Kina er nå EUs største handelspartner

0
Illustrasjon: Shutterstock

Kina har avsatt USA som EUs viktigste handelspartner. Dette er den harde realiteten for «det atlantiske fellesskapet».

Kina var EUs viktigste handelspartner i 2020 og tok den førsteplassen som USA holdt inntil 2019, skriver Politico.

Under den globale handelens annus horribilis, sterkt påvirket av koronaviruspandemien, vokste handelen mellom EU og Kina mens import og eksport til USA falt drastisk sammenlignet med 2019, ifølge data fra EUs statistikkontor Eurostat publiserte mandag.

I 2020 økte eksporten av EU-varer til Kina med 2,2 prosent, og importen økte med 5,6 prosent, mens EUs handel med resten av verden falt dramatisk (ned 9,4 prosent når det gjelder eksport, og ned 11,6 prosent når det gjelder import sammenlignet med 2019 ). Pandemien rammet den transatlantiske handelen hardt. Eksporten av europeiske varer til USA gikk ned med 8,2 prosent fra året før. Importen falt 13,2 prosent.

Resutatet av dette er at USA ikke lenger unionens viktigste kommersielle partner, men er blitt erstattet av Kina. EUs eksport til Kina i 2020 beløp seg til 202,5 milliarder euro, mens importen nådde 383,5 milliarder euro.

EUs handelsunderskudd overfor Kina økte fra 164,7 milliarder euro til 181 milliarder euro. Partene regner med at samhandelen vil øke enda mer etter at Kine og EU inngikk en prinsippavtale om gjensidige investeringer i desember 2020.

Mer gods på jernbane

Varetransporten på jernbane mellom Kina og Europa øker kraftig. Den offisielle kinesiske avisa Global Times skriver at antall togavganger mellom Kina og Europa kom opp i 12.400 i 2020. Det er første gang antallet har passert 10.000. Antallet konteinere som ble transportert på skinner mellomKina og Europa økte samme år med 56%.

Cui Hongjian, som er sjef for Department of European Studies ved China Institute of International Studies, sier til avisa at det ville være bra hvis denne transporten kunne fortsette å vokse med 2–3 prosent per år. Hvis tallene for katastrofeåret 2020 er noe å ta utgangspunkt i, så tar han neppe for hardt i.

Hodebry for Biden-administrasjonen

Biden-administrasjonen, eller kanskje man skulle kalle den Biden/Harris-administrasjonen etter at Kamala Harris tok over ansvaret for kontakten med utenlandske statsoverhoder, får skikkelige problemer med dette. Dens erklærte politikk er at Kina er USAs fiende som man ønsker å skape militære og økonomiske allianser mot. Problemet for dem er bare at disse potensielle allierte ser seg tjent med mest mulig handel med Kina. Materielle forhold har en egen kraft som ingen ideologi kan kompensere for. Appeller om det «transatlantiske samholdet» kan fungere bra i festtaler, men hva skal EU gjøre når unionen blir mer og mer avhengig av økt handel med Kina?

I Asia noterer vi at samhandelen mellom ASEAN og Kina har passert den mellom EU og Kina, så også der har Biden-administrasjonen noen problemer å bryne seg på.

Det britiske Centre for Economics and Business Research (CEBR) skriver i en rapport at Kina vil gå forbi USA og bli verdens største økonomi et halvt tiår tidligere enn man opprinnelig trodde. Årsaken er at Kina har kommet seg ut av koronakrisa mye raskere enn andre land.

Det økonomiske maktskiftet i verden vil altså skje i det tiåret vi allerede er inne i. Kina vil bli den største økonomien i verden i absolutte tall. Dette vil naturligvis få store politiske ringvirkninger. «Det amerikanske århundret» vil definitivt være over, og i neste tiår vil de siste restene av det vestlige hegemoniet også ta slutt. Verdens økonomiske tyngdepunkt har flyttet seg til Asia.

KampanjeStøtt oss

Du kan diskutere artikler fra steigan.no på: https://motdagforum.no

Bruksanvisning for å bli medlem er her:
https://steigan.no/2021/03/bruksanvisning-for-a-registrere-bruker-pa-mot-dag-forumet

Du kan abonnere på steigan.no her. Det koster ingenting.

Men hvis du vil være med på å opprettholde og styrke vår kritiske og uavhengige journalistikk, kan du også gjøre det:

Vipps: 116916.

Eller du kan betale inn på Mot Dags støttekonto: 9001 30 89050 – eller gå inn på vår betalingsordning.