Enke saksøker Boeing for 2,4 milliarder etter flystyrt

0

Nadege Dubois-Seex mistet sin ektemann Jonathan Seex i en flystyrt i Etiopia i mars som kostet 157 mennesker livet. Nå saksøker hun flyprodusenten Boeing og krever 2,4 milliarder i erstatning, skriver NRK.

På pressekonferansen tirsdag der kravet ble presentert, sa enken at hennes mann døde som følge av en kynisk forretningsstrategi fra flyprodusentens side.

Kjente til problemet

Boeing var klar over problemene med 737 MAX 8, en flytype som skal være mer effektiv enn tidligere modeller og gi lavere drivstoffkostnader og større rekkevidde. 189 mennesker mistet livet da et fly fra Indonesiske Lion-air av samme modell styrtet i oktober.

«Lion Air-flyets datamaskiner trodde det var i ferd med å steile, og trimmet automatisk nesestillingen nedover i kommandoer med ti sekunders varighet, der besetningen kjempet mot automatikken og til slutt mistet kontrollen», forklarer Teknisk Ukeblad.

Pilotene på dette flyet skal ha hatt manglende forståelse av hvordan de kunne overstyre systemet og dermed hindre at flyet fortsatte nedover.

Produsenten har erkjent at det var en feil ved programvaren på flymodellen og i flysimulatorprogrammer som pilotene bruker til å lære flyet å kjenne

Feil knyttet til designvalg

737 MAX 8 er etter de to ulykkene blitt satt på bakken over hele verden og kongressen, FBI og president Trump har bedt om undersøkelse av godkjennelsesprosessen rundt flytypen.

Feilen som oppsto er knyttet til bevisste designvalg fra Boeings side. De ville ikke gjøre en komplett endring av selve flykroppen, men ønsket å bruke en ny motortype som er større.

Flymotorer som er plassert for nære bakken kan suge til seg diverse rusk og rask når det står på flyplassen, så Boeing flyttet de nye og større motorene litt forover og høyere for å motvirke dette. Endringen fikk dessverre også den uheldige bivirkningen at flyet oppfører seg annerledes i lufta, og har større risiko for å steile.

For å motvirke dette igjen, laget flyprodusenten et dataprogram kalt Maneuvering Characteristics Augmentation System, eller MCAS. Dette fungerer på den måten at når en sensor i flykroppen oppdager at nesa på flyet er for høy, så setter programmet i gang en automatisert prosess som presser nesa ned igjen.

CNET forklarer at en feil ved sensoren kan ved begge ulykkene ha matet ukorrekte data til MCAS, som da «trodde» at flyet var i ferd med å steile og derfor satte i gang med å presse nesa nedover. Problemet da var at siden flyet ikke var i ferd med å steile, så ble konsekvensen at flyet heller enn å korrigeres til normal posisjon ble presset til å stupe nedover.

Sparte kostnader – katastrofale konsekvenser

Riktig trening i hvordan overstyre MCAS-systemet kunne muligens forhindret de tragiske flyulykkene, men det later til at piloter ikke har vært tilstrekkelig lært opp. Ifølge New York Times ville Boeing minimere kostnadene og tiden brukt til å få godkjent piloter som allerede kjente tidligere versjoner av 737-flyet. Flere piloter skal også ha klaget på utilstrekkelig opplæring, ifølge Dallas Morning News.

Ting tyder med andre ord at Nadege Dubois-Seex kan ha en god sak mot Boeing. Selv om søksmålet hennes er stort ut fra de fleste mål, så representerer det bare én dags bruttoinntekt for flyprodusenten. Men flere søksmål er varslet av etterlatte etter Lion Air-styrten i fjor, og det kan hende problemene med 737 MAX 8-flyet vil hjemsøke Boeing i lang tidframover.

Vi har omtalt dette flere ganger tidligere, blant annet her:

Konstruksjonsfeil i Boeing 737-8 MAX?

Boeing kan tape stort på 737 MAX-ulykkene

Amerikansk tidning avslöjar: Boeings profitjakt bidrog till dödliga flygkrascher

Forrige artikkelBrexit Party rett til værs. Tory og Labour stuper.
Neste artikkelBritisk program for «kontrollert spontanitet» etter terrorangrep