Medieoligarkene

11
Fem korporasjoner kontrollerer over 90 prosent av mediene i USA. Illustrasjon: Shutterstock.

Aldous Huxley, forfatteren av Vidunderlige nye verden, så for seg ei framtid der makthaverne ville finne metoder for å «få folk til å elske slaveriet sitt» og «etablere en smertefri konsentrasjonsleir for hele samfunn, slik at folk blir fratatt rettighetene sine, men vil like det».

Les forrige artikkel: Merkevarene, ikke mangfold, men enfold

For å oppnå dette trenger makthaverne kontroll over produksjonen og distribusjonen av tanker, fortellinger, informasjon og følelser. Og til det trengs det kontroll over mediene, trykte medier, radio, TV-filmindustri, reklame og sosiale medier.

I dag finnes denne kontrollen. De multinasjonale korporasjonene som har makt over bankene, våpenindustrien og den farmasøytiske industrien har også kontroll over mediene.

Fem korporasjoner kontrollerer 90 %

Ifølge amerikanske undersøkelser var det i 1983 50 selskaper som eide 90% av mediene i landet. Allerede det var en veldig sterk maktkonsentrasjon. Men hvordan ser det ut i dag? I 2019 er det fem selskaper som kontrollerte 90% av mediene.

De fem selskapene var Comcast (via NBCUniversal), Disney, Viacom & CBS (begge kontrollert av National Amusements), og AT&T (via WarnerMedia). National Amusements er et privateid selskap, eid av Sumner Redstone og Shari Redstone. Resten er børsnoterte selskaper. Siden to av korporasjonene har samme eier, kan man si at det er bare fire grupper som eier 90 prosent av mediene. Det pågår riktignok en juridisk krig der CBS og Viacom prøver å komme seg fra NA blant annet ved å hevde at Redstone er psykisk uskikket til å styre selskapene. På den andre sida ønsker Redstone-familien å fusjonere CBS og Viacom.

Disse selskapene eier mediebedrifter av en eneste grunn, og det er å akkumulere profitt for sine eiere. De har ingen grunn til å drive gravende eller kritisk journalistikk for avsløre maktmisbruk eller undertrykking. Deres eiere og annonsører har heller ingen interesser av at deres lesere og seere reagerer på den økonomiske krisa eller de voldsomt økende klasseskillene ved å gjøre opprør på noen som helst måte. Her trengs ingen konspirasjonsteorier. Dette er de 1% som tjener grovt på den politikken som føres.

Når vi så studerer hvem som er de største aksjonærene i mediekorporasjonene og sammenlikner det med eierskapet i våpenindustrien, ser det slik ut:

Eierskap i medieindustrien:

MediegruppeEiere
ComcastVanguardBlackRockCapital WorldState StreetFidelity
DisneyVanguardFidelity
AT&TVanguardFidelity
21 Century FoxVanguardBlackRockCapital WorldState StreetFidelity
CBSVanguardBlackRockCapital WorldState Street
ViacomVanguardBlackRockState StreetFidelit

De samme kapitalfondene eier også våpenindustrien:

VåpenprodusenterEiere
LockheedMarinVanguardBlackRockCapital WorldState Street
BoeingVanguardBlackRockCapital WorldState StreetFidelity
RaytheonVanguardBlackRockState Street

(Kilde: Morningstar)

I figuren over har vi vist dette i en og samme plansje. Når vi skriver om det militærindustriell mediekomplekset, så er ikke det en frase, men en nøyaktig beskrivelse av maktforholdene.

Hvem eier norske medier?

Den offisielle fortellingen er at vi i Norge har et mediemangfold. Men i virkelighetens verden ligger kontrollen over mediene i Norge i svært få hender. Hvis vi ser bort fra statskanalsen NRK, eies mediene stort sett av en liten gruppe milliardærer.

