
Avisa The Guardian blir av mange oppfattet som ei slags progressiv borgerlig avis, men det er vel mest fordi man ikke har fulgt med i timen. Det er lenge siden avisa er blitt en del av mainstream/elite-pressa. Den prosessen har ført il opprettelsen av nettsida Off-Guardian som stadig puster den gamle liberale avisa i nakken. I et oppslag 24. september viser Off-Guardian de ubehagelig tette bånda mellom avisa og krigsprofittørene.
Innledningsvis viser Off-Guardian til en artikkel av en viss Patricia McIlreavy.
Artikkelen er svært generell og lite preget av dokumentasjon. Den er til gjengjeld sterkere på mpralisme og krav om militærintervensjon, fordi «nok er nok». McIlreavy avslutter slik:
Stop the attacks, and hold accountable those who seek to harm us. The time for talk is over.
Det er gjerne slik man skriver og snakker når neste trekk er bombing.
Hvem er så denne McIlreavy? spør Off-Guardian. Hun pleide å jobbe i USAID, som er et direkte redskap for USAs utenriksdepartement. Nå jobber hun i InterAction, som er den største samlinga av USA-baserte NGO-er. De er sponset av Bill & Melinda Gates, George Soros, US State Department, Rockefeller Foundation osv.
The Guardians “Global development professionals network” ble oppretter i 2012. Denne delen av Guardians virksomhet er sponset av verdens rikeste mann, Bill Gates, framgår det av nettsida.
De som har sponset McIlreavys artikkel er noen som kaller seg Crown Agent. På deres merittliste står å hjelpe USA å privatisere Pakistans statseiendom og å «hjelpe» Ukraina med å bli med i WTO, samt å nyte godt av en meget stor kontrakt for å «gjenoppbygge Libya».
Off-Guardian oppsummerer:
The same company which made money off the aftermath of the Libyan war, is now sponsoring an article calling for war in Syria. It is an undeclared agenda, a classic conflict of interest, and totally disgusting. That it takes place in a supposedly “liberal paper”, with supposedly “progressive values”, in the name of charity and humanitarianism, is the height of modern hypocrisy.
The Guardian are selling space in their paper to for-profit companies, who publish pro-war opinion pieces, trying to incite public support for a war that will make them money.
En gang i tida ville dette ha vært sjokkerende. Nå er det bare å slå fast at det er slik det er.