Boeing kan tape stort på 737 MAX-ulykkene

0
Boeing kan gå på svært store tap etter ulykkene med typen 737 Max. Shutterstock.

Det indonesiske flyselskapet Lion Air som eide det Boeing-flyet som styrtet 29. oktober 2018, vurderer å skrote sin bestilling hos USA-selskapet Boeing og heller legge sine ordre hos det europeiske Airbus SE. Boeing-flyet var av typen 737 MAX, samme type som styrtet i Etiopia. Det er Bloomberg som melder dette.

Lion Air har inne en ordre for 22 milliarder dollar hos Boeing. Et tap av en slik kontrakt vil bli smertelig selv for Boeing. Aksjekursene til selskapet falt med hele 13 prosent umiddelbart etter ulykken i Etiopia. Vi omtalte flyulykkene og problemene med 737 Max her.

Vi hevdet at ulykkene kunne skyldes en konstruksjonsfeil og at denne feilen er knyttet til kampen om å ha det mest energigjerrige flyet. Det som har kommet fram i ettertid styrker denne teorien. Undersøkelser viser at det er klare likheter mellom de to flystyrtene. Piloter har advart mot unormal funksjon fra autopiloten i denne flytypen.

Amerikanske myndigheter har bedt om flere fakta rundt Boeings 737 Max-tillatelse. Minst én person involvert i utviklingen av flyet skal være stevnet i saken. Dette skriver Dagens Næringsliv.

Boeing 737 MAX-fly er satt på bakken over hele verden. Spørsmålet nå er når andre flyselskap følge eksemplet fra Lion Air og kanselere bestillingene av Boeings fly. Garuda, som er Indonesias største flyselskap har allerede bestemt at de skroter sin ordre på 49 slike fly. Aeroflot planlegger å gjøre det samme. Boeing har inne ordrer for over 5000 slike fly, men det spør om ikke ordrebøkene vil gjennomgå en heller kraftig revisjon etter det som er skjedd.

Hvis bakgrunnen for ulykkene er slik det nå ser ut, så er det knallhard og kynisk kamp om energisparing og markedsandeler som har lagt grunnlaget for den konstruksjonsfeilen som antakelig er årsak til ulykkene.


Blant dem som anbefaler steigan.no er:

Du trenger den uavhengige og kritiske journalistikken, klikk her for å være med på å styrke den, eller bruk konto 9001 30 89050  eller Vipps: 116916

KampanjeStøtt oss

Du kan diskutere artikler fra steigan.no på: https://motdagforum.no

Bruksanvisning for å bli medlem er her:
https://steigan.no/2021/03/bruksanvisning-for-a-registrere-bruker-pa-mot-dag-forumet

Du kan abonnere på steigan.no her. Det koster ingenting.

Men hvis du vil være med på å opprettholde og styrke vår kritiske og uavhengige journalistikk, kan du også gjøre det:

Vipps: 116916.

Eller du kan betale inn på Mot Dags støttekonto: 9001 30 89050 – eller gå inn på vår betalingsordning.


DEL
Forrige artikkelBill Gates og Jeff Bezos på global jakt etter kobolt
Neste artikkelEva Bartlett på Jimmy Dore show
Pål Steigan. f. 1949 har jobbet med journalistikk og medier det meste av sitt liv. I 1967 var han redaktør av Ungsosialisten. I 1968 var han med på å grunnlegge avisa Klassekampen. I 1970 var han med på å grunnlegge forlaget Oktober, der han også en periode var styreleder. Steigan var initiativtaker til og første redaktør av tidsskriftet Røde Fane (nå Gnist). Fra 1985 til 1999 var han leksikonredaktør i Cappelens forlag og utga blant annet Europas første leksikon på CD-rom og internettutgaven av CAPLEX i 1997. Han opprettet bloggen steigan.no og ga den seinere til selskapet Mot Dag AS som gjorde den til nettavis. Steigan var formann i AKP(m-l) 1975–84. Steigan har skrevet flere bøker, blant annet sjølbiografien En folkefiende (2013).