Kinas ambassadør til Syria, Qi Qianjin, sendte i august 2018 et brev til Syrias regjering der han på vegne av Kina understreket av Kina er villig til å satse stort i Syria. Særlig framhevet han Kinas vilje til å satse på jernbaner og havner i Syria. Han skrev også: «Vi tar sikte på å styrke vårt samarbeid på det politiske, militære, økonomiske og sosiale området.»
Kina har tidligere vist stor interesse for å delta i gjenoppbygginga av Syria, men dette er noe mye mer enn gjenreising. Det viser at Kina ser Syria som en strategisk søyle i det som kalles «Belt and Road Initiative» (BRI), eller «silkeveibeltet», som vi har kalt det.
På den 60. internasjonale handelsmessa i Damaskus deltok over 200 kinesiske selskaper, og det ble blant annet forhandlet kontrakter om å etablere bilfabrikker for å produsere kinesiske biler i Syria. Det ble også diskutert et stort jernbaneprosjekt fra Iran via Irak til Syria og Middelhavet. Ved Middelhavet er Kina interessert i å bygge ut havna i Tartus.
Kina har opplagte egeninteresser i en slik voldsom utbygging av industri og infrastruktur. Det er et system som vil bringe kinesiske varer effektivt ut i verden. Men for Syria er det også grunner til å ha interesse av dette siden det vil bidra til en rask gjenreising av landet etter snart åtte år med en ødeleggende intervensjonskrig. Vesten, inkludert Norge, vil fortsette sine sanksjoner mot landet. Det betyr at de bokstavelig talt vil sove i timen når toget går.
I Washington frykter man denne kinesiske ekspansjonen, noe som ble svært klart under talen til visepresident Mike Pence i det konservative Hudson Institute.
Silkeveien: Kina bygger akse med araberstatene
Hva ønsker Kina å gjøre i Syria?