En håndfull store eiere

Medietilsynet skriver:

«Dei største bakanforliggjande eigarane av norske aviser; Blommenholm Industrier, Telenor og LO, var dei same i 2015 som tidlegare år. Blommenholm Industrier kontrollerer Schibsted, mens Telenor og LO-eigde Amedia ved utgangen av 2015. Schibsted er største eigar i Polaris og kontrollerer 29 prosent av aksjane i selskapet. Største utanlandske eigar ved utgangen av 2014 var Aller-gruppa som eig Dagbladet, og Nya Wärmlandske Tidningarna (NWT) som eig vel 26 prosent av Polaris. Dei andre store utanlandske eigarane er  finansielle investorar med aksjepostar i Schibsted og Polaris.»

Schibsted – og Wall Street

Det største mediekonsernet i Norge er Schibsted. Det er også et av de fire største i Norden. De eier VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Fædrelandsvennen osv. Schibsted eier også Svenska Dagbladet og Aftonbladet.

Schibsted er også største eier i Polaris Media, som eier en masse lokalaviser, sånn som Adresseavisen, Sunnmørsposten, Altaposten osv.

Og hvem eier så Schibsted? Det er den søkkrike Schibsted-familien, naturligvis, gjennom Blommenholm Industrier, men Wall Street har også tunge poster i selskapet gjennom giganter som State Street, JP Morgan, Goldman Sachs osv. Finanskapitalen på Wall Street eier minst 20% av Schibsted, og 20 prosent er mer enn nok for finanskapitalen til å kontrollere et mediehus. Schibsted og Aftenposten trenger kreditt. De får ikke det hvis Goldman Sachs sier nei.

Dessuten har den høyreorienterte svenske familien Adler en posisjon gjennom Nwt media AS, som dessuten er nest største eier i Polaris.

Kilde: Medietilsynet

Polaris

Største eiere i Polaris er Schibsted 29%, Nwt Media 26,4% og Must 14,7%. Polaris eier et stort antall lokalaviser. Adresseavisen, Sunnmørsposten og Harstad Tidende, for å nevne noen eksempler, er altså kontrollert av Schibsted, som igjen er i klørne på Wall Street.

Kilde: Medietilsynet

Amedia

Så har vi den tidligere A-pressa, som gjennom diverse omforminger er blitt til Amedia og som eier mer enn 60 lokalaviser og kontrollerer rundt en fjerdedel av avisopplaget i Norge. I 2016 ble Amedia kjøpt av Sparebankstiftelsen DNB. Medietilsynet nevner LO som en av de store bakenforliggende eiere, men det var før 2016. Nå eies selskapet av en stiftelse som er opprettet av Sparebankstiftelsen DNB. Indirekte er LO nå største eier i avisa Klassekampen fordi Fagforbundet eier 15%, Fellesforbundet 5% og Industri og Energi 5%, altså til sammen 25%. Nest største eier er partiet Rødt med 19,63%.

NHST Media Group

Avisa Morgenbladet, som nok mange tenker på som uavhengig, er alt annet. 90,8% av avisas aksjer eies av Nhst Media Group, som også eier Dagens Næringsliv, og hvem eier dem? Hovedeier er Bonheur med 54% av aksjene, det vil si Fred Olsen-familien, en av Norges aller rikeste familier. Nest største eier i Nhst er milliardæren Erik Must, som kontrollerer 21,8%.

Kilde: Medietilsynet

Stadig større konsentrasjon

Etter at Sparebankstiftelsen DNB kjøpte Amedia, er altså ikke Medietilsynets beskrivelse fra 2015 korrekt lenger. LO er ikke lenger noen stor medieeier. Telenor er heller ikke lenger aviseier, men derimot sterkt på TV gjennom Canal Digital. De som står igjen som store aviseiere er Schibsted, Nwt, NHST og Sparebankstiftelsen DNB.

Andre store medieeiere i Norge er Bonnier AB, Modern Times Group, Egmont og Aller Holding.

I den neste artikkelen skl vi se på eierskapet i IT-bedritene og teknogigantene.

