Forskere finner massiv anti-russisk ‘bot-hær’

0
Demonstrasjon for Ukraina utenfor Det hvite hus i Washington, 27. februar 2022. (Mike Maguire, Flickr, CC BY 2.0)

Et australsk universitet har avdekket millioner av tweets fra falske kontoer som presser desinformasjon om Ukrainakrigen, rapporterer Peter Cronau. Utvalgsstørrelsen overskygger andre studier av skjult propaganda – om krigen på sosiale medier.

Av Peter Cronau, Declassified Australia, 6. november 2022

Et team av forskere ved University of Adelaide har funnet ut at så mange som 80 prosent av tweets om invasjonen av Russland-Ukraina i 2022, i de første ukene, var en del av en skjult propagandakampanje som stammer fra automatiserte falske «bot»-kontoer.

En antirussisk propagandakampanje som stammer fra en «bothær» av falske automatiserte Twitter-kontoer oversvømmet internett i begynnelsen av krigen.

Forskningen viser at av de mer enn 5 millioner tweets som ble studert, kom 90,2 prosent (både bot og ikke-bot) fra kontoer som var pro-Ukraina, med færre enn 7 prosent av kontoene klassifisert som pro-russiske.

Universitetsforskerne fant også at disse automatiserte tweets med vilje hadde blitt brukt til å øke frykten blant folk som ble målrettet av dem, og økte et høyt nivå av statistisk målbar «angst» i den elektroniske diskursen.

Forskerteamet analyserte et massivt enestående 5.203.746 tweets, sendt med viktige hashtags, i de to første ukene av den russiske invasjonen av Ukraina fra 24. februar. Forskerne så hovedsakelig på engelskspråklige beretninger. Om lag 1,8 millioner unike Twitter-kontoer i datasettet postet minst en engelskspråklig tweet.

Resultatene ble publisert i august i en forskningsartikkel, med tittelen «#IStandWithPutin versus #IStandWithUkraine: Samspillet mellom bots og mennesker i diskusjonen om Russland / Ukrainakrigen,» ved University of Adelaide’s School of Mathematical Science.

Størrelsen på utvalget som studeres, over 5 millioner tweets, overstiger langt de andre nyere studier av skjult propaganda i sosiale medier rundt Ukraina-krigen.

Den lite rapporterte Stanford University / Graphika-undersøkelsen om vestlig desinformasjon, analysert av Declassified Australia i september, undersøkte i underkant av 300 000 tweets fra 146 Twitter-kontoer.

Meta/Facebook-undersøkelsen om russisk desinformasjon, bredt rapportert av hovedstrømsmediene, blant annet av Australian Broadcasting Corporation (ABC) fjorten dager senere, så bare på 1 600 Facebook-kontoer.

Dekningen av den nye forskningen har bare dukket opp på noen få uavhengige mediesider, og på Russlands RT.  Den banebrytende studien som avslører en massiv antirussisk desinformasjonskampanje på sosiale medier, har effektivt blitt ignorert av vestlige etablissementsmedier, det viser hvordan historier som ikke passer til den ønskede pro-vestlige fortellingen, rutinemessig blir begravet.

Desinformasjonens Blitz Krieg

Forskerne ved Adelaide University, avdekket en massiv organisert pro-Ukrainsk påvirkningsoperasjon som pågår fra de tidlige stadiene av konflikten. Samlet sett fant studien at automatiserte «bot» -kontoer var kilden til mellom 60 og 80 prosent av alle tweets i datasettet.

De publiserte dataene viser at i den første uken av Ukraina-Russland-krigen var det en stor masse pro-ukrainsk hashtag-botaktivitet. Omtrent 3.5 millioner tweets ved hjelp av hashtaggen #IStandWithUkraine ble sendt av roboter den første uken.

Faktisk var det som om noen hadde slått på en bryter i begynnelsen av krigen da pro-Ukraina botaktivitet plutselig brøt ut i livet. På den første dagen av krigen ble den #IStandWithUkraine hashtaggen brukt i så mange som 38 000 tweets hver time, stigende til 50 000 tweets i timen, etter dag tre av krigen.

