Konstruksjonsfeil i Boeing 737-8 MAX?

0
Boeing har reklamert heftig for sin "energieffktive" 737 MAX. Spørsmålet som kan reises er: til hvilken pris? Foto: Shutterstock.

Luftfartstilsynet innfører et midlertidig forbud for flytypen. Det gjør de etter at Den europeiske luftfartsmyndigheten (EASA) stenger luftrommet for Boeing 737 Max 8 i hele Europa. Dette skriver Nettavisen, og fortsetter:

Bakgrunnen er flyulykken søndag der et fly fra Ethiopian Airlines i Etiopia styrtet kort tid etter avgang. Samme flytype, Boeing 737–8 MAX, var også involvert i en flystyrt med Lion Air i Indonesia 29. oktober 2018.

Det hevdes med styrke at disse flyene er beheftet med en alvorlig konstruksjonsfeil. Det starter med kampen mellom Boeing og Airbus om å levere fly som gir lavere energiforbruk. Airbus A-320 kom i 2010 med nye motorer, såkalte New Engine Option (NEO), som bruker mindre drivstoff. Dette skriver Moon of Alabama. Boeing måtte svare og konstruerte sine 737 MAX. De nye motorene gir flyet en annen flykarakteristikk der nesepartiet peker litt opp i flukten. Dette burde ha ført til ny opplæring av flygerne, men Boeing hevdet at det ikke var nødvendig. De trengte ifølge fabrikken bare å lese noen nye håndbøker. For å kompensere for manglende trening la konstruktørene inn en programmering som de kalte ‘maneuver characteristics augmentation system’ (MCAS). Denne skal korrigere kursen nedover hvis flyet viser tegn til å stalle, altså gå for rett oppover. Flyet har altså to uavhengige kontrollsystemer. Det ene korrigerer kursen litt opp og det andre korrigerer den ned. MCAS er dessuten uavhengig av autopiloten, slik at flygeren er nødt til aktivt å sjalte den ut for ikke å få problemer dersom det skulle oppstå en kritisk situasjon. Men spørsmålet er om de vil være klar over det, og i tilfelle de er det, om de vil rekke å gjøre det.

Feilen er så alvorlig at den føderale luftfartsmyndigheten i USA sendte ut en advarsel om det i november 2018. Flygernes fagforening ble sjokkert over dette og reagerte skarpt.

Det er sannsynlig at begge de to ulykkene med Boeing 737 MAX skyldes syringssystemet MCAS. Det betyr at Boeing er i alvorlige problemer. Selskapet har solgt 5000 fly av denne typen. 340 av disse er levert og flertallet av disse er nå satt på bakken.

Dette reiser en hel serie spørsmål. Foreløpig har det betydd store tap på børsen for Boeing, men det vil bli søksmål i megaformat og kundene vil kanskje kansellere avtaler.

Hvis denne framstillinga av problemene med Boeing 737 MAX er riktig, betyr det at vi har fått to store flyulykker som skyldes en hesblesende og kynisk kamp for å kutte hjørner og beholde marginer både når det gjelder energi og penger.

Norwegian er et av selskapene som har denne flytypen. De har nå valgt å sette alle sammen på bakken. Norwegian-aksjen falt ni prosent på en halvtime etter at meldinga kom. Den gikk opp igjen etterpå, men den er ustabil siden alt omkrin Boeing 737 MAX er fullstendig i det blå, som man vel kan si i denne sammenhengen.


Blant dem som anbefaler steigan.no er:

Du trenger den uavhengige og kritiske journalistikken, klikk her for å være med på å styrke den, eller bruk konto 9001 30 89050  eller Vipps: 116916

Forrige artikkelDen fransk-italienske stedfortrederkrigen i Libya
Neste artikkelCivita på vikende front
Pål Steigan. f. 1949 har jobbet med journalistikk og medier det meste av sitt liv. I 1967 var han redaktør av Ungsosialisten. I 1968 var han med på å grunnlegge avisa Klassekampen. I 1970 var han med på å grunnlegge forlaget Oktober, der han også en periode var styreleder. Steigan var initiativtaker til og første redaktør av tidsskriftet Røde Fane (nå Gnist). Fra 1985 til 1999 var han leksikonredaktør i Cappelens forlag og utga blant annet Europas første leksikon på CD-rom og internettutgaven av CAPLEX i 1997. Han opprettet bloggen steigan.no og ga den seinere til selskapet Mot Dag AS som gjorde den til nettavis. Steigan var formann i AKP(m-l) 1975–84. Steigan har skrevet flere bøker, blant annet sjølbiografien En folkefiende (2013).