Vietnam er verdens 18. største internettmarked med 60 av landets 90 millioner på nett. Og sosiale medier har også slått igjennom der, noe det herskende Vietnams Kommunistiske Parti sliter med, skriver Tuoi Tre News.
Dels handler det om at Vietnam har problemer med å få internettgigantene til å betale skatt og dels handler det om at sosiale medier er blitt en alvorlig rival til Kommunistpartiet når det gjelder å spre ideologi.
Vo Van Thuong, som er leder for kommunistpartiets sentrale kommisjon for propaganda og utdanning sier at sosiale medier påvirker den offentlige meningen og gjør enkeltpersoner mer sårbare. «Til en viss gra gjør (sosiale medier) også folk mer bevisstløse og hjerteløse,» sier han.
Mens to personer sjelden går inn i en aggressiv krangel i det virkelige liv, virker det som om sosiale medier fyrer opp under viljen til å angripe hverandre verbalt og «bruke ord og uttrykk som selv den mest hensynsløse person har motforestilllinger mot å bruke i det virkelige liv», understreket Thuong.
Tuoi tre news skriver:
«Thuong elaborated that many Party members have complained that too much «negative information» is disseminated online, though he says they only have themselves to blame.
As Facebook and other social networks have algorithms designed to automatically show users content related to their browsing history, “officials and Party members are likely seeking out ‘negative news’ on their own, which then causes their newsfeeds to become dominated by additional negative information,” Thuong explained.»
Vietnam har fått Facebook til å fjerne 159 kontoer som bakvasker vietnamesiske ledere og driver propaganda mot regjeringa, sier informasjonsdepartementet i Vietnam.
Også når det gjelder skattlegging har Vietnam problemer. Landet har en skattebestemmelse for utenlandske kontraktører, men IT-giganter som Google, Facebook og Booking.com har funnet måter å unngå skattlegging på.