Taliban i USA

I USA står striden om statuer. I Charlottesville sto striden om en statue av general Robert E. Lee. Et minnemerke over sørstatssoldater i Durham i North Carolina ble revet ned av demonstranter. Fire minnesmerker knyttet til sørstatene ble fjernet i nattens mulm og mørke i Baltimore. Dette er en ny vri på et gammel tema: billedstorming eller ikonoklasme. Og tanken går fort til Talibans sprenging av Buddahstatuene i Bamyan i Afghanistan i 2001. Og vi er ikke de eneste som trekker den forbindelsen. Det samme gjøres i New York Times.

Taliban sprengte Buddahstatuene i Bayam. Til høyre fjerning av en statue i Baltimore, USA

Billedstorming i historien

Gang på gang i historien har ødeleggelse av statuer og andre historiske minner spilt en viktig politisk rolle. Vi kan lese om det i Bibelen. I Fjerde Mosebok 33:50-52 heter det: “Herren talte til Moses på slettene i Moab, ved Jordan, rett imot Jeriko. Han sa:Tal til israelittene og si til dem: Når dere går over Jordan og inn i Kanaan-landet, skal dere drive ut alle som bor i landet, og ødelegge alle gudebildene deres. Dere skal ødelegge alle de støpte bildene deres og utslette offerhaugene.”

Da de kristne hadde for vane å ødelegge hedenske templer, statuer og minnesmerker. Og i perioder har billedstormerne hatt stor makt i kristenheten. Særlig i Bysants på 700-tallet var det harde kampanjer mot bruk av bilder og statuer. Med reformasjonen kom en ny runde med billedstorming. Protestantene Calvin og Zwingli tok sterkt til orde for å forby helgenbilder, og på 1500-tallet var det flere opprør av billedstormere.

Olav Haraldson taler til bøndene på Hundorp etter at Kolbein sterke hadde knust Torsstatuen

Den første kjente billedstormeren i norsk historie var Kolbein sterke som slo ned gudestatuen av Tor på tunet til Dale-Gudbrand, så “det flaug ut myser så store som kattar liksom og firfisler og ormar.”

Den neste kjente ikonoklasten var en fjern forfar av undertegnede, biskop Jens Pedersen Schjelderup, som var den første protestantiske biskopen i Bergen, og som var den som sørget for å fjerne helgenbildene i kirkene i byen.

Både Bibelen og Koranen har vers som inneholder bildeforbud, men bildeforbudet blir oppfattet mer absolutt i islam. I Bibelen finnes bildeforbudet til og med i en av versjonene av de ti bud (2. mosebok 20:4.)

Billedstormerne i islam har hatt bedre arbeidsforhold, siden forbudet også er strengere. Det går fra fjerning av bilder i den hellige Ka’abaen i Mekka til en pågående kampanje for å ødelegge tidligislamske kulturminner i Saudi-Arabia.

IS ødelegger statuer i museet i Mosul

Taliban og Den islamske staten

Taliban sprengte som nevnt Buddahstatuene i Bamyan i 2001. Dette var naturligvis for å utrydde viktige spor av før-islamsk kultur. Den islamistiske bevegelsen Ansar Dine ødela sufihelligdommer fra 1500-tallet i Timbuktu i 2012.

Kanskje mest ekstreme i sin billedstorming og sin utryddelse av kulturminner har Den islamske staten vært. De har ødelagt kulturminner over alt, mest kjent er ødeleggelsene deres i Mosul og Palmyra. De har tilintetgjort uerstattelige kulturminner fra 3000 år tilbake og gjort verden en god del fattigere av den grunn.

Den kinesiske kulturrevolusjonen

Også under Den kinesiske kuturrevolusjonen ble det ødelagt mange religiøse og verdslige kulturminner. I likhet med i dagens USA var begrunnelsen politisk. Man ville utrydde sporene etter undertrykkerne og rense kulturen for uønskede elementer. Det er ikke noen prinsipiell forskjell på argumentene for å fjerne statuer av sørstatsgeneraler og de som ble brukt for å fjerne bilder og statuer av kinesiske føydalherrer.

Naturligvis var det også billedstorming og statuevelting i Sovjetunionen, og i Polen, Ukraina og andre deler av Øst-Europa i dag.

En statue av Lenin blir ødelagt i Kiev

En farlig og risikable vei.

I romanen 1984 beskriver George Orwell hva utryddelsen av fortida gjør med et samfunn:

“Every record has been destroyed or falsified, every book has been rewritten, every picture has been repainted, every statue and street building has been renamed, every date has been altered…History has stopped. Nothing exists except the endless present in which the party is always right”.