Til sammenligning viser dataene at det i den første uken var et nesten totalt fravær av pro-russisk botaktivitet ved hjelp av de viktigste hashtags. I løpet av den første uken av invasjonen sendte prorussiske roboter tweets ved hjelp av #IStandWithPutin eller #IStandWithRussia hashtags, med en hastighet på bare flere hundre i timen.

Gitt den tilsynelatende langsiktige planleggingen for invasjonen av Ukraina, uttrykte cybereksperter overraskelse over at russiske cyber- og internettresponser var så sene. En forsker ved Senter for sikkerhetsstudier i Sveits sa: «De [pro-russiske] cyberoperasjonene vi har sett, viser ikke lange forberedelser, og ser i stedet ganske tilfeldige ut.»

Etter å ha blitt tilsynelatende forlatt, ble #IStandWithPutin hashtag, hovedsakelig fra automatiserte roboter, til slutt fyrt opp en uke etter krigens begynnelse. Den hashtaggen begynte å vises i høyere tall 2. mars, dag 7 av krigen. Den nådde 10.000 tweets i timen bare to ganger i løpet av de neste to dagene og fortsatt langt bak pro-Ukraina-tweeting-aktiviteten.

Den #IStandWithRussia hashtag-bruken var enda mindre, og nådde bare 4,000 tweets i timen. Etter bare to dagers drift hadde den prorussiske hashtag-aktiviteten falt nesten helt bort. Studiens forskere bemerket at de automatiserte botkontoene «sannsynligvis brukt av russiske myndigheter» ble «sannsynligvis fjernet av pro-ukrainske myndigheter».

Reaksjonen mot disse pro-russiske kontoene hadde vært rask. Den 5. mars, etter at den #IStandWithPutin hashtaggen hadde trendet på Twitter, kunngjorde selskapet at det hadde utestengt over 100 kontoer som brukte hashtaggen for brudd på deres «plattformmanipulering og spam-policy» og for å ha deltatt i «koordinert ikke-autentisk oppførsel».

Senere samme måned skal Ukrainas sikkerhetstjeneste (SBU) ha raidet fem «botfarmer» som opererte inne i landet. Det rapporteres at de Russland-tilknyttede botoperatørene opererte gjennom 100 000 falske sosialmediekontoer som spredte desinformasjon som var «ment å inspirere til panikk blant ukrainske masser».

Ukrainske sikkerhetsstyrker avdekket en prorussisk automatisert «bothær» som opererte ut av en leilighet i mars 2022. Raidet fant 100 sett med GSM-gateways, venstre og 10.000 sim-kort, høyre, som driver 100.000 falske botkontoer. (SBU)

Ufiltrert forskning

Adelaide Universitys forskning er banebrytende og skiller seg fra tidligere avsløringer på en unik og spektakulær måte.

Mens Stanford-Graphika og Meta-forskningen ble produsert av forskere som har lange dype bånd til den amerikanske nasjonale sikkerhetsstaten, er Adelaide University-forskerne bemerkelsesverdig uavhengige. Det akademiske teamet er fra universitetets matematiske vitenskapsskole.

Ved hjelp av matematiske beregninger satte de seg fore å forutsi og modellere folks psykologiske egenskaper basert på deres digitale fotavtrykk.

I motsetning til datasettene som ble valgt og gitt for Stanford / Graphika og Meta-forskningen, kom ikke dataene Adelaide University-teamet fikk tilgang til, fra kontoer som hadde blitt oppdaget for brudd på retningslinjene og stengt av Meta eller Twitter.

Adelaide University campus, Australia, 2008. (PDFPDF, Public domain, Wikimedia Commons)

Joshua Watt er en av de ledende forskerne på universitetsteamet, og er masterstudent i filosofi, i anvendt matematikk.

Han fortalte Declassified Australia at datasettet på 5 millioner tweets ble åpnet direkte av teamet, fra Twitter-kontoer på internett ved hjelp av en akademisk lisens som gir tilgang til Twitter API.

«Application Programming Interface» er et programvareverktøy for datakommunikasjon som gjør det mulig for forskere å hente og analysere Twitter-data direkte.

Falske tweets og automatiserte botkontoer hadde ikke blitt oppdaget og fjernet av Twitter før de ble analysert av forskerne, selv om noen muligens ble fjernet i Twitters mars-rengjøring.

Watt fortalte Declassified Australia at mange av botkontoene bak de 5 millioner tweets som ble studert, sannsynligvis fortsatt er i gang.

