Privatisering av jernbanene i Storbritannia koster skattebetalerne 5 milliarder pund i året

0
Fotomontasje TLE.

For britiske skattebetalere er privatiseringa av jernbanen et pengesluk. En rapport viser at dette koster fem milliarder pund i året, 55 milliarder kroner. I tillegg kommer en prisøkning på billettene på 20 prosent.

Ved siden av at samfunnet må punge ut med milliardsummer som havner hos de allerede søkkrike milliardærene som står bak de private selskapene, må de reisende betale skyhøye billettpriser, opptil 245 prosent prisøkning på enkelte linjer.

Andy McDonald, som er skyggetransportminister for Labour sier at «Etter tjuefem år er det klart at privatiseringa av jernbanen har vært en katastrofal feil og at skattebetalerne nå betaler mye mer inn i det privatiserte systemet enn da jernbanen var i offentlig eie.»

British Rail ble privatisert under regjeringa til John Major i 1993, og hele prosessen har vært pepret med skandaler.

Nå har altså Solberg-regimet vedtatt å følge den samme kursen og har satt ut jernbanelinjene på Sørlandet til det britiske selskapet Go-Ahead. Så snart kan norske skattebetalere få lov til å følge i sporene til de britiske: større kostnader, dyrere billetter, dårligere service og elendige vilkår for de fagorganiserte.

 

Privatisering av jernbanen – forberedt av Ap, gjennomføres av de blå

Jernbanereformen – en studie i Arbeiderpartiets tåketale om privatisering

Det stormer rundt jernbanen og NSB

 

KampanjeStøtt oss

Du kan diskutere artikler fra steigan.no på: https://motdagforum.no

Bruksanvisning for å bli medlem er her:
https://steigan.no/2021/03/bruksanvisning-for-a-registrere-bruker-pa-mot-dag-forumet

Du kan abonnere på steigan.no her. Det koster ingenting.

Men hvis du vil være med på å opprettholde og styrke vår kritiske og uavhengige journalistikk, kan du også gjøre det:

Vipps: 116916.

Eller du kan betale inn på Mot Dags støttekonto: 9001 30 89050 – eller gå inn på vår betalingsordning.


DEL
Forrige artikkelEdward Snowden: Israelsk programvare ble brukt til å spore Khashoggi
Neste artikkelUSA fantaserer om en begrenset kjernefysisk krig
Pål Steigan. f. 1949 har jobbet med journalistikk og medier det meste av sitt liv. I 1967 var han redaktør av Ungsosialisten. I 1968 var han med på å grunnlegge avisa Klassekampen. I 1970 var han med på å grunnlegge forlaget Oktober, der han også en periode var styreleder. Steigan var initiativtaker til og første redaktør av tidsskriftet Røde Fane (nå Gnist). Fra 1985 til 1999 var han leksikonredaktør i Cappelens forlag og utga blant annet Europas første leksikon på CD-rom og internettutgaven av CAPLEX i 1997. Han opprettet bloggen steigan.no og ga den seinere til selskapet Mot Dag AS som gjorde den til nettavis. Steigan var formann i AKP(m-l) 1975–84. Steigan har skrevet flere bøker, blant annet sjølbiografien En folkefiende (2013).