– EU og NATO går til krig mot «falske nyheter»

0

NATO og EU er blitt enige om å styrke samarbeidet mot all feilinformasjonen som spres på nettet og i mediene, skriver NTB.

Dette er jo globalistenes nye mantra. Når kandidaten deres taper valg, så skyldes det «falske nyheter». Når folk er rasende på globalistenes politikk og ønsker seg noe annet, så skyldes det «falske nyheter» og russiske hackere. Enda de multinasjonale korporasjonene kontrollerer nesten alle medier i Vesten, så frykter de åpenbart at det skal komme fram kritikk og motiformasjon gjennom uavhengige nettsteder. Derfor må NATO og EU nå gå til krig mot «falske nyheter».

NTB skriver videre:

Innen utgangen av året skal det utarbeides en felles analyse av hvordan desinformasjon sprer seg, blant annet i sosiale medier.

De to kontorene skal også samarbeide om opplæring og seminarer, og de skal gjøre en felles innsats for å «forbedre kvaliteten til og rekkevidden av et positivt narrativ».

EUs utenrikstjeneste EEAS opprettet i fjor en egen arbeidsgruppe mot desinformasjon fra Russland. Denne arbeidsgruppen – East Stratcom – får hjelp fra eksperter, journalister, tjenestemenn, tankesmier og organisasjoner fra mer enn 30 land til å knuse myter og faktasjekke artikler.

For dem som måtte tvile. Her sier EU og NATO sjøl at de skal integrere journalister, tjenestemenn og organisasjoner i det som ikke kan kalles noe annet enn en propagandakrig.

Børge Brende stiller sjølsagt opp. Han sier:

– Jeg tror vi bare har sett toppen av isfjellet når det gjelder potensielt destabiliserende initiativer rundt det digitale rom. Dette må vi ta på alvor, sier utenriksminister Børge Brende (H).

Det hadde vært gøy om for eksempel bladet Journalisten kunne finne ut om det er noen norske journalister og tjenestemenn som skal innrulleres i propagandahæren til EU og NATO.

USA har sin egen manual for hvordan propagandakrigen skal føres. Den kan du lese om her.

NATO har allerede sin egen propagandakrigsenhet. Den heter Stratcom, og ifølge deres egne nettsider gjør de følgende:

NATO must use various channels, including the traditional media, internet-based media and public engagement, to build awareness, understanding, and support for its decisions and operations. This requires a coherent institutional approach, coordination of effort with NATO nations and between all relevant actors, and consistency with agreed NATO policies, procedures and principles.

Kort sagt: Stratcom driver propagandakrig i tradisjonelle medier, på internett og andre steder for å skape forståelse og støtte for NATOs politikk og operasjoner, fullstendig koordinert med og i samsvar med NATO og NATOs politiske behov.

Sveriges kultur- og demokratiminister Alice Bah Kuhnke fra Miljöpartiet har tydeligvis allerede fanget opp signalene. Hun vil ha nettsensur. Hun varsler «tvingande åtgärder» mot Facebook hvis ikke firmaet sjøl evner å drive sensuren godt nok. 

Men så ønsker da Sverige også å bli med i NATOs enhet for propagandakrig – bare de får direktørjobben.

Hvis du tror McCarthyismen var ille – vent til du får se versjon 2, McCarthy-remake.

 

Forrige artikkelSyrias hær har kontroll over gamlebyen i Aleppo
Neste artikkelObama klargjør for avanserte våpen til irregulære styrker i Syria
Pål Steigan. f. 1949 har jobbet med journalistikk og medier det meste av sitt liv. I 1967 var han redaktør av Ungsosialisten. I 1968 var han med på å grunnlegge avisa Klassekampen. I 1970 var han med på å grunnlegge forlaget Oktober, der han også en periode var styreleder. Steigan var initiativtaker til og første redaktør av tidsskriftet Røde Fane (nå Gnist). Fra 1985 til 1999 var han leksikonredaktør i Cappelens forlag og utga blant annet Europas første leksikon på CD-rom og internettutgaven av CAPLEX i 1997. Han opprettet bloggen steigan.no og ga den seinere til selskapet Mot Dag AS som gjorde den til nettavis. Steigan var formann i AKP(m-l) 1975–84. Steigan har skrevet flere bøker, blant annet sjølbiografien En folkefiende (2013).