Declassified Australia kontaktet Twitter for å spørre hvilke tiltak de kan ha tatt for å fjerne de falske botkontoene som er identifisert av forskningen til University of Adelaide. De hadde ikke svart da dette innlegget gikk i trykken.

Kritisk verktøy i informasjonskrigen

Denne nye forskningsrapporten bekrefter økende frykt for at sosiale medier –  skjult har blitt det forskerne kaller «et kritisk verktøy i informasjonskrigføring som spiller en stor rolle i den russiske invasjonen av Ukraina.»

Adelaide University-forskerne prøvde sitt beste for å være upartiske i å beskrive aktivitetene til de falske Twitter-kontoene, selv om de hadde funnet at de aller fleste – over 90 prosent – var anti-russiske meldinger. De uttalte: «Begge sider i den ukrainske konflikten bruker det elektroniske informasjonsmiljøet til å påvirke geopolitisk dynamikk og påvirke opinionen.»

De fant at de to viktigste deltakende sidene i propagandakrigen har sine egne spesielle mål og stil. «Russiske sosiale medier presser fortellinger rundt deres motivasjon, og ukrainske sosiale medier har som mål å fremme og opprettholde ekstern støtte fra vestlige land, samt fremme deres militære innsats, samtidig som de undergraver oppfatningen av det russiske militæret.»

Mens forskningsresultatene konsentrerte seg om automatiserte Twitter-bots, var det også funn om bruk av hashtags av ikke-bot-twitrere. De fant betydelig informasjonsflyt fra ikke-bot pro-russiske kontoer, men ingen signifikante strømmer fra ikke-bot pro-Ukraina-kontoer.

I tillegg til å være langt mer aktiv, ble pro-Ukraina-siden funnet å være langt mer avansert i bruken av automatiserte roboter. Den pro-ukrainske siden brukte flere «astroturf bots» enn pro-russerne. Astroturf bots er hyperaktive politiske roboter som kontinuerlig følger mange andre kontoer for å øke tilhengerne av den kontoen.

Sosiale mediers rolle i å øke frykten

Avgjørende er at University of Adelaide-forskerne også undersøkte den psykologiske innflytelsen de falske automatiserte botkontoene hadde på den elektroniske samtalen i løpet av de første ukene av krigen.

Disse samtalene i en målgruppe kan utvikle seg over tid til støtte eller motstand mot regjeringer og politikk – men de kan også ha mer umiddelbare effekter som påvirker målgruppens umiddelbare beslutninger.

Studien fant at det var tweets fra de falske «bot» -kontoene som mest drev en økning i samtaler rundt «angst» blant folk som ble målrettet av dem. De fant at disse automatiserte botkontoene økte «bruken av ord i angstkategorien som inneholder ord relatert til frykt og bekymring, for eksempel» skam «, terrorist», «trussel», «panikk.»

Ved å kombinere «angst» -meldingene med meldinger om «bevegelse» og geografiske steder, fant forskerne at «botkontoene påvirker mer diskusjon rundt flytting / flykte / gå eller bli.» Forskerne mener denne effekten godt kan ha vært å påvirke ukrainere, selv utenfor konfliktsonene, til å flykte fra hjemmene sine.

Forskningen viser at falske automatiserte «bot» -kontoer på sosiale medier, manipulerer den offentlige mening ved å forme diskursen, noen ganger på svært spesifikke måter. Resultatene gir en skremmende indikasjon på de svært reelle, ondartede effektene, som desinformasjonskampanjer på sosiale medier kan ha på en uskyldig sivilbefolkning.

Opprinnelsen til Twitter Bot-kontoer

Forskerne rapporterer at det overveldende nivået av Twitter-desinformasjon som var antirussisk, var fra roboter «sannsynligvis [organisert] av pro-ukrainske myndigheter».

Forskerne hevdet ingen ytterligere funn om opprinnelsen til de 5 millioner tweets, men fant at noen roboter «presser kampanjer som er spesifikke for visse land [ikke navngitt], og dermed deler innhold på linje med disse tidssonene.»

Noen indikasjon på opprinnelsen og målrettingen av meldingene kan utledes fra de spesifikke språkene som brukes i 5 millioner tweets. Over 3,5 millioner tweets, eller 67 prosent, var på engelsk, med færre enn 2 prosent på russisk og ukrainsk.

I mai 2022 avslørte National Security Agency (NSA) direktør og amerikansk cyberkommandosjef, general Paul Nakasone, at Cyber Command hadde gjennomført offensive informasjonsoperasjoner til støtte for Ukraina.

«Vi har gjennomført en rekke operasjoner over hele spekteret: offensive, defensive og informasjonsoperasjoner,» sa Nakasone.

U.S. Cyber Command treningsøvelse ved Nellis Air Force Base, Nevada, 2011. (Fort George G. Meade Public Affairs Office, Flickr, CC BY 2.0)

Nakasone sa at USA har gjennomført operasjoner med sikte på å demontere russisk propaganda. Han sa at operasjonene var lovlige, utført gjennom politikk bestemt av det amerikanske forsvarsdepartementet og med sivilt tilsyn.

Nakasone sa at USA forsøker å fortelle sannheten når de gjennomfører en informasjonsoperasjon, i motsetning til Russland.

US Cyber Command hadde i Ukraina utplassert et «jakt fremover» cyberteam i desember, for å hjelpe til med å styrke Ukrainas cyberforsvar og nettverk mot aktive trusler i påvente av invasjonen.

Et nyopprettet EU cyber rapid response team bestående av 12 eksperter ble med i Cyber Command-teamet, for å se etter aktive cybertrusler i ukrainske nettverk og for å styrke landets cyberforsvar.

USA har investert 40 millioner dollar siden 2017 for å hjelpe Ukraina med å støtte sin sektor for informasjonsteknologi. Ifølge USAs viseutenriksminister Wendy Sherman, har investeringene hjulpet ukrainere med å «holde internett på og informasjon flytende, selv midt i en brutal russisk invasjon».

Kriger og løgner i lommene

Med fremveksten av internett vil krig og væpnet konflikt aldri bli det samme. Analytikere har bemerket at den russiske invasjonen av Ukraina har innledet en «ny digital æra av militær, politisk og økonomisk konflikt» manipulert av «lap top generaler og bothærer».

«I alle dimensjoner av denne konflikten spiller digital teknologi en nøkkelrolle – som et verktøy for cyberangrep og digital protest, og som en akselerator for informasjonsflyt og desinformasjon», skriver analytikere ved Heinrich Boll Stiftung i Brussel.

«Propaganda har vært en del av krig siden begynnelsen av historien, men aldri før kunne den bli så bredt spredt utover et faktisk konfliktområde og rettet mot så mange forskjellige målgrupper.»

Joshua Watt, en av de ledende forskerne ved University of Adelaide-teamet som gjennomførte landemerkestudien, oppsummerte det:

«Tidligere har kriger primært blitt utkjempet fysisk, med hærer, luftvåpen og marineoperasjoner som de primære kampformene. Sosiale medier har imidlertid skapt et nytt miljø der opinionen kan manipuleres i veldig stor skala».

«CNN brakte en gang så fjerne kriger langt inn i stuene våre,» uttalte en annen analytiker, «men TikTok og YouTube og Twitter har puttet dem i lommene våre.»

Vi bærer alle med oss en kraftig kilde til informasjon og nyhetsmedier – og helt sikkert, desinformasjon som kommer nådeløst mot oss fra påvirkningsoperasjoner drevet av «dårlige aktører» hvis mål er å bedra.


Researchers Find Massive Anti-Russian ‘Bot Army’

Oversatt for Steigan.no av Hans Snøfjell.


Peter Cronau er en prisbelønt gravejournalist, forfatter og filmskaper. Hans dokumentarer har dukket opp på ABC TVs Four Corners og Radio National’s Background Briefing. Han er redaktør og medstifter av DECLASSIFIED AUSTRALIA. Han er medredaktør av den nylige boken A Secret Australia – Revealed by the WikiLeaks Exposés.

Forrige artikkelRepublikanerne vil granske president Bidens rolle i sønnens virksomhet
Neste artikkelKlaus Schwab ga instrukser til G20-lederne på Bali
Skribent er en betegnelse vi bruker i databasen på alle som ikke er registrert der som forfattere. I de aller fleste tilfelle vil du finne forfatterens navn i artikkelen.