Og det er også det som er hensikten. Utryddelsen av minnene som tidligere tider plasserer enorm makt i hendene på de menneskene som sitter igjen med definisjonsmakt. Eller som Oliver Stone sier i en kommentar:

1984 is here. We are there. The only thing they have not yet done is to erase history … there are still people who remember things,” he said. “One week it is terrorism [that dominates the headlines], the next week Putin and the next Korea.”

It was, Stone said, “just like Hate Week in 1984, where the name of the country and the face of the leader changes halfway through a rally. They are doing it now and getting away with it.”

Og når man først begynner slik utrenskning av historien, hvor slutter man? Man river ned Robert E. Lee, javel, men hvorfor ikke Thomas Jefferson? Han var jo også “white supremacist” og slaveeier. Og hvorfor ikke George Washington og resten av “the founding fathers”?

Og i Norge? Først må vi jo ta nazisten Knut Hamsun. Men hvorfor ikke også Fridtjof Nansen mens vi er i gang? Han var hvit mann, høyreorientert og lot Vidkun Quisling jobbe for seg. Og Henrik Ibsen, hvit mann som han jo var.

En ny borgerkrig?

Svært mange i USA snakker om faren for “en ny borgerkrig”. En skal ikke lete lenge for å finne slike advarsler, også i nettaviser som Huffington Post og Foreign Policy.

Skal man snakke om en ny borgerkrig, bør man være klar over hvor forferdelig den historiske borgerkrigen var. Vi snakker om en krig som krevde opp mot en million menneskeliv, og som førte til vanvittige ødeleggelser. Det er vanskelig å forestille seg noe liknende i vår tid.

Men det er alvorlig nok for USA som stat. Amerikanere lever på historien om en nasjon som har forent seg etter borgerkrigens sår, og som har klart å bygge bruer over de historiske konfliktene. Disse statuene og monumentene er en del av dette kompromisset. Men USA er ikke lenger land of the free, home of the brave, men et land der titalls av millioner lever i en fattigdom på tredjeverdennivå, mens en bitteliten klasse av oligarker raner til seg det meste.

Økonomisk og som supermakt er USA på vei ned. Hvis også den kulturelle enheten sprekker, slik den nå ser ut til å gjøre, vil det kunne bli ganske alvorlig. Det finnes allerede lovforslag i California og andre stater om å bryte ut av føderasjonen.

Pentagon har allerede utviklet nye operasjonsregler som baner vei for å bruke militære styrker innenriks.

Den nye regelen sier:

”Føderale militære kommandanter har autoritet til i ekstraordinære omstendigheter, når det ikke er mulig å sikre seg forhåndsgodkjenning fra presidenten og når rette lokale myndighet ikke er i stand til å kontrollere situasjonen, å sette inn styrker i aktiviteter som er nødvendige for å slå ned omfattende, uventet sivil uro.”

USA likner mer og mer på Romerriket i sin siste fase. Barbarene vinner krigene langs grensene, økonomien svikter, gjelda går til himmels, valutaen er i fare, infrastrukturen går i stykker og blir ikke vedlikeholdt, og borgerne slutter å tro på de feles mytene.

 

  26 kommentarer til “Taliban i USA

  1. 19. august 2017 klokka 18:10

    Du mener altså at det ville vært galt om man i Norge reiv ned en statue av Hitler eller Quisling som nazistene hadde satt opp under krigen? Du støtter altså de gamle Ku Klux Klanerne som protesterte mot at delstatsregjeringen i Virginia hadde gjort vedtak om å rive statuen av Lee?
    Er ikke det litt på siden av det venstresiden i Norge burde støtte – for å si det pent?

    • Pål Steigan
      19. august 2017 klokka 19:43

      Les artikkelen en gang til. Dette er en gjennomgang av ikonoklasmen som sådan. Jeg tar ikke stilling til enkeltmonumenter eller personer, men ser de lange linjene. Ditt eksempel er oppkonstruert.

    • Trond
      19. august 2017 klokka 23:07

      Minnesmerker kan ikke engang plasseres på områder der en nazi-bauta engang stod.

      Vil plassere 22. juli-minnesmerke på samme sted som nazist-bauta
      https://www.nrk.no/kultur/her-sto-_nazi-steinen_-1.8100492

      Det er ikke mer enn ca. 200 år siden at folk her i landet trodde at man kunne risikere å dø av sykdom eller skuddskader om man oppsøkte steder der folk hadde dødd noen hundre år tidligere.

      Er steder evig hellig eller evig fordømt?