Les også:

Tanker om mediesituasjonen i Norge og samfunnskritikkens armslag

Kritiske situasjoner og ukritiske medier – fortellingene som dreper

Kapital, mediemakt og tankekontroll

Den synkende tilliten til mediene har sine opplagte årsaker

KampanjeStøtt oss

Kommentarer

  1. Ja tenk det, i natt har tankene fosset, men det gjør ikke noe, da det også fosser ned ute, og snart setter vi oss på toget fra Venezia til Milano. Venezia, en vidunderlig by omgitt av 60-talls industri-galskap. Ikke noen god tid til å fotografere om sommeren, men har blitt kjent med byen og gjort unna 10 på topp etc, slik at neste gang en gang i løpet av vinterhalvåret, kan man vie seg helt til fotografiet, men da med vidvinkel, som jeg ikke rakk å få før turen.

    Av hva jeg tenkte på er om jeg skal fortsette å kjempe for Totscana? Om jeg skal være både ridder og tårefotograf? Eller om jeg skal la totiban overta hele Totistan, og kun vie meg til tåre-fotografiet? For jeg er totscaner av hjerte og sinn, og når jeg opplever hvor vidunderlig ekte italiensk urbanisme er, da blir jeg bare så uendelig trist over det bilbunker-helvetet mitt elskede Totscana har blitt. Det finnes ikke lenger noen positiv energi tilbake i Totscana, det ble intet Tolfa for to ved Kværnumsstrykene, og det hellige skal vanæres. Var i Markuskirka i går, og snakker om å ære sin helgen! Men se hvordan det står til med hjemmet og arven etter apostelen i Holmstadengen, Totenåsens apostel! Nei, jeg er av de siste totscanere, det finnes en håndfull til, men terrorveldet til totiban har underlagt seg hele mitt landskap og min fedrearv.

    Fordi jeg er totscaner er jeg erklært hatist, fordi jeg bøyer kne for min apostel og gråter over Tjuvåselva, kulturelva vår som mistet sin mening, sammen med himmelengene. Følelser og tanker som er forbudt under vårt rådende mediaregime. Og i Totscanas blad er det bare masse gladartikler om nye, dekonstruktive Rausteinshytta på Mjøslandets tak. Selv presten i Balke kirke benytter julegudstjenesten til å oppfordre sine undersåtter til ikke å lytte til slike som meg, totscanere med ekstrem farge-intelligens. Så det er bare tårene tilbake. Og fotografiet. Tårefotografiet.

  2. Disney har ei klo i NRK, og det fungerer på denne måten. NRK “fasa ut” eller sette bort produksjon og tilrettelegging av ungdomsseriar, som før vart tilrettelagt av NRKs eigne folk. Dette kom parallellt med opprettinga av private aktørar på tekste- og dubbemarknaden, som er tverrnasjonale (hovudkontor i Sverige). Disney Norge er ein stor aktør på feltet, og NRK har ordna ein lukrativ avtale med selskapet, slik at dei har rimeleg tilgang på ferdig tilrettelagt seriemateriale frå den kanten. Dette er ikkje alltid med på å auke statskanalens kvalitet innanfor barne- og ungdomsfeltet. Men dette tyder og at Disney har høve til å leggja føringar for statskanalen.

    I vidare forstand ser vi og at ei rekkje skodespelarar har god basisinntekt gjennom denne bransjen - og her kjem svekkinga av NRK på eit anna felt. Fjernsynsteateret var i si tid ein “treningsstall” for unge norske skodespelarar, som ofte kunne få god grunntrening i NRK før dei sidan gjekk vidare til andre scener i fast stilling. NRK Drama har ikkje høve til dette, og mange unge, som ikkje får anna enn midlertidig jobb likevel, endar opp i stallen på Sandaker i staden, og i Disneys system. Slik sett har Disney ein viss kontroll ikkje berre med NRK, men lenger inn i norsk teaterliv.

