– Lyser fryd over Shabana Rehmans minne

0
På podcasten SPA tok Shabana Rehman og Zahid Ali opp temaer som krenkede komikere.

Da Shabana Rehman døde etter lenge å ha blitt stadig sjukere av kreft skrev hennes tidligere ektefelle forfatteren Dagfinn Nordbø et minneord over henne som bør leses i sin helhet.

Nordbø skriver: Jeg lyser fryd over Shabanas minne:

Hennes uredde galskap var uhyre velplassert i en avis som fremdeles holdt den kulturradikale fanen om ikke så høyt som på 60- og 70-tallet, men den sto der i hvert fall, trygt plantet i lokalene. Ingen passet bedre i Dagbladet enn Shabana. Der fikk hun støtte, og mer eller mindre full frihet til å formulere sitt opprør. Og det var det mer enn én som mislikte. Motstanden som kom, var massiv. Ikke minst blant hennes egne. Det er bare et par år siden jeg igjen satte navnet mitt på dørklokken.

En ting var drapstruslene, som Shabana vente seg til og blåste av etter hvert, men det var alle de små tingene. Det totale trykket. Som