      Snorresteinen ble bare fjernet fordi den ble reist den gang da Qisling regjerte, men “Snorres arv” ble ikke slettet. Ikke Qislings arv heller…

      Vi fortsatte å dyrke vikinger som holdt slaver/treller, og som så ned på det de kalte blåmenn, som rasister i dag kaller for svartinger.

      • 20. august 2017 klokka 11:54

        Hvor har du det fra,at en betegnelse som blåmenn innebærer rasisme? Trenger det å bety at vikingene så ned på dem bare pga det? Nå ser du fortiden gjennom fordomsfulle briller bygd på oppkonstruerte ideer fra nyere tid.Hvorfor kunne det ikke bare bety farget?

  2. Trond
    19. august 2017 klokka 18:26

    Den høyrevridde regjeringen i Polen vil nå rive minnesmerket i Rzseszow som feirer seieren over Hitler !

    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d9/PL-PK_Rzeszów%2C_Pomnik_Czynu_Rewolucyjnego_2016-08-30–09-59-01-004.jpg/398px-PL-PK_Rzeszów%2C_Pomnik_Czynu_Rewolucyjnego_2016-08-30–09-59-01-004.jpg

    Befolkningen i Rzseszow er sterkt motsatandere av å rive monumentet.

    Monumentet har på grunn av sin litt spesielle utforming fått slike kallenavn som Rzseszows “kvinnedeler”, og “den største fitten i Polen”, men noe som feirer seieren over Hitler bør vel taes vare på, selv om monumentet ble reist av “skumle” KOMMUNISTER?

    Det neste blir vel USAs hovedstad må endre navn siden den er oppkalt etter en slaveeier…

  3. Birgitta
    19. august 2017 klokka 19:24

    Glitrende av Pål Steigan !!
    Det er slik vi må forstå historien og hendelser i dag .
    Vi må gå tilbake til GT og Moses , videre inn i Koranen.
    Det er kanskje noen som reagerer på det når det gjelder anfifa og såkalte ‘sekulære’ aktivister.
    Well , de er ‘sekulær fundamentalister’ , og de har sine ideer fra GT og videre skrifter.
    Den Messias de venter er den LEVENDE og ikke en av stokker og stein…..
    INGENTING skal konkurrere med den LEVENDE , så da må alt annet bort .
    Ingen kunst , ingen statuer , ingen karrikatur , bare den LEVENDE…..
    Jeg gruer meg til de begynner på våre vikingegraver og kulturminner som er igjen !
    Dette har faktisk bekymret meg lenge , for jeg er kjent med skriftene og hva de sier om emnet !

    • Trond
      19. august 2017 klokka 19:59

      Sekulære fundamentalister er en god beskrivelse.

      Vi har jo også slike sekulære fundamentalister som på bakgrunn av gamle testamentet driver med jødisk jihad i Palestina…

      Hvordan kan de kalle seg sekulære når de bruker en eventyrbok (GT) som begrunnelse for å opprette en rasistisk jødestat?

      • Birgitta
        19. august 2017 klokka 21:19

        Ja , vi må sette reason og logikk oppimot ‘sekulær’ . For ‘sekulær’ sier ingenting.
        Du kan være like mye hjernevasket om du er ‘sekulær’.

  4. OV
    19. august 2017 klokka 19:45

    Den falske venstresiden er skremmende. Sensur og stempling av folk som rasister er virkemidlene deres. Det er veldig lite genuin venstreside igjen.

  5. Eivind Reitan
    19. august 2017 klokka 20:09

    Vi får vente på at svensk Antifa kommer med krav ,om at statuene av Karl XII skal rives.Siden rasist-fascistene valfarter dit .
    Hvem blir så neste til pers-Gustav -Vasà? (Vasa-loppet må forbys?)

    De historie -løse antinasjonalister ,på universiteter i USA og andre steder er WEFs fortropp .Nasjonene må gjøres om til maktesløse marionetter.Alt annet er rasisme.De kan få ønskene oppfyllt før de vet ordet av det.

    Hvem tror de det blir som skal fø dem?

  6. Roger Gjerstad
    19. august 2017 klokka 20:10

    Takk til (Kunst og ) Kulturarbeider Pål !

    Hvorfor ikke i denne oppsummeringen minne om Ødeleggelsen av Kjartan Slettemarks ” Av rapport fra Vietnam” i 1965 som var presentert i en monter i Oslo – Norge , disponert av Unge Kunstneres Samfunn .
    Det var en oppfølger av Nazistenes demonisering av skapende mennesker- kunstnerne på 1930-tallet og dessverre er denne forakten for denne gruppens arbeidsvilkår , fremdeles ! en levende del av den norske kulturen av 2017.

