Roboter manipulerer opinionen i konflikten mellom Russland og Ukraina

0
Social media bots vector illustration. Fake accounts in tiny persons concept. Artificial intelligence automation method to gain followers, popularize opinion, propaganda and impact social thought.

Forskere fra University of Adelaide har funnet ut at roboter har spilt en stor rolle på nettet under krigen mellom Russland og Ukraina.

Forskerne analyserte 5 203 764 tweets, retweets, sitat-tweets og svar postet på Twitter mellom 23. februar 2022 og 8. mars 2022, med hashtaggene
#(I)StandWithPutin, #(I)StandWithRussia, #(I)Support, #(I) StandWithUkraine, #(I)StandWithZelenskyy og #(I)SupportUkraine.

«Vi fant at mellom 60 og 80 prosent av tweets som brukte hashtaggene vi studerte, kom fra bot-kontoer i løpet av de to første ukene av krigen,» sa medlederforsker Joshua Watt, en MPhil-kandidat i anvendt matematikk og statistikk fra universitetet ved Adelaides School of Mathematical Sciences. 90 prosent av disse bot-postene var pro-ukrainske.

«Dette skapte mer angst i den nettbaserte diskursen og påvirket til og med diskusjoner rundt folks beslutning om å flykte eller bli i Ukraina.

«Vi observerte økninger i ord som «skam», «terrorist», «trussel» og «panikk».

«Pro-russiske menneskelige beretninger hadde størst innflytelse på diskusjoner om krigen – spesielt på beretninger som var pro-Ukraina.

«Så vidt vi vet, er dette det første publiserte arbeidet som tar for seg online påvirkningsoperasjoner i sammenheng med Russlands invasjon av Ukraina i 2022.

«Tidligere har kriger først og fremst blitt utkjempet fysisk, med hærer, flyvåpen og marineoperasjoner som de primære formene for kamp. Imidlertid har sosiale medier skapt et nytt miljø der opinionen kan manipuleres i veldig stor skala. «Medlederforsker Joshua Watt, MPhil-kandidat i anvendt matematikk og statistikk fra University of Adelaides School of Mathematical Sciences.

Medansvarlig forsker, Bridget Smart, en masterstudent i anvendt matematikk og statistikk, la til: «Vår forskning identifiserer at dette skjer under krigen mellom Russland og Ukraina og gir et statistisk rammeverk som kvantifiserer i hvilken grad dette skjer.

«Dette arbeidet utvider og kombinerer eksisterende teknikker for å kvantifisere hvordan roboter påvirker folk i nettsamtalen rundt Russland-Ukraina-invasjonen.

«Det åpner muligheter for forskere til å forstå kvantitativt hvordan disse ondsinnede kampanjene fungerer, og hva som gjør dem virkningsfulle. Denne forskningen har identifisert at sosiale medier-organisasjoner kan trenge å være bedre rustet for å oppdage og håndtere bruken av roboter på nettverkene deres.

«Den har identifisert at regjeringer kan trenge strengere retningslinjer for sosiale medieorganisasjoner, og at sosiale medier kan være et viktig verktøy under konflikt.»

Oppgaven med  tittelen «#ISstandWithPutin versus #IStandWithUkraine: Interaksjonen mellom roboter og mennesker i diskusjonen om Russland/Ukraina-krigen» har blitt publisert i arXiv og vil bli presentert på The International Conference on Social Informatics i Glasgow fra 19.-21. oktober.

Tidenes falskeste, mest PR-intensive krig

Studien har gitt Caitlin Johnstone rett da hun skrev at dette er Tidenes falskeste, mest PR-intensive krig:

Siden Russland invaderte Ukraina i februar har vi ikke bare blitt bombardert med massemediepropaganda ulikt noe vi noen gang har sett mens russiske medier blir renset ut av eteren, vi ser også det nye medieelementet med helt enestående mengder nettsensur, algoritmestimulert propaganda og trolling i sosiale medier.

Så vi har bokstavelig talt aldri sett så mye samlet innsats lagt i å manipulere måten publikum tenker på om en krig. Noe som er fornuftig, gitt at det er en dypt farlig proxy-krig som vil være til absolutt null nytte for vanlige mennesker. På ingen måte, form eller fasong.

Så når vennene dine på sosiale medier fra den ene dagen til den andre alle sammen pyntet profilene sine med ukrainske flagg var de kanskje produkter av tidenes mest massive sosiale påvirkningskampanje.

Forrige artikkelOpprøret i Europa trappes opp
Neste artikkelFN: Verdens matvaremangel går fra ille til verre