Twitters sjef for Midtøsten er agent for britisk etterretning

0
Fra nettsidene til 77th Brigade

Den øverste lederen for Twitter med redaksjonelt ansvar for Midt-Østen er dessuten deltidsoffiser i den britiske hærens psykologiske krigføringsenhet, skiver Middle East Eye.

Gordon MacMillan, som ble medlem av det sosiale medieselskapets britiske kontor for seks år siden, har i flere år også tjenestegjort i den 77. Brigade, en militæravdeling som ble opprettet i 2015 for å utvikle «ikke-dødelige» måter å føre krig på.

Den 77. Brigade bruker plattformer på sosiale medier som Twitter, Instagram og Facebook, samt podcaster, dataanalyse og publikumsundersøkelser for å utføre det lederen for det britiske militæret, General Nick Carter, beskriver som «informasjonskrigføring».

Carter sier at den 77. Brigade gir det britiske militæret «evnen til å konkurrere i krigen om fortellingene på det taktiske nivået»; å forme oppfatninger av konflikt. Noen soldater som har tjenestegjort med enheten, sier de har vært engasjert i operasjoner som er ment å endre oppførselen til bestemte målgrupper.

Les vår omtale fra 2015: Storbritannia oppretter en militæravdeling av Facebook Warriors

Kontrollere fortellingen. Nemlig! Det er det det handler om. Jeg har skrevet om dette i artikkelen Om fortellerkunstens rolle i krig.

MacMillans redaksjonelle ansvar på Twitter omfatter ikke bare Midtøsten, men også Europa og Afrika. Det betyr at han også leder informasjonskrigen i vår del av verden.

Psykologisk krigføring, falske narrativer og bedrag

På steigan.no har vi gjort et omfattende gravearbeid rettet mot den delen av det britiske forsvarsdepartementets psykologiske krigføring som går under det (misvisende) navnet Integrity Initiative. Les om det her.

Britisk program for «kontrollert spontanitet» etter terrorangrep

Et hemmelig program fra den britiske regjeringa har gjort forberedelser for hvordan opinionen skal formes etter terrorangrep. Blant annet har programmet lagt opp til tilsynelatende spontane reaksjoner på gatene og i sosiale medier. Dette går fram av en avsløring i nettavisa Middle East Eye (MEE).

Programmet har testet ut bruk av såkalte #hashtags i sosiale medier til bruk etter en terroraksjon, «spontane» plakater til bruk på gata, sorgvaker for ofre, blomsterutdelinger, «spontane» økumeniske samlinger. Alt er forberedt med sikte på å kunne bli satt i verk umiddelbart etter et terrorangrep har funnet sted.

Hensikten er å skape det som kalles «kontrollert spontanitet» for å forme den offentlige opnionen og dreie den i den retninga myndighetene ønsker.

Forrige artikkelSkal kraftkommunene miste inntekter – og påtvinges vindkraft?
Neste artikkelZelenskijs bomtur i Washington. Han ler ikke nå.
Pål Steigan
Pål Steigan. f. 1949 har jobbet med journalistikk og medier det meste av sitt liv. I 1967 var han redaktør av Ungsosialisten. I 1968 var han med på å grunnlegge avisa Klassekampen. I 1970 var han med på å grunnlegge forlaget Oktober, der han også en periode var styreleder. Steigan var initiativtaker til og første redaktør av tidsskriftet Røde Fane (nå Gnist). Fra 1985 til 1999 var han leksikonredaktør i Cappelens forlag og utga blant annet Europas første leksikon på CD-rom og internettutgaven av CAPLEX i 1997. Han opprettet bloggen steigan.no og ga den seinere til selskapet Mot Dag AS som gjorde den til nettavis. Steigan var formann i AKP(m-l) 1975–84. Steigan har skrevet flere bøker, blant annet sjølbiografien En folkefiende (2013).