Under over alle undere: NRK innrømmer feil, om Syria.

7
Oppslag i Journalisten

Av Lars Birkelund·

Under over alle undere: NRK innrømmer feil, etter at Kari Angelique Jaquesson i går, 18. mai, tok dem med buksa nede. Og for en super timing med tanke på hvor mange som har mobba Kari den siste uka, som har ment at en «treningsguru» bør holde kjeft om utenrikspolitiske spørsmål, at hun er kunnskapsløs osv.

Blant disse er Espen Goffeng, Akbar Grande, Mandagsklubben, Dagbladet, Marie Simonsen (politisk redaktør i Dagbladet fra 2003 til oktober 2015) og Fredrik Græsvig (TV 2). Græsvigs uttalelse om at Kari burde skamme seg og overlate Syria til “skikkelige journalister” er etter dette komisk, for å si det mildt.

Så nå skylder dere alle Kari en unnskyldning.

Her er NRKs beklagelse til fagbladet “Journalisten”: http://journalisten.no/2017/05/nrk-… Men betenkelig at også “Journalistens” Angelica Hagen bruker det nedlatende begrepet “treningsguru” om Kari.

Oppslag i Journalisten

“NRKs utenrikssjef Knut Magnus Berge bekrefter feilen overfor Journalisten. NRK får ofte inn materiale fra internasjonale byråer. Sammen med materialet følger det med en forklaring på hvem som er avbildet og en oversettelse på hva de sier. Men denne gangen stemte altså ikke teksten overens med innslaget

Innslaget var satt sammen av materiale fra flere kilder NRK får via eurovisjonssamarbeidet. Selv om dette tilsynelatende er en feil fra nyhetsbyrået, er Berge likevel tydelig på at feilen er NRKs ansvar og beklager”.

Dette bekrefter det jeg har sagt mange ganger tidligere: mediene/journalistene vet at de ikke risikerer noe ved å fortelle usannheter om Syria/Assad og Russland/Putin. Derfor trenger de ikke å sjekke slikt stoff før de publiserer. Jfr min telefonsamtale med NTB etter at de hadde spredd feilinformasjon til et stort antall norske medier uten å sjekke opplysningene. De stolte på hva et fransk pressebyrå hadde sagt. Men det tok ikke meg mer enn fem minutter å finne ut at det var feil: https://www.youtube.com/watch?v=0se…

Riktignok ble NRK nødt til å beklage denne gangen. Men det var grunnet en stor tilfeldighet, nemlig at Kari tilfeldigvis intervjuet samme person i Syria for noen uker siden. Så da kan man bare spekulere i hvor mange usannheter som ikke har blitt avslørt grunnet mangel på tilstedeværelse av skikkelige journalister i Syria og kildekritikk fra NRK og andre medier.

Det er i hvert EN sentral løgn som mediene fortsetter å gjenta på 7 året, sjølveste grunnmyten og gjengangerløgnen om at krigen begynte med et «folkelig opprør» som ble slått brutalt ned på av «regimet».

Dernest påstanden om at Assad/regjeringshæren har brukt gass/kjemiske våpen, som i beste fall er tvilsom. Men hvis den er sann så er regjeringshæren bare en av flere som har brukt det. En terrorgruppe har til og med innrømmet det:

«Jaysh al-Islam…………. is a coalition of Islamist and Salafist units involved in the Syrian Civil War………the largest rebel faction in the area,…………………On November 1, 2015, an opposition media outlet……posted a video showing Jaysh al-Islam militants had locked people in cages and spread out 100 cages containing 7 captives through Eastern Ghouta, northeast of Damascus, to use them as human shields against Syrian government air raids……………..Use of chemical weapons. On April 8, 2016, a spokesman for the rebel group admitted that “forbidden” weapons had been used against Kurdish militia and civilians in Aleppo» https://en.wikipedia.org/wiki/Jaysh…, jeg kjenner til noen. Men det kan vi komme tilbake til.

Det er bra at NRK beklager, det er mer enn jeg forventet. Men beklagelsen bør sjølsagt komme på Dagsrevyen, hvor feilinformasjonen først ble sendt.

 

 

(Artikkelen er litt endret av forfatteren siden første versjon.)

Notis fra Klassekampen 8. april 2016:

 

KampanjeStøtt oss

7 KOMMENTARER

  1. «Det er bra at NRK beklager, det er mer enn jeg forventet. Men beklagelsen bør sjølsagt komme på Dagsrevyen, hvor feilinformasjonen først ble sendt.»
    Dét må de vel – hvis noen varsler PFU ..
    http://presse.no/pfu/

  2. Lars, det er så man rent savner «Billedbrev fra … » med Erik Diesen på NRK. Det overfladiske tøvet var f**nmeg mer rakrygget utenriksjournalistikk enn hva de selvforherligende megafonene de bruker nå klarer å komme opp med.

  3. «[B]eklagelsen bør sjølsagt komme på Dagsrevyen, hvor feilinformasjonen først ble sendt.»

    Dementiet MÅ sendes på Dagsrevyen, for å treffe de samme propaganda-ofrene som først. Slik er PFUs regeler.

    Nå som NRK har vedgått den falske nyheten kan noen ta bryet med å sende en klage til PFU og få medhold – SÅ kommer det på Dagsrevyen. – En har seks måneders tenketid for klage etter sendedato.

    Jf. «God presseskikk tilsier at uttalelser som konkluderer med brudd eller kritikk, gjengis snarest mulig, i sin helhet og på godt synlig plass/i relevant sendetid i de medier saken gjelder.»
    Jf. http://presse.no/pfu/slik-klager-du-til-pfu/vedtekter/

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.