Det sensur-industrielle kompleks

0
Av Thomas J. Middelthon.

Saken som omtales her er meget viktig for å forstå hvordan informasjon og nyhetsformidling kan fungere, eller snarere ikke fungere, i dagens samfunn.

Visste du at et av verdens største firmaer for informasjonsrådgivning nylig har fått en av tidenes største bøter?

De hadde bistått et pharma-selskap med å «kommunisere» på en slik måte at det maktet å gjennomføre en av tidenes største pharma-skandaler. Opioidskandalen.

De var rådgivere for den markedsføringen som satte dette selskapet i stand til å selge store mengder opioider som har drept og skadet hundretusenvis av mennesker. Dom er for lengst felt i USA. Dette er historiske fakta.

Det samme informasjonsrådgivningsselskapet er aktiv i et globalt initiativ for å drive sensur av såkalt «feilinformasjon» om diverse tema. NewsGuard heter dette initiativet. Trusted News Initiative er et annet eksempel på tilsvarende initiativ. Det er en interessant øvelse å se nærmere på hvem som står bak disse. Det er et tema for seg.

Disse initiativene hadde viktige roller under pandemien for å bidra til å sensurere motstemmer og forme hovednarrativet. Det som sa at viruset var livsfarlig for alle. Og at injeksjonen var trygg, effektiv og eneste vei ut av problemene.

Informerte mennesker vet i dag at dette ikke er hele sannheten.

Les dette:

Fact Check Funder Publicis Pays $350 Million for Role in Opioid Epidemic

«Publicis Groupe, et av verdens største PR-firmaer, gikk nylig med på å betale et forlik på 350 millioner dollar for påstander om at dens falske og villedende markedsføring av opioider bidro til den dødelige opioidepidemien i USA. Anklagene mot Publicis Health, Purdues PR-firma, inkluderte å lage markedsføringsmateriell som overbeviste leger om å foreskrive OxyContin, plassere ulovlige annonser for OxyContin i pasientjournalene, lage opplæringsmateriell for selgere om hvordan de kan bekjempe legenes innvendinger mot stoffene, utvikle strategier for å motvirke opioidretningslinjer utstedt av U.S. Centers for Disease Control and Prevention, og lage markedsføringsstrategier for å «humanisere» OxyContin-merket og motvirke negativ presse om avhengighetsrisiko».

Purdue Pharma erklærer seg delaktig i opioidepidemien

«Oppgjøret på 350 millioner dollar vil bli delt mellom 50 stater, og de høyeste oppgjørsbeløpene blir tildelt California, Florida og Texas. Publicis innrømmer ikke feil eller ansvar som en del av forliket. Publicis, som nå betaler seg ut av juridiske problemer med falsk markedsføring, er en finansierer av sensur.

Publicis ga startpenger for å lansere NewsGuard, og har offisielt samarbeidet med NewsGuard «for å bekjempe ‘infodemien’ av feilinformasjon om covid19 og dens vaksiner». Publicis er også en partner av World Economic Forum, som leder oppfordringen til en «Great Reset.» Faktisk ser det ut til at Publicis koordinerer den globale innsatsen for å undertrykke informasjon som strider mot den teknokratiske fortellingen om covid-19, dens opprinnelse, forebygging og behandling».

Lee Fang: NewsGuard’s For-Profit Censorship Model Merges Government and Corporate Power

«Spørsmålet om interessekonflikter oppstår fordi Publicis representerer en rekke bedriftskunder og offentlige kunder, inkludert Pfizer.

NewsGuard har møtt økende kritikk om at i stedet for å tjene som en nøytral offentlig tjeneste mot nettpropaganda, fungerer den i stedet som en ugjennomsiktig stedfortreder for myndigheter og bedriftskunder for å kvele synspunkter som rett og slett strider mot deres egne interesser.

Kritikken finner støtte i interne dokumenter, slik som NewsGuard-forslaget til Twitter, som denne reporteren innhentet under Twitter Files-rapporteringen i fjor, samt i myndighetsregistre og diskusjoner med uavhengige mediesider målrettet av dem.»

Les: Pfizer finansierte i det skjulte grupper til å drive lobby for vaksinepåbud

Forrige artikkelHva mener Tucker Carlson han fikk ut av intervjuet med Vladimir Putin?
Neste artikkelGrønn kineserfobi blir kostbar i Oslo