Klimafengsel

0
Symbolbild:Imago

Innesperret i «15-minuttersbyer» – de første pilotprosjektene pågår

Av Daniel Matissek, auf1.info.

De som så langt ikke har kunnet få seg til å tro at Mönchengladbach kan ha noe som verdensbyen Paris ikke har, må tro om igjen. Borgermester Felix Heinrich (SPD) kan nemlig nå juble over at globalistenes visjon om fremtidens «smarte» byer – hvor innbyggerne bare trenger å ta korte turer fra sine egne hus, da de har tilgang til alt de trenger innenfor gangavstand – allerede er blitt til virkelighet i Mönchengladbach. Det er et ideelt utgangspunkt for den neste nedstengningen…

Etter et møte i et bydelsparlament uttalte Heinrichs henrykt: «Det som Paris ønsker seg, nemlig 15-minuttersbyen, er allerede en realitet her i Mönchengladbach. Her kan man få gjort alt man behøver innenfor en radius av 15 minutter.» «Dermed henviste han til et konsept som opprinnelig ble skapt av en ruvende skikkelse, nemlig professor i byplanlegging Carlos Moreno.» Dette konseptet går ut på at man skal kunne nå ethvert mål i hverdagen i løpet av 15 minutter.

Mönchengladbach er en by i den tyske delstaten Nordrhein-Westfalen. Byens folketall er om lag 258 251 (31. desember 2009). Den ligger midt mellom Düsseldorf og grensen mot Nederland. (Wikipedia) Foto: iStock.

«Smart» effektivitet

På denne måten skal man kunne spare tid samtidig som «gatetrafikken og støynivået reduseres». Med andre ord: Dette vil først bli en bilfiendtlig og deretter bilfri by. Den vil være fullspekket med all slags høyteknologi og overvåkningssystemer, og i framtiden skal «smart» effektivitet og hensiktsmessig organisering prege det urbane livet. Faktisk er den slags postmoderne totalitære byplanleggingsmodeller for byer som for eksempel Madrid og Paris et ideal som de lenge har forsøkt å etterstrebe.

Men det som her blir kamuflert som innbyggervennlig, er i virkeligheten enda et forsøk på å snike et ytterst frihetsfiendtlig konsept inn gjennom bakdøren. Påskuddet er naturligvis nok en gang den angivelig «menneskeskapte klimakrisen»: «For å forhindre at verden går under, skal folk aller helst bo sammen i avanserte bursystemer, og de vil da bare kunne forlate huset når det ikke lenger er mulig å unngå det.»

Grønt sosialkredittsystem

Framfor alt skal man litt etter litt kvitte seg med den (av klimafanatikere) så forhatte bilen. Mobilitetsradiusen blir redusert så mye som mulig. Ønsker og behov som går ut over dette, er skadelige for klimaet og dermed forbudt. Å reise er da selvsagt også tabu eller bare tillatt i begrenset omfang. I realiteten er det dermed i grunnen tale om en permanent nedstengning – kombinert med et «grønt» sosialkredittsystem: Hvis de er heldige, vil de som føyer seg etter sine selvutnevnte og ubedte velgjøreres diktat, for eksempel ved utelukkende å bruke offentlige framkomstmidler, minimerer sitt økologiske fotavtrykk, spiser sunt, og bare konsumerer den informasjonen som holder dem på riktig kurs, ikke bare kunne glede seg over å ha en god samvittighet, men også over små belønninger fra øvrigheten.

I Bologna begynte man for første gang med å prøve ut dette marerittet i praksis i fjor (se her). Heller ikke for tyske byer kan det skje fort nok at de endelig – som Mönchengladbach – forvandles til «smarte byer», til eksempler på den dystopiske vidunderlige nye storbyverdenen, som FN til og med har viet et av sine 17 bærekraftsmål i «Agenda 2030» til.

Nøye testet under korona

Men den som derimot nekter å ofre sin forstand og frihet for klimaet, må være forberedt på sanksjoner som til og med vil kunne medføre at man blir fullstendig utelukket fra samfunnet. Dette dystopiske marerittet blir – på måter som man tidligere bare har sett i bøker og filmer – forsøkt framstilt som et paradis. Faktum er at dette bare kan gjennomføres i et fullstendig overvåket samfunn – det er noe som alle som har et minimum av historiekunnskaper, vet.

For at abstrakte konsepter, som har blitt utarbeidet av verdensfjerne teoretikere, skal kunne bli til virkelighet, skal menneskene, som ikke ønsker noe annet enn å leve sine liv i fred, nok en gang fratas sine friheter for å avverge imaginære farer og tilfredsstille allmaktsfantasiene til sine plageånder.

Avskaffing av friheten fremstilles som en velsignelse

Dette var noe som ble prøvd ut for første gang under koronahysteriet. Klimanedstengninger er uansett noe som venstreorienterte grønne hjerner lenge har fantasert om (se for eksempel her). Korona var den perfekte generalprøven. Man prøver å innbille folk at det er en velsignelse for dem å bli fratatt sin frihet. For å redde en angivelig truet verden må den forvandles til et helvete.

Imens forbeholder disse morderiske vrangforestillingenes opphavsmenn og profitører seg naturligvis fortsatt retten til å farte rundt i sine fly når de måtte ønske, til å forkynne sitt budskap, og til å bestemme over og å overvåke de uvaskede massene til disse endelig lærer hva som er bra for dem og for verden. Til syvende og sist vil menneskeheten også stå opp mot dette tyranniet. Spørsmålet er bare hvilken pris den må betale før det skjer.


Denne artikkelen ble først publisert av Auf1.info:

Eingesperrt in „15-Minuten-Städten“ – erste Pilotprojekte laufen

Oversatt av Rune G. for Derimot.no.

Daniel Matissek er journalist med røtter i Pfalz, jobber for AUF1 samt for ulike tyskspråklige uavhengige medier. Grunnleggerredaktør av bloggen «Ansage.org». For Wochenblick skrev han med et avbrudd fra sommeren 2020 til slutten. Hovedtemaer: migrasjonspolitikk, politisk ekstremisme, demokrati og medielandskapet. Motto: «Situasjonen er alvorlig, men ikke håpløs, men det kan også være omvendt.»


Også i Norge jobbes det på spreng med «smarte byer»

Forrige artikkelStormskyer samler seg i Svartehavet
Neste artikkelEtter dose to: Når livet tar en ny vending
skribent
Skribent er en betegnelse vi bruker i databasen på alle som ikke er registrert der som forfattere. I de aller fleste tilfelle vil du finne forfatterens navn i artikkelen.