Ennå lukkes øynene i Norge

0
Knut Lindtner
Av Knut Lindtner

Denne nye Pentagon-rapporten om F-35 bekrefter bare det som har vært åpenbart for alle som har satt seg inn i saken de siste årene. F-35 vil ikke bli levert innen tidsfristen. Flyet blir langt dyrere enn lovet og det vil ikke tilfredstille det som er lovet av fly- og kamp-egenskaper.

Dette er i ferd med å utvikle seg til en skandale også i Norge. Men våre medier er helt i lommene på en liten gruppe mennesker (de største aksje-eierne i mediehusene) som ikke bringer informasjon til folk – og dermed blokkerer ethvert tilløp til demokratisk debatt. Tvert imot unnlater de å informere om helt vesentlige samfunnsmessige forhold som f.eks. det denne saken forteller om, at Norge har bundet seg til et flykjøp som ingen er tjent med, hverken økonomisk eller militært.
Dette inngår i et større mønster hvor ingen stilles til ansvar for åpenbare og alvorlige politiske feil. Mediene feier alt under teppet – dermed får vi en uhellig allianse mellom politikere og medier som truer demokratiet fordi enhver politisk debatt i praksis er blokkert.

Ny Pentagon-rapport om F-35:

F-35 har 276 mangler og er uskikket til kamp-oppdrag, sier en Pentagon-rapport

F-35 stealth-jagerflyet sliter med hundrevis av problemer og kommer ikke til å være fullt kamp-klart før 2020 står det i en bitende rapport fra Pentagons sjefs-evaluerer. Nye saker dukker hele tiden opp og det koster over en milliard dollar å reparere dem.
screen-shot-2015-01-22-at-12-07-13-pm1png

Dr. Michael Gilmores ødeleggende vurdering er en del av en massiv årlig rapport etter finansåret 2016. Hans 62-siders dokument som omhandler F-35 tegner et lite pent bilde av USAs mye oppblåste, futuristiske Joint Strike Fighter. Programmet som ble startet i 2001 hadde som hensikt å levere et femte-generasjons jagerfly som skulle dekke USAs flyvåpens, USAs sjøforsvars og Marinekorpsets behov. En skulle spare penger ved å bruke en felles grunn-design. I stedet ligger kostnadene nå over 70% over den opprinnelige planen og årevis bak tidsrammen for prosjektet.

Dr. Gilmore, Pentagons sjef for Pentagons avdeling for Tester & Evaluering (OTE) under president Obama, forlater nå forsvarsdepartementet som en normal utskifting som følge av utnevning til offentlige stillinger. Selv om ansvarlige for F-35 (flyprodusenten Lockheed-Martin, overs.) har fortsatt å insistere på at det går bra med flyet og at problemene som dukker opp under test-flyging ordnes fort, så gjør Gilmores endelige rapport det klart at han ikke tror på forsikringene deres.

«Det er påvist 276 mangler i kamp-evnen som det er «kritisk å korrigere» i Blokk 3F, men mindre enn halvparten av de kritiske manglene ble forsøkt å korrigere», sier Gilmores rapport og viser til problemene med F-35 sitt dataprogram. «Det oppdages nye feil ca. 20 hver måned», føyer rapporten til.

«Det trengs mye mer testing for å sikre data-sikkerheten i luftfartøyet og for å sikre holdbarheten til datasystemet» sier rapporten. «Det er dessuten nødvendig å undersøke i hvilken utstrekning sårbarheten ved datasystemet har ført til kompromisser i F-35-dataene.»

turkey-f35-nationalturk-0331-e1325857069338jpg

Det som er verre er at programmet prøver å kutte ut mange av testene for å kunne, alt for tidlig, si at utviklings-fasen er over. Da kan en gå over til «den praktiske test-og evaluerings-fasen (IOT&E) som skal begynne i august 2017, står det i rapporten.

Ved å fremskynde testingen flyttes bare risikoen til testing ved flyging og til pilotene som skal fly flyet i kamp.

F-35-programmets ansvarlige «har ingen plan for å fikse og verifisere hundrevis av disse manglene ved å bruke testflyging innenfor den planlagte tidsrammen og med de ressurser som foreligger», skriver Gilmore.

«Utallige problemer og forsinkelser viser klart at programmet ikke vil kunne starte opp med full kamp-evne før seint 2018 eller, tidlig i 2019 – og selv ikke det er sikkert.» Kostnadene til systemutviklingen i utviklingsfasen vil være rundt $ 500 millioner, bemerker Gilmore og legger til at om en tar med tilleggskostnader vil det anslagsvis bli på $ 1,125 milliarder.

I tillegg til data-problemene har flyet strukturelle vansker. F.eks. svekkes sammenkoblingen mellom den vertikale halen og flyskroget langt raskere enn forventet, mens feste-kroker blir brent etter bare en gangs bruk. Motor-skjoldet blir overopphetet under bestemte fly-tester og den horisontale halen er fortsatt utsatt for varme-skader. Den «utstrakte og voldsomme ristingen ( oscillations) under utskyting av katapultsetet i sjø-forsvars-utgaven av flyet (F-35C) utgjør en sikkerhetsrisiko for flygerne.

pierre-sprey-575pxjpg

Pierre Sprey, medkonstruktør til F-15/F-16, er en av de skarpeste kritikerne av F-35
På vedlikeholdsiden er det også store problemer.

Tar en alt i betraktning bør Forsvarsdepartementet vurdere å «blokkere kjøpet» av disse flyene siden deres nåværende tilstand ikke tilfredsstiller det lovlige kravet og heller ikke Pentagons krav om « det må kunne fly før det kjøpes» (fly before buy), sier Gilmore i rapporten. ( I Norge har vi gått motsatt vei, overs.)

Oversatt, bearbeidet og noe forkortet av Knut Lindtner i Derimot.no

For de som vil orientere seg ytterligere, her er noen linker:

 

http://www.derimot.no/blog/f-35-det-har-gått-til-helvete

http://www.derimot.no/blog/ny-rapport-kalkunen-for-treg

http://www.derimot.no/blog/høring-i-australia-om-f-35-militære-advarer-mot-kjøp

Denne siste video-linken med intervju av konstruktøren til F-16, Pierre Sprey, vil jeg virkelig anbefale

https://www.youtube.com/watch?v=mxDSiwqM2nw

KampanjeStøtt oss

Du kan diskutere artikler fra steigan.no på: https://motdagforum.no

Bruksanvisning for å bli medlem er her:
https://steigan.no/2021/03/bruksanvisning-for-a-registrere-bruker-pa-mot-dag-forumet

Du kan abonnere på steigan.no her. Det koster ingenting.

Men hvis du vil være med på å opprettholde og styrke vår kritiske og uavhengige journalistikk, kan du også gjøre det:

Vipps: 116916.

Eller du kan betale inn på Mot Dags støttekonto: 9001 30 89050 – eller gå inn på vår betalingsordning.