  3. Olav says:

    Comcast kontrolleres også langt på vei av en enkelt familie:

    Owners
    Roberts family (1% equity interest, 34% voting power)

    Brian L. Roberts (b.1959) was born into a Jewish family, [ he is a] businessman who currently serves as the Chairman and Chief Executive Officer (CEO) of Comcast, an American company providing cable, entertainment, and communications products and services which was founded by his father, Ralph J. Roberts . in Philadelphia, Pennsylvania, the son of Ralph J. Roberts, the founder of Comcast Corporation, and Suzanne (née Fleisher), a former actress and playwright. https://en.wikipedia.org/wiki/Brian_L._Roberts
    [The parents of Ralph J. Roberts were] both Russian-Jewish immigrants. were both Russian-Jewish immigrants who became wealthy in America through ownership of a number of pharmacies, the most notable of which was in the Biltmore Hotel. were both Russian-Jewish immigrants who became wealthy in America through ownership of a number of pharmacies, the most notable of which was in the Biltmore Hotel. https://en.wikipedia.org/wiki/Ralph_J._Roberts

  4. Jeg takker Disney for at jeg skjønte at en ikke trenger å gå på skole for å lære. Det holder med et Donald-blad og ei eldre venninnne.
    Monopolet fikk derfor aldri noe tak på meg.

  5. runeulv says:

    Og disse skal i fengsel og få sine midler beslaglagt, da folkemord er straffbart i Norge, og Nurnbergoppgjøret satte presedensen om at jeg trodde, jeg visste ikke, eller jeg gjorde som fortalt, ikke gjelder.

    Dagens regime vil selvfølgelig ikke sende de som har profittert på innvandringen i fengsel, selv om vi nordmenn har blitt forhindret å protestere i mot folkeutbyttet, men når over 50% mener det er et folkemord av strategiske årsaker, så kan vi ved å benytte samme metoder som dagens regime, gi enhver som protesterer på at det er urettferdig å dømme dem, fyken og eventuelt bruke Antifa for å banke opp de som fremdeles ikke innordner seg.

  6. For å kunne gjennomføre et perfekt meningsdiktatur, må de også få kontroll med alternative medier, med internett, med steigan.no osv. Det blir spennende å se hvordan de vil få det til, enten det nå skjer via “regulering av nett-bruk” (stenge ute uønskete elementer) eller “regulering av innhold” (sensur) eller andre smarte forhold.

    Det som er helt åpenbart er at det finnes “riktige” og “feile” meninger akkurat som det hender at et folk stemmer på det gale partiet og må avstraffes. Så spørs det hvor lenge norske politikere som har deltatt i krig og voldtekt av nasjoner tåler å høre sannheten påtalt før de innfører “tiltak”, se sak om VG’s løgn om Syria her på Steigan.no. Minner om at VG er medeier i faktisk.no - kanalen for den absolutte og udiskutable sannhet. (Puke!)

  7. SHO says:

    Det kan også være interessant å se på lesertall bla når det gjelder aviser og nettaviser og også seertall for TV-kanaler.

    Her er noen utvalgte tall for papiraviser fra 2018:

    -Aftenposten: 368.000 lesere pr dag
    -VG: 223.000 lesere pr dag
    -Dagbladet: 137.000 lesere pr dag
    -Dagens Næringsliv: 151.000 lesere pr dag
    -Klassekampen: 112.000 lesere pr dag

    Hvordan skal man feks klare å få flere til å lese Klassekampen fremfor VG?
    Folks lesevaner er det ikke helt enkelt å få endret på, kanskje KK må begynne med en egen sladrespalte, noe kongestoff, eget bilmagasin og et sportsmagasin?

  8. runeulv says:

    Jeg har bladd i KK, og jeg kan ikke se at den er bedre enn VG. (OK da, Aftenposten)

    Det eneste jeg ser som førsøker å finne sannheten, i steden for å propagandere sin versjon av den, er amatører, og de slipper ikke til.

    David Hume påpekte dette, så det er ikke akkurat ny kunnskp.

Fortsett diskusjonen på forum.steigan.no

2 flere kommentarer

Deltakere

Historisk kommentararkiv

11 KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.