    Gamle (makt)- symboler bør ikke ødelegges men av og til skiftes ut og flyttes fra befolkningsgruppers nye kultursentra og til gode steder der de naturlig hører hjemme. Slik burde Osebergskipet ikke ødelegges , men flyttes til Tønsberg.

    Samtidig burde det meste av de kulturminnene som er stjålet fra Hellas, etter gjentatte henvedelser i de siste år fra Hellas , ikke ødelegges , men flyttes fra Londons behov for en turistmagnet i sin turistmaskin og tilbake til Hellas der de hører hjemme.

    Roger

    • Trond
      19. august 2017 klokka 21:25

      Takk for påminnelsen om Kjartan Slettemark.

      Pablo Picasso hadde jo også kunst som var litt kritisk til krig.

      Et veggteppe som var en kopi av hans bilde om nazi-tysklands bombing av Guernica hang i mange år i FNs bygning i New York.

      Veggteppet i FN ble tildekket når Colin Powell og John Negroponte fremførte sine løgner om irakiske masseødeleggessesvåpen som grunn for USA sin terrorbombing av Irak.

      Veggteppet ble fjernet og befant seg i noen år i london, men er nå (siden 2015) tilbake i FN-bygningen.

      Strategien som USA brukte i bombingen av Irak ble kalt Shock and awe, som betyr å terrorisere.

      USAs terrorkrig mot Irak ble først kalt Operation Iraqi Liberation, men noen fant ut at forkortelsen (OIL) ble litt for avslørenede, så terrorkrigen ble omdøpt til Operation Iraqi Freedom.

      Hmmm…

      Er det på tide at kunstnere får henge opp sine bilder i FN-hovedkvateret om amerikansk terrorbombing?

  7. gmiksche
    19. august 2017 klokka 21:06

    Det är så sant det du skriver. Tyvärr. Och dessa idioter med sin renlärighetspatos som inte tål någon annan uppfattning bredvid sin egen, de ser inte att de gräver sin egen grav.

  8. Trond
    19. august 2017 klokka 21:55

    US, Canada, Ukraine reject UN resolution condemning glorification of Nazism; Moscow ‘bewildered’:
    https://www.rt.com/news/322962-un-resolution-vote-nazism/

    Published time: 21 Nov, 2015 05:38

    Obama nektet å fordømme hyllest av nazister.

    Trump gir begge parter skyld for at vold bryter ut, og så er det Trump som er nazist?

  9. SH
    19. august 2017 klokka 21:55

    Når det gjelder Norge må vel statuen av krigføreren og slavehandleren Tordenskjold (på Rådhusplassen i Oslo) være den mest kontroversielle?

    At statuen av Robert E. Lee ble fjernet i vår tid skyldes vel at det fremdeles pågår rasediskriminering i USA til tross for at slaveeierne i USA mistet makten i den amerikanske borgerkrigen og slavene ble satt fri. Anti-slaveri har vært en amerikansk verdi siden borgerkrigens dager.

    Hva skal man så gjøre med statuen av Tordenskjold som var tilhenger av slaveriet og som tjente seg rik på slavehandel mellom Afrika og Amerika?

    • Trond
      19. august 2017 klokka 22:14

      “Anti-slaveri har vært en amerikansk verdi siden borgerkrigens dager.”

      Ja, som du sier “siden borgerkrigens dager”… Altså etter borgerkrigens dager.

      Nordstatene forbød slaveri i sørstatene, men ikke i nordstatene der de faktisk hadde makt til å forby slaveri.

      Det var først etter krigen at de diktet opp historien om at krigen handlet om å forby slaveri.

  10. Trond
    19. august 2017 klokka 22:03

    I USA ønsker nå politikere på “venstre”-siden (D) at Trump blir tatt av dage.

    Helst før noen kan reise statuer av han?

    https://www.yahoo.com/gma/missouri-gov-eric-greitens-demands-removal-state-senator-055803940–abc-news-topstories.html

    Jeg har ikke mye sans for Trump, men jeg har sans for demokrati.

    Vant ikke mannen demokratisk?

    Hvordan kan USA med respekt for seg selv bombe for demokrati rundt om i hele verden om de ikke engang kan respektere demokrati på hjemmebane?

    • Tore Alfhild
      20. august 2017 klokka 22:28

      Nå er det jo “venstre” siden i USA som faktisk har reist Trump statuer, selv om målet har vært å skape symboler der man kan vise sin avsky. Om mannen vant demokratisk er også irrelevant, da et samlet pressekorps for lengst har solgt skinnet, så nå er det eneste valget å fortsette den demoniserende retorikken og håpe at bjørnen en dag blir skutt hvis de skal ha igjen et snev av kredibilitet. Og når det gjelder det Amerikanske demokratiet så mener jeg grensen for hva som kan kalles demokrati allerede er passert når det politiske systemet og politikeres handlinger må tolkes juridisk for å bevise at det opereres innenfor lovverket.

  11. Anne Minken
    19. august 2017 klokka 23:03

    Artikkelen er dessverre fullstendig kunnskapsløs når det gjelder amerikansk historie og politikk. Det er ikke slik at disse statuene var en del av et forsoningsarbeid. Les heller denne artikkelen https://www.vox.com/the-big-idea/2017/8/18/16165160/confederate-monuments-history-charlottesville-white-supremacy. Jeg undrer meg også over at Steigan gjør Trumps argumentasjon om George Washington og Jefferson til sin egen uten å nevne at det er Trump han siterer.

  12. Torgeir Salih Holgersen
    20. august 2017 klokka 07:10

    Hvilke statuer og monumenter som skal prege det offentlige bildet vil alltid, og skal alltid, være et politisk spørsmål. Man må både vurdere hvert enkelt monument ut fra hva slags kunstnerisk, om noen, verdi det har, hvor gammelt og historisk viktig det er, og hva slags politisk signal det gir. Det er ikke grunnlag for å sammenligne fjerning av konføderale statuer, som har hatt til hensikt å sende et politisk signal om hvit makt til svarte amerikanere, og som er satt opp relativt nylig i historisk sammenheng, med Talibans sprengning av Buddhastatuer. Tittelen “Taliban i USA” tilsier at det skulle eksistere en slik sammenligning, og i likhet med Elisabeth Reehorst og Anne Minken mener jeg det blir veldig feil.

    • Birgitta
      20. august 2017 klokka 08:06

      Selvfølgelig har dette med islam og ‘taswir’ å gjøre
      http://abuaminaelias.com/are-images-pictures-photos-and-cartoons-forbidden-in-islam/
      All ‘syndfulle’ images skal bort.
      Som Pål Steigan så rett skrev så stammer dette egentlig fra GT , men har blitt videreført til islam.

      Jeg tror ikke disse demonstrantene i Charlesville direkte tenkte at de gjør ‘Allahs’ jobb.
      Men underbevisst så ligger dette bibelske profetiet der !
      *Vi* skal faktisk inn i en ny himmel og ny jord der alt det gamle skal bort.

    • 20. august 2017 klokka 08:45

      Takk, Minken og Holgersen. For sjølsagt har Steigans artikkel noe å gjøre med det som skjedde/skjer i Sør-USA i dag – et forsøk på å heve “White Trash” og de andre fattige (ikke minst mange av slavenes etterfølgere) som fremdeles lever som de gjorde for hundre år siden – og mer. Historien til USA er fryktelig sett ut fra dette – de som tviler på det, må lese “White Trash” av Nancy Isenberg. Det er ikke gammel historie – det er nåtid.

    • Pål Steigan
      20. august 2017 klokka 10:31

      Nå er det som sagt ikke bare jeg som trekker en sammenlikning med Taliban. Akkurat dette var en referanse til en artikkel i New York Times. Det er klart at monumenter og statuer er politikk, men jeg viser til epoker og bevegelser som har dratt dette ut i absurdum. Hvis man puster til den ilden som disse puristene tenner, aner man ikke hvor det ender. For USAs del ser man at det limet som har holdt denne merkelige konstruksjonen sammen, er i ferd med å gå i oppløsning. Symbolkampen er ikke årsak, men tvert om symptom og virkning. Det går klart fram av artikkelen.

  13. Daniel Cederqvist
    20. august 2017 klokka 20:23

    Statyerna i sydstaterna restes under Jim Crow-eran i sydstaterna och var en del av att slå tillbaka mot de framsteg som afroamerikaner hade uppnått under de första decennierna efter inbördeskriget. Överhuvudtaget bygger USAs kapitalism i mycket hög grad på rasism. Rasismen mot afroamerikaner har också varit en central komponent i att hålla arbetarklassen i USA splittrad. Det är knappast någon tillfällighet att de få perioder där arbetarklassen i USA har kunnat flytta fram sina positioner också har varit förknippade med framsteg för afroamerikaner( New Deal- eran, 1960-talet t ex).

Legg inn en kommentar