Kunst og kapital

0
Kronprins MBS i Saudi-Arabia skla visstnok ha sikret seg maleriet Salvator Mundi for å ha det på den gigantiske yachten sin.

Av Øyvind Andresen.

Investeringer i kunst kan sammenliknes med investeringer i aksjer, eiendommer, valuta, derivater og obligasjoner. Kunstgjenstandene er objekter for spekulasjon – og kan gi selgeren skyhøy gevinst ved videresalg.

Det internasjonale kunstmarkedet har vokst enormt de tre siste tiårene. Hel- og halvkriminelle oligarker og skattesnytende milliardærer fyller lagrene og hjemmene sine med noen av kunstens viktigste verker og bidrar til hvitvasking av sine formuer. Dette er også en verden med falske kopier og tjuvegods. Ingen har oversikt over dette markedet.

Kunstverkene blir omsatt til svimlende summer. Foreløpig rekord ble nådd i 2017 da Leonardo da Vincis maleri av Kristus, «Salvator Mundi», ble solgt til salafistene i Det saudiske kongehuset for 450 millioner dollar på en auksjon i New York. Det var kronprins Mohammed bin Salman som visstnok på vegne av kulturdepartementet i De forente arabiske emirater, hadde anskaffa bildet.

Tittelen betyr «Verdens frelser». I Saudi-Arabia er kristendommen forbudt. Maleriet skulle utstilles i museet Louvre Abu Dhabi, men det skjedde ikke.  Det gikk også rykter om at det er falskt.

Ingen har visst hvor det ble av, men nå avslører Artworld-skribenten Kenny Schachter at maleriet trolig pryder en vegg på Mohammad Bin Salmans luksusyacht «Serene».

Den forrige eieren av kunstverket, den russiske forretningsmannen Dmitrij Rybolovlev, tjente godt på salget etter å ha kjøpt maleriet i 2013 for 127 millioner dollar. Det betyr at han på  fire år tjente 332 millioner dollar på maleriet.

Kunstnerne bak verkene har ofte levd i ytterste fattigdom. Skoleeksemplet er Vincent van Gogh. Hans malerier er også blant de dyreste i verden, mens han  solgte bare et maleri i løpet av livet sitt.

Det er begrensa mengde av de gamle mesterverkene, og derfor er investeringer i samtidskunst nådd store høyder. Det er kunstens portvoktere, kuratorer og kritikere, som avgjør kunstens kvalitet, mens auksjonariene  er kunstens eiendomsmeglere.

Mens en forfatter får royalty etter størrelsen på opplaget, tjener en  billedkunstnerne derimot  som regel bare penger ved førstesalget. Det betyr at mange billedkunstnere i dag kan leve kummerlig selv om kunsten deres blir omsatt til millioner.

Folk med penger har alltid investert i kunst og finansiert kunstnere. Mest berømt er bankierene i Medici-familien med utgangspunkt Firenze under renessansen, investerte stort i kunst og arkitektur. Det nye nå er det enorme omfanget av kunsthandelen knytta til framveksten av den internasjonale finanskapitalens spekulative og snyltende dominans.

Denne artikkelen ble først publisert på bloggen til Øyvind Andresen.

Andre artikler av Øyvind Andresen på steigan.no finner du her.

Forrige artikkelPersiabukta: Ikke en gang CNN klarer å tro at Iran sto bak
Neste artikkelUSAs sanksjoner mot Huawei tvinger selskapet til å skape en rival til Googles Android