For britiske skattebetalere er privatiseringa av jernbanen et pengesluk. En rapport viser at dette koster fem milliarder pund i året, 55 milliarder kroner. I tillegg kommer en prisøkning på billettene på 20 prosent.
Ved siden av at samfunnet må punge ut med milliardsummer som havner hos de allerede søkkrike milliardærene som står bak de private selskapene, må de reisende betale skyhøye billettpriser, opptil 245 prosent prisøkning på enkelte linjer.
Andy McDonald, som er skyggetransportminister for Labour sier at «Etter tjuefem år er det klart at privatiseringa av jernbanen har vært en katastrofal feil og at skattebetalerne nå betaler mye mer inn i det privatiserte systemet enn da jernbanen var i offentlig eie.»
British Rail ble privatisert under regjeringa til John Major i 1993, og hele prosessen har vært pepret med skandaler.
Nå har altså Solberg-regimet vedtatt å følge den samme kursen og har satt ut jernbanelinjene på Sørlandet til det britiske selskapet Go-Ahead. Så snart kan norske skattebetalere få lov til å følge i sporene til de britiske: større kostnader, dyrere billetter, dårligere service og elendige vilkår for de fagorganiserte.
Privatisering av jernbanen – forberedt av Ap, gjennomføres av de blå
Jernbanereformen – en studie i Arbeiderpartiets tåketale om privatisering
Det stormer rundt jernbanen og NSB