Boeing kan tape stort på 737 MAX-ulykkene

2
Boeing kan gå på svært store tap etter ulykkene med typen 737 Max. Shutterstock.

Det indonesiske flyselskapet Lion Air som eide det Boeing-flyet som styrtet 29. oktober 2018, vurderer å skrote sin bestilling hos USA-selskapet Boeing og heller legge sine ordre hos det europeiske Airbus SE. Boeing-flyet var av typen 737 MAX, samme type som styrtet i Etiopia. Det er Bloomberg som melder dette.

Lion Air har inne en ordre for 22 milliarder dollar hos Boeing. Et tap av en slik kontrakt vil bli smertelig selv for Boeing. Aksjekursene til selskapet falt med hele 13 prosent umiddelbart etter ulykken i Etiopia. Vi omtalte flyulykkene og problemene med 737 Max her.

Vi hevdet at ulykkene kunne skyldes en konstruksjonsfeil og at denne feilen er knyttet til kampen om å ha det mest energigjerrige flyet. Det som har kommet fram i ettertid styrker denne teorien. Undersøkelser viser at det er klare likheter mellom de to flystyrtene. Piloter har advart mot unormal funksjon fra autopiloten i denne flytypen.

Amerikanske myndigheter har bedt om flere fakta rundt Boeings 737 Max-tillatelse. Minst én person involvert i utviklingen av flyet skal være stevnet i saken. Dette skriver Dagens Næringsliv.

Boeing 737 MAX-fly er satt på bakken over hele verden. Spørsmålet nå er når andre flyselskap følge eksemplet fra Lion Air og kanselere bestillingene av Boeings fly. Garuda, som er Indonesias største flyselskap har allerede bestemt at de skroter sin ordre på 49 slike fly. Aeroflot planlegger å gjøre det samme. Boeing har inne ordrer for over 5000 slike fly, men det spør om ikke ordrebøkene vil gjennomgå en heller kraftig revisjon etter det som er skjedd.

Hvis bakgrunnen for ulykkene er slik det nå ser ut, så er det knallhard og kynisk kamp om energisparing og markedsandeler som har lagt grunnlaget for den konstruksjonsfeilen som antakelig er årsak til ulykkene.


Blant dem som anbefaler steigan.no er:

Du trenger den uavhengige og kritiske journalistikken, klikk her for å være med på å styrke den, eller bruk konto 9001 30 89050  eller Vipps: 116916

KampanjeStøtt oss

Kommentarer

  1. Journalisten Dominic Gates har med hjälp av informatörer inom Boeing och amerikanska luftfartsmyndigheten kartlagt hur 737 MAX kunde godkännas trots att det fanns ett känt konstruktionsfel. Redan före kraschen i Etiopien skickade han in frågor om detta till Boeing och myndigheten, utan att få svar.
    Se artikel i Seattle Times:

Fortsett diskusjonen på forum.steigan.no

Deltakere