Mailchimp angrep livsnerven til steigan.no – og mislyktes

0
MailChimp. / Shutterstock

Fram til august 2021 brukte vi eposttjenesten Mailchimp for å sende ut de daglige nyhetsbrevene til abonnentene på steigan.no. Det tok en brå slutt 21. august da Mailchimp blokkerte utsendelsen av den daglige utgaven av steigan.no til våre abonnenter. De hevdet at vi hadde brutt brukerbetingelsene, noe som ikke stemmer. Vi oppfattet dette tvert om som et politisk angrep rettet mot det redaksjonelle innholdet i nettavisa steigan.no. Dette er altså som om postverket eller DHL skulle stanse brev eller pakker fordi de misliker det politiske innholdet i dem.

Mailchimp gikk i tett allianse med WHO og vaksineindustrien, og skrev om sin Acceptable Use Policy slik at den i praksis rammet enhver som kritiserer BigPharma eller den samfunnsødeleggende lockdownpolitikken eller annet som har med vaksinetvang og skremselspropaganda å gjøre.

Dette var alvorlig for oss. Nyhetsbrevet, eller dagsavisa vår slik vi sender den til abonnentene, var stengt ute. Vi mistet også i første omgang hele abonnentlista vår siden den (uklokt av oss) lå hos leverandøren. Det truet også det økonomiske grunnlaget vår, for riktignok er abonnementet gratis, men mange lesere betaler likevel frivillige bidrag slik at vi kan holde nettavisa steigan.no med nettsidenyhetsbrev og poster i sosiale medier gående.

Men det er ikke så lett å knekke oss. Vi har vært ute ei vinternatt før. Dagen etter at vi ble blokkert, lovte vi leserne:

Verken Mailchimp eller Facebook skal klare å knekke steigan.no. Sensur og blokade bare skjerper oss.

Som våre abonnenter har merket har de daglige utgavene av steigan.no ikke ligget i epostkassa klokka 8.00 som vanlig. Det skyldes ikke oss. Avisa er kommet ut hver dag. Men vår epostleverandør Mailchimp har bestemt seg for å blokkere oss fordi de ikke liker vårt politiske innhold.

Vi oppfatter dette tvert om som et politisk angrep rettet mot det redaksjonelle innholdet i nettavisa steigan.no. Dette er altså som om postverket eller DHL skulle stanse brev eller pakker fordi de misliker det politiske innholdet i dem.

Men verken de eller Facebook eller andre monopoler skal lykkes i å knekke oss.

Vi har hele tida visst at dette er vinduer som vil komme til å bli lukket, så vi har vært innstilt på å bruke dem så lenge det har vært mulig. Når det ikke lenger er mulig, vil vi finne nye kanaler.

Dette krever at vi skjerper oss, jobber med å finne bedre løsninger, samarbeider med og lærer av andre som er gått den samme veien. Og dermed blir vi trent opp til å bli bedre i kampen mot de globale monopolkapitalistiske mediene og deres diktatoriske systemer.

Derfor er vi godt i gang med å finne et alternativ til Mailchimp.

Det vår nettansvarlige begynte å jobbe med var den løsninga blant annet journalisten Glenn Greenwald hadde begynt med, der han blant annet publiserer på Substack. Og det fungerte.

I desember kunne vi melde til leserne:

Takk til Mailchimp for at de prøvde å knekke oss

Substack ble også vår løsning. Det ble litt «læring gjennom å gjøre det» til å begynne med. Men nå har vi full kontroll.

Dette nyhetsbrevet får abonnentene hver dag klokka 8.00 og har dermed dagens avis. Og ikke nok med det, som man kan se, kan man også bla seg tilbake til tidligere utgaver av avisa hvis det er noe spesielt man leter etter. Og hver utgave av avisa har en oversikt over titlene på dagens artikler. Det gjør det også lettere å orientere seg.

Angrepet gjorde oss sterkere

Etter at vi hadde klart å rekonstruere abonnentlista vår sendte vi ut ca. 4000 daglige nyhetsbrev.

Nå nesten ett år etter sender vi ut 6.200 nyhetsbrev hver dag. Det har kommet til mange etter den voldsomme hetskampanjen mot oss i vår, et hetskampanje mot ei avis som sakner sidestykke i norsk pressehistorie.

Det betyr at vi har hatt 55% økning i abonnementstall på et knapt år. Noen bedre?

Struping i sosiale medier

Både Facebook, Twitter og Google har gått til politisk kamp mot oss. De oppfatter oss som en trussel mot det godkjente narrativet og vil derfor gjøre det vanskeligst mulig, helst umulig, for leserne å nå fram til oss. I denne kampanje, som er helt høyde med hatkampanjen under den kalde krigen, har de dessverre fått hjelp av folk som hevder at de er for fri presse og samfunnskritikk, da først og fremst ledelsen i partiet Rødt, som ba partiets medlemmer om å boikotte oss og la press på folk for at de ikke skulle være abonnenter, skribenter, støttespillere eller aksjonærer.

Rødt: «Seier seg nøgd med Steigan-prosessen»

Les også vår kommentar til de usanne påstandene fra Rødts ledelse:

Hvis Rødts ledelse hadde hatt en god sak hadde de ikke trengt å juge

Før den siste strupinga på Facebook (dette har gått i flere runder der de gradvis har strammet skruen gjennom et par år) nådde vi ifølge deres egen statistikk fram til over 330.000 personer i mars i år. Etter strupinga har de presset tallet ned i ca. 20.000. Vi har fortsatt over 16.000 følgere på FB og 13.600 som har klikket at de liker sida vår.

Rekord i antall sidevisninger

I 2021 satte vi rekord for vår del i antall sidevisninger da vi passerte et beregnet antall på 21 millioner. En prognose per 9. august 2022 for årets tall peker i retning av at vi vil nå 30 millioner sidevisninger. Hvor vi kunne ha vært uten struping og blokkering, tør vi ikke å tenke på.

Opplagstall?

I og med at vi ikke trykker aviser, men publiserer på nett, må opplagstallet vårt beregnes. Det gjelder i dag også våre konkurrenter. Når de oppgir «netto totalopplag», så er det kalkulerte tall som kombinerer trykte og digitale utgaver. Vi tror at vi kanskje ville havne blant de 20 største, altså på høyde med Vårt Land, hvis vi skulle gjøre en tilsvarende beregning der vi kombinerer abonnementer med alle andre måter å lese avisa på.

Vi kan også glede oss over en markant økning i gavene til steigan.no. Siden vi som eneste avis av noe format i Norge er 100% avhengige av gaver fra leserne, er det ekstra hyggelig å se at angrepene har utlyst større giverglede, og ikke mindre. Og det er den månedlige 100-lappen eller 200-lappen som er kjernen i inntektsgrunnlaget vårt. Takk alle sammen!

Eller gå inn på vår betalingsordning.

Viktigst nå er: flest mulig abonnenter på nyhetsbrevet

Når de sosiale mediene angriper oss slik de gjør nå, er det å få mest mulig kontroll over egen distribusjon det aller viktigste. Det skaper også et tettere forhold mellom redaksjonen og leserne, noe vi har kunnet glede oss mye over allerede.

Så om du ikke har tegnet deg ennå som gratisabonnent, gjør det nå. Og be gjerne venner og bekjente om å gjøre det samme.

Forrige artikkelStrømpriser og grønt skifte
Neste artikkelUkraina erklærer støtte til Israel, fordømmer palestinsk «terrorisme»
Pål Steigan. f. 1949 har jobbet med journalistikk og medier det meste av sitt liv. I 1967 var han redaktør av Ungsosialisten. I 1968 var han med på å grunnlegge avisa Klassekampen. I 1970 var han med på å grunnlegge forlaget Oktober, der han også en periode var styreleder. Steigan var initiativtaker til og første redaktør av tidsskriftet Røde Fane (nå Gnist). Fra 1985 til 1999 var han leksikonredaktør i Cappelens forlag og utga blant annet Europas første leksikon på CD-rom og internettutgaven av CAPLEX i 1997. Han opprettet bloggen steigan.no og ga den seinere til selskapet Mot Dag AS som gjorde den til nettavis. Steigan var formann i AKP(m-l) 1975–84. Steigan har skrevet flere bøker, blant annet sjølbiografien En folkefiende (2013).