Finland vil bygge «jernbane til Kina» via Kirkenes

7
Skjermdump fra videoen til Arctic Corridor.

En finsk-norsk jernbane fra Rovaniemi til Kirkenes, som kan frakte godstrafikk på vei til og fra Kina, er et langt steg nærmere virkelighet, skriver E24. Nettavisa skriver videre:

– Den arktiske jernbanen er et viktig europeisk prosjekt som vil skape en tettere kobling mellom det nordlige, arktiske Europa og det kontinentale Europa, sa Finlands transport- og kommunikasjonsministeren, Anne Berner, på en pressekonferanse 9. februar 2018. Prosjektet kalles Arctic Corridor. Som ledd i dette prosjektet ønsker finnene å bygge en tunnel under Finskebukta.

Dette handler naturligvis om den kinesiske silkeveien, eller rettere One Bridge One Road (OBOR). Kinas president Xi Jinping har slått fast at Kina vil investere hundrevis av milliarder dollar i å skape et belte av transport og infrastruktur mellom Kina og Europa, eller mellom Kina og resten av verden, for å si det mer korrekt. Og da er den nordlige ruta i høyeste grad attraktiv for Kina.

At det er Finland som går i spissen for et slikt prosjekt og ikke Norge, er ikke så overraskende. Finnene har vist at de er i stand til store omstillinger og stor industriell satsing, slik de i sin tid gjorde da Nokia la om fra gummistøvler og cellulose til mobiltelefoni. Den eneste interessen regjeringa i Oslo har vist for Finnmark er et ønske om å få lagt ned fylket så fort som mulig.

Er dette science fiction eller ville drømmer uten hold i? Hvis det bare hadde vært en nordisk idé, hadde den dødd på tegnebrettet. Men den maskinen som driver dette er Kinas eksport, og fra Kinas side søkes det transportruter inn i Europa fra sør, øst og nord.

De investeringene som trengs i prosjektet er for store for Finland. Det norske oljefondet kunne naturligvis ha gjort noe slikt, men der er man mer opptatt av å være på Wall Street. Så finnene håper på kinesiske investorer, både statlige og private. Og de sies å være interessert ifølge Yang Erlin, som er leder for det finsk-kinesiske handelskammeret.

I januar 2018 lanserte kinesiske myndigheter sine planer for det de kaller Polar Silk Road. Dette ble gjort gjennom dette dokumentet, der det blant annet heter:

China hopes to work with all parties to build a “Polar Silk Road” through developing the Arctic shipping routes. It encourages its enterprises to participate in the infrastructure construction for these routes and conduct commercial trial voyages in accordance with the law to pave the way for their commercial and regularized operation.

Dermed kan det være liten tvil om at den polare silkeveien er offisiell kinesisk politikk, og at den nødvendige infrastrukturen til den kommer til å bli bygd. Men dersom norske myndigheter får beskjed fra Washington om å sabotere dette, vil de vel klare å snuble i sine egne føtter nok en gang.

KampanjeStøtt oss

Kommentarer

  1. SHO says:

    Kanskje Finnmark bør slå seg sammen med Finland og heller bli en del av Finland?
    Litt fleipete, men Finland og Kina kan komme til å bety mer for utviklingen i Finnmark enn det Oslo klarer å gjøre til tross for alle pengene i oljefondet.

  2. Dette er en historisk sjanse for Finnmark og hele nord-norge!
    Men her skal det spares, her skal finnmarkingene kues og frataes all økonomisk styrke.
    For en Polar silk road er en historisk satsing som vil ÅPNE hele sibir for kinesisk kapital (og stenge amerikansk og EU kapital ute).

    Vi kan velge å være med - eller finnene finansiert av kineserne kan velge å bruke Murmansk eller Petsjenga i stedet.
    I den siste fjorden ligger en av russernes viktigst marinebaser (husk hva Krim betyr for dem!). Om russerne må flytte sine atomubåter vekk for å få til økonomisk utvikling helt nordover til Alaska, så betyr det kanskje at den århundregamle russerfrykten i den norske marinen plutselig BLIR en sannhet, dersom russerne MÅ ha en sikker base for sine ubåter, ligger Olavsvern der fix ferdig og klar til å bli utvidet, og der leier allerede russiske tråler-rederier!

  3. SHO says:

    En kommentar når det gjelder sammenslåingen av Troms og Finnmark:
    Er dette en strategi egentlig kopiert fra EU? Er det ikke slik at alle land i EU nå skal splittes opp i regioner og at befolkningen skal føle tilhørighet til sin region og ikke til selve landet/nasjonalstaten (Sverige skal etter det jeg har hørt splittes opp i 4 regioner). Folk kan godt føle nasjonalisme, men det skal i så fall være euronasjonalisme. I samme runde ble det også slutt på at utenriksministrene fra EU-lanene kommer sammen for å drøfte EU-spørsmål slik man har gjort i alle år. Plutselig ble EU-spørsmål definert som å være et rent innenrikspolitisk spørsmål, og dette skulle ikke lenger utenriksministrene arbeide med. Samtidig ble det i Norge opprettet en egen EU-minister som skulle overta EU-saker fra utenriksministeren. Hele poenget er at sammenslåingen av Troms og Finnmark og også opprettelsen av Viken-regionen egentlig kan være en skjult EU-tilpasning utført av den norske makteliten. Derfor fremstår disse sammenslåingene som å være veldig idiotiske og udemokratiske.

  4. Interessant sak, og ønsker gjerne mer seinere om dette.
    PS. Jan Haarstad skriver at han ikke får til å poste innlegg her. (skriver dette via en kommentar som bloggeier på derimot la ut.)
    Det er merkelig, så hva kan være årsaken ?

  5. Her er en kommentar som jeg leste på Derimot.no
    "Slik er det for alt jeg skriver av kommentarer til Steigan-bloggen," skriver han :

    Detter en kommentar fra Jan Hårstad som er utestengt fra en rekke nettsteder – også dette. Vi har ikke blokkert han her. Hva årsaken er kan enhver tenke sitt om. Her er Jans kommentar:

    Jeg skrev et lengre svar til Ludvig på kommentarfeltet om den nye situasjonen I verdenspolitikk,men den kom ikke på.
    Slik er det også for alt jeg skriver av kommentarer til Steigan-bloggen og på resett tar man bort det jeg skriver umiddelbart. Om det er de samme eller redaksjonen vet jeg ikke.
    Det vi vet er at makten I Vestverdenen har lagt press på Google,Twitter og Facebook for å sensurere nettet I stor stil.
    Dette ble påbegynt I mindre målestokk for to år siden,men nå er det satt I system med tusenvis av ansatte som jobber med sensurering.
    Dette har jeg altså ventet meg og advart mot,men ikke dessto mindre er det rart å oppleve det I praksis. Makten vil ha orwellske overvåkningsstater.
    Jan Hårstad

  6. Batman says:

    I forbindelse med OL på Lillehammer hadde kineserne en delegasjon i Norge som besøkte Narvik - ettersom man planla en ny jernbane fra Moskva genom Karelen direkte til Finland og Kajaani/Oulu - hvorfra det er bane helt fram til Narvik.

    Tror nok den løsningen framdeles er inne i diskusjonen, selv om Kirkenes også fungerer som helårshamn. Man sparer tross alt to døgns sjøreise fra Narvis - kontra Kirkenes - såframt lasten skal sydover…

Fortsett diskusjonen på forum.steigan.no

Deltakere

Historisk kommentararkiv

7 KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.