Tida renner ut for ledelsen i de tre store bilprodusenter i USA, opptil 150.000 arbeidere forbereder seg på streik
Av Romy Rohmann.
De tre største amerikanske bilprodusentene, General Motors, Ford og Stellantis, har det siste tiåret tjent 164.000 milliarder dollar. Likevel sitter de hardt på pengene når det kommer til øking av lønna til arbeiderne i bilbransjen. Dette blir kritisert av fagforeningen UAW i de pågående tariffavtaleforhandlingene. (BlackRock, State Street og Vanguard er de tre største eierne av GM og Ford og Oljefondet er blant de ti største eierne av Stellantis.)
Det er mange tusen ansatte hos de tre store amerikanske bilprodusentene som nå forbereder deg på streik fra 15. september dersom General Motors, Ford og Stellantis, ikke kommer til forhandlingsbordet med reelle tilbud om bedre lønns- og arbeidsvilkår. Stellantis står blant annet bak Alfa Romeo, Chrysler, Peugeot, Citroën, Fiat og Opel.
Shawn Fain, president i UAW bilarbeiderforbundet, her i et innslag på CBS News hvor han kaller et av tilbudene bilarbeiderne har fått for søppel.
(https://www.cbsnews.com/news/uaw-contract-demands-big-3-automakers-union-deadline/)
Så langt er det bare Fords ledelse som har kommet med et forslag til ny tariffavtale, en avtale som forbundet UAW blankt avviser som useriøs.
Hvis Ford tror vi kommer til å godta en så dårlig lønnsøkning og ingen overtid, håper jeg at disse aksjonærene vet hvordan de skal jobbe ved et samlebånd fordi de vil være de eneste som er igjen med å bygge biler fra den 15. september, uttalte Fain.
UAW krever en lønnsøkning på 46 prosent, dette er det samme som lønningene til konsernsjefene i de tre store bedriftene har økt de siste fire årene. Når startlønnen for arbeiderne justeres for inflasjon, er timelønnen i dag 10 dollar lavere enn i 2007. Så UAW krever også at lønnen sikres mot stigende inflasjon med en såkalt dyrtidsordning.
Et annet sentralt krav til bilarbeiderne er slutt på bruk av vikarer og korttids- og deltidskontrakter.
For første gang går UWA ut med felles lønnskrav og varsler felles streik. UAW-president Shawn Fain ble valgt i fjor da han stilte som president og avsatte den sittende med et løfte om å gå til en mer konfronterende linje i kollektive forhandlinger. Fagforbundet er også i full gang med å mobilisere medlemmene og har arrangert et nettkurs blant ett av mange tiltak for å lære opp medlemmene til å fungere som streikevakter.
I en tale til UAW-medlemmer som S. Fain holdt via Facebook 31. august sa han blant annet:
Bare som en påminnelse, vi lever i en gylden tid for de tre store. Fords inntekter og fortjeneste øker kraftig. Ford hadde over 10,4 milliarder dollar i fortjeneste i 2022 og er på vei til å overgå det i 2023. Det er fortjeneste skapt av våre hender. Vår dedikasjon. Vårt offer. Og disse fortjenestene har resultert i enestående gevinster for selskapets ledere og velstående aksjonærer. Faktisk har Ford-sjef Jim Farley sagt at Ford går inn i «den mest lovende perioden med vekst i Fords historie».
Ford avviser at det skal være noe tak på bruken av vikarer. Selskapet vil også kun betale vikarer og korttidsarbeidere under 60 prosent av høyeste lønn. Og hvis det er opp til Ford, vil de heller ikke ha del i overskuddsdelingen, og de får annenrangs helseforsikring og ingen pensjonsordning.
Ford har tilbudt ni prosent økning i lønningene, og i stedet for inflasjonssikre lønninger tilbyr Ford engangsbonuser, og UAW-presidenten påpeker at Ford elsker engangsbonuser fordi de holder grunnlønnen lav.
UAW har regnet med Fords fortjeneste og utbyttebetalinger. I 2022 betalte Ford ut to milliarder dollar til sine aksjonærer. I år betaler selskapet ut fem milliarder dollar, som er en økning på 150 prosent. Så de mener naturligvis at det er nok av penger til å møte kravene til arbeiderne.
UAW organiserer rundt 150 000 arbeidere hos General Motors, Ford og Stellantis, men de tre bilprodusentene står for bare 40 prosent av bilsalget i USA. Likevel har de tre hatt store overskudd. De siste ti årene har de tre hatt et samlet overskudd på 164 milliarder dollar, hvorav 20 milliarder er tjent i år.
Bilprodusentene, som har hatt milliarder i overskudd, har foreløpig avvist UAWs krav, de hevder at kravene er urealistiske i en tid hvor det er hard konkurranse fra Tesla, utenlandske bilprodusenter og en verden som skifter fra forbrenningsmotorer til elektriske kjøretøy.
Det er stor avstand mellom partene og det kan bety at vi kan se en stor streik mot en eller flere av bilprodusentene allerede fra den 15.september.
På den andre sida dersom en slik streik varer i bare 10 dager, ville det koste de tre bilprodusentene nesten en milliard dollar, har Anderson Economic Group beregnet. Under en 40-dagers UAW-streik i 2019 tapte GM alene 3,6 milliarder dollar.
https://www.cbsnews.com/news/uaw-contract-demands-big-3-automakers-union-deadline/