation products were detected«.

Det er nøyaktig det motsatte av det Bredvei og NRK påstår. Og enda en gang har NRK opptrådt som mikrofonstativ for al-Qaidas propagandaorganisasjon White Helmets. Dette er heller ikke hvilken som helst medialøgn. Det var en medialøgn som hadde til hensikt å prøve å utløse en full vestlig krig mot Syria. Det at statskanalen stiller seg til disposisjon for denne typen krigspropaganda er alvorlig, og det er alvorlig at det i det norske pressekorpset knapt finnes noen som tar et oppgjør med denne hodeløse formen for løgnjournalistikk.

 

Les også:

«Gassangrep» i Douma i natt (?)

KampanjeStøtt oss

Du kan diskutere artikler fra steigan.no på: https://motdagforum.no

Bruksanvisning for å bli medlem er her:
https://steigan.no/2021/03/bruksanvisning-for-a-registrere-bruker-pa-mot-dag-forumet

Du kan abonnere på steigan.no her. Det koster ingenting.

Men hvis du vil være med på å opprettholde og styrke vår kritiske og uavhengige journalistikk, kan du også gjøre det:

Vipps: 116916.

Eller du kan betale inn på Mot Dags støttekonto: 9001 30 89050 – eller gå inn på vår betalingsordning.