Forfallet i USAs forskning og Imperiets vei mot undergangen

6
USAs fall som verdens hegemon er uunngåelig.


USA var en gang verdensledende på de fleste felt innen realfagene, naturvitenskapene og de teknologiske fagene. Dette er ikke lenger tilfelle. En årsak til dette er at Kina har satset enormt på å ta igjen og gå forbi USA. Men det skyldes kanskje like mye at USA har drevet og driver utstrakt sjølskading gjennom å la sitt skolevesen og sine universiteter forfalle.

David P. Goldman har skrevet en serie artikler i AsiaTimes der han beskriver og analyserer krisa i USAs akademia og setter den opp mot den massive satsinga som ikke minst Kina, men også et land som Iran, driver. Goldman skriver at bare 7 prosent av USAs universitetsstudenter på laveste trinn studerer ingeniørvitenskap, mens tallet i Kina ligger over 30 prosent.

Også Forbes er bekymret over krisa i naturfagene i USA. Magasinet viser til amerikanske eksperter klager overdet de oppfatter som ei krise innen STEM-fagene «(i.e. science, technology, engineering, and mathematics)».

Kina hadde i 2016 4,7 millioner studenter som nylig var uteksaminert i disse fagene, India 2,6millioner og USA 568.000.

STEM Teachers Program mener også at det er ei krise i USA innen disse fagene. USA utdanner nå altfor få lærere innen disse fagene til å kunne rette opp nivået opp gjennom skoleverket og høyere utdanning.

Donald Trump gir uttrykk for at problemet består i at Kina stjeler teknologi fra USA. I likhet med andre land stjeler naturligvis også Kina både patenter og teknologi, men Goldman peker på at Kina er det landet i verden som betaler mest for intellektuelle rettigheter. Huawei, som nå er i brennpunktet for kampen mellom USA og Kina, bruker 14 milliarder dollar hvert år på forskning og utvikling og planlegger å øke dette tallet til 20 milliarder. Microsoft ligger til sammenlikning på 10milliarder i året.

Kina utdanner nå fire ganger så mange studenter på bachelornivå som USA og kan vise til dobbelt så mange doktorgradsstudenter.

Ingen handelskrig i verden kan løse dette problemet for USA. Riktignok er kineserne både smarte og dyktige. Men det er vel så tydelig at USA faller for eget grep.

I juni 2017 publiserte Pentagon en rapport med tittelen At Our OwnPeril: DoD Risk Assessment in a Post-Primacy World. Rapporten beskriver hvordan USAs makt forvitrer og svekkes, slik at landet «ikke lenger kan stole på å ha en uangripelig posisjon som er dominerende, overlegen og gir det overtaket det nøt godt av de første 20 årene etter Sovjetunionens fall.» De innerste sirklene i maktapparatet i USA vet man at imperiet står for fall. Det er harde økonomiske og strategiske årsaker til dette, slik vi har pekt på i en artikkelserie. Del 1 her, del 2 her og del 3 her.

Dette bildet mangler alt-tekst; dets filnavn er gavebredde2-1024x236.jpg
KampanjeStøtt oss

Kommentarer

  1. Og midt mellom disse to imperiene ligger Tolfa, verdens framtid og håp!

  2. AnneBrit says:

    For deg kanskje. Selv holder jeg meg til “the real deal”.

  3. Olav says:

    Systematisk utsjalting av amerikanere av (nord)europeisk avstamming med bakgrunn fra arbeiderklassen og midlere til lavere middlelklasse er ihvertfall en av årsakene. De rikeste generelt, med jøder som sterkt overrepresentert gruppe, kan kjøpe plass for egne barn, i tillegg såkalt “affirmative action” hvor afro- og latinamerikanere og kvinner favoriseres. Men også en omlegging av hele skole- og utdanningssystemet i retning “mykere” fag, til og med nærmest rene “tullefag”, preges av “innsatsen” for å øke disse gruppenes andel pga dårligere eller ikke-eksisterende forutsetninger innenfor nettopp naturfagene, og spesielt i matematikk og fysikk. Og dette har altså pågått og aksellerert helt siden 1960-tallet. Det er ihvertfall én viktig årsak til at det har gått som det har gått. Utsjaltingen av den sterkeste konkurransen fra “etnisk europeiske” amerikanere er selvsagt noe de “liberale” elitene generelt, og den jødiske spesielt, har sett seg tjent med. Roy Unz, som selv er jøde, er likevel den som klarest har påpekt nettopp denne utviklingen, hvor de “ikke-jødiske hvite” er den gruppen som det i realiteten diskrimineres sterkest imot. Det samme gjelder asiater. Men konsekvensen for samfunnet er av en helt annen størrelsesorden når det gjelder “ikke- jødiske hvite” fordi disse tross alt fremdeles har vært den suverent største gruppen gjennom de foregående tiårene. Det har sånn sett i realiteten dreid seg om en systematisk utsjalting av et enormt antall ungdommer som under bare noenlunde nøytrale konkurransebetingelser høyst sannsynlig ville ha studert nettopp disse fagene og ville ha blitt ingeniører, programmerere, natur- og realfaglærere osv.

    The evidence of the recent NMS semifinalist lists seems the most conclusive of all, given the huge statistical sample sizes involved. As discussed earlier, these students constitute roughly the highest 0.5 percent in academic ability, the top 16,000 high school seniors who should be enrolling at the Ivy League and America’s other most elite academic universities. In California, white Gentile names outnumber Jewish ones by over 8-to-1; in Texas, over 20-to-1; in Florida and Illinois, around 9-to-1. Even in New York, America’s most heavily Jewish state, there are more than two high-ability white Gentile students for every Jewish one. Based on the overall distribution of America’s population, it appears that approximately 65–70 percent of America’s highest ability students are non-Jewish whites, well over ten times the Jewish total of under 6 percent.

    Needless to say, these proportions are considerably different from what we actually find among the admitted students at Harvard and its elite peers, which today serve as a direct funnel to the commanding heights of American academics, law, business, and finance. Based on reported statistics, Jews approximately match or even outnumber non-Jewish whites at Harvard and most of the other Ivy League schools, which seems wildly disproportionate. Indeed, the official statistics indicate that non-Jewish whites at Harvard are America’s most under-represented population group, enrolled at a much lower fraction of their national population than blacks or Hispanics, despite having far higher academic test scores.

    American Pravda: Racial Discrimination at Harvard

    RON UNZ • OCTOBER 22, 2018

  4. Et problem er USAs profittbaserte utdanningssystem med skolepenger. Til og med mange fra lavere middelklasse må velge mellom premium sykeforsikring og college til barna, de har ikke råd til begge deler uten å sette seg i stor gjeld.

    At mange fra arbeiderklassen ikke kan ta seg høyere utdanning fordi de ikke har råd til det hindrer sosial mobilitet, og dermed blir rekrutteringen til ingeniørfagene vanskeliggjort for en stor del av befolkningen, og USA går glipp av en stor ressurs.

    Utdanning skal ikke være profittbasert, selv om å utdanne folket ikke fører til gevinst på kort sikt, gjør det det alltid på litt lengre sikt. Dessverre er det kortsiktig profitt som driver storkapitalen som eier utdanningsinstitusjonene i USA.

Fortsett diskusjonen på forum.steigan.no

Deltakere

Historisk kommentararkiv

6 KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.