Bilindustrien klarer ikke å levere de bilene som EU-kommisjonen krever

0
Illustrasjon DesignRage, Shutterstock

EU-kommisjonen til Ursula von der Leyen har vedtatt en «Green Deal» som skal sørge for et «klimanøytralt» Europa innen 2050. Mange vil sikkert juble over denne planen fordi den høres så «progressiv» og «framtidsvennlig» ut, men vi har ennå ikke sett detaljene og konsekvensene. Det vi vet er at EU-kommisjonen har en egen evne til å fatte teknologiske vedtak fra agivelig miljøvennlige lyspærer til håpløs innblanding av biodrivstoff i vanlig drivstoff for å lage et lavkvalitets drivstoff med tvilsomme miljøkonsekvenser.

EU-kommisjonens plan krever også at bilindustrien skal konstruere biler som industrien sjøl ikke vet hvordan de skal lage.

Sjefen for Bosch-konsernet, Volkmar Denner, sier at den grønne planen betyr slutten på forbrenningsmotoren slik vi kjenner den. Det industrien kan få til, mener Denner, er strukturendring. Det den ikke kan få til er strukturbrudd.

Tysk bilindustri, som jo ligger i verdenstoppen, og som har drevet med svært mye forsknings- og utviklingsarbeid for å skape mer miljøvennlige biler, ser ikke hvordan de skal kunne møte EU-kommisjonens nye krav. Denner mener at det betyr tap av tusenvis av jobber i denne industrien. For Bosch’ vedkommende betyr det eventuell oppsigelse av 3500 arbeidere.

Fra før av er bilindustrien i krise. Volkswagen og Daimler melder om nedgang og store problemer. Kinas bilindustri, som har vært gjennom 20 års boom, har nå hatt 12 måneders stagnasjon og nedgang. Fra Kina, som har vært verdensledende i satsning på elektriske biler, ble det i oktober 2019 meldt at salget av elektriske biler falt med 34,2 prosent fra fjoråret.

Det globale salget av elektriske biler sank med 28% fra september 2018 til september 2019, melder bransjetidsskriftet Insideevs.com. Også i USA falt elbilsalget dramatisk, med 33% fra 2018 til 2019.

Så når bilindustrien tvinges til å gi opp forbrenningsmotoren og elbilsalget bryter sammen, er det ikke helt klart hvor Ursula von der Leyen og hennes EU-kommisjon skal hente bilene til sin Green Deal fra, eller hva slags teknologi de skal skape for å sørge for dette. Men det betyr antakelig lite for dem. von der Leyens kommisjon er den mest virkelighetsfjerne noensinne. Dette gjenspeiler seg i titlene til kommissærene deres. De har oppnevnt en “Commissioner for a Stronger Europe in the World”. Det skal også være en “Commissioner for Inter-institutional Relations and Foresight”, hva nå det enn måtte være. I stedet for en økonomikommissær vil man få en “Commissioner for an Economy that Works for People”.

EU, som er totalt avhengig av å bruke olje, kull og gass for å holde samfunnsmaskineriet igang og sørge for mat og varme til sine innbyggere, skal altså innen 30 år bli «klimanøytralt», men hva de skal sette i stedet for fossil energi, har de ingen anelse om.

De politikerne og byråkratene som vedtar disse planene vet like lite om industri og energi som de vet om landbruk og matvareproduksjon, og baserer seg på entusiasmen til velgere som åpenbart tror at samfunnet lever av ideologi og holdningskampanjer. Kanskje de burde ha holdt seg til krummingen av bananer?


KampanjeStøtt oss

Du kan diskutere artikler fra steigan.no på: https://motdagforum.no

Bruksanvisning for å bli medlem er her:
https://steigan.no/2021/03/bruksanvisning-for-a-registrere-bruker-pa-mot-dag-forumet

Du kan abonnere på steigan.no her. Det koster ingenting.

Men hvis du vil være med på å opprettholde og styrke vår kritiske og uavhengige journalistikk, kan du også gjøre det:

Vipps: 116916.

Eller du kan betale inn på Mot Dags støttekonto: 9001 30 89050 – eller gå inn på vår betalingsordning.