– Elbilsubsidiene utgjorde nesten 13 milliarder kroner i 2019

0
Elbillading i Oslo. Shutterstock.

I et leserinnlegg i Dagens Næringsliv skriver tidligere toll- og avgiftsdirektør Bjørn Røse at elbilsubsidiene utgjorde nesten 13 milliarder kroner i fjor, og han stiller spørsmålet om hvilken klimaeffekt vi får for pengene.

Røse mener at subsidiene til elbilene er enda høyere enn det man har fått inntrykk av og at de først og fremst går til velstående husholdninger. Men det er usikkert hva slags klimaeffekt denne politikken har. Røses vurdering er at de norske elbilsubsidiene neppe er rasjonell klimapolitikk og bør reduseres. Hans beregning ser slik ut:

Røse utfordrer leserne til sjøl å lese hele innlegget hans og vurdere hans beregninger. Vi lar den utfordringa gå videre. Hele innlegget kan leses her.

Utslippsreduksjon ved hjelp av elbilsubsidier koster et sted mellom 5600 og 11.200 kroner pr tonn innspart CO2, ifølge SSB-forsker Geir H.M. Bjertnæs (Samfunnsøkonomen nr. 2-2016 – pdf). Det er svært dyrt sammenlignet med Klimadirektoratets beregninger i «Klimakur 2030» av hva andre typer utslippsreduksjoner koster, og kostnaden ligger også skyhøyt over dagens kvotepris i EU-systemet på cirka 300 kroner pr tonn C02.

I 2018 gjorde Faktisk.no en «faktasjekk» på påstanden om at «Norge sponser elbileiere med 40 milliarder i året,» og de kom til at den var «helt feil». Deres beregninger sa at elbilsubsidiene beløp seg til ca. 5,77 millliarder kroner. Deres beregninger er altså omtrent halvparten av det tidligere toll- og avgiftsdirektør Bjørn Røse har kommet fram til, så her spriker vurderingene kraftig. Kanskje Røse burde faktasjekke Faktisk?

At subsidiene i hovedsak går til velstående familier, kan det neppe være tvil om. Det er dermed mindre velstående familier som betaler for velstående familiers elbilbruk.

Fra den internasjonale elbilfronten meldes det at et pensjonsfond i USA har saksøkt styret i Tesla Inc og anklaget dem for «grenseløs grådighet» og for å ha «beriket seg på selskapets bekostning». Tesla har som kjent gjort toppsjef Elon Musk til en av verdens rikeste personer (nummer 31 på lista til Forbes). Så om ikke elbilsubsidiene har gitt klimaeffekter, så kan i hvert fall norske skattebetalere rose seg over å ha bidratt til Musks rikdom. Vi er med!

Forrige artikkelI hodet ditt, erstatt alt etterretningskilder sier med «bla,bla,bla – vi lyger antageligvis»
Neste artikkelHvor ble det av Biden-skandalen i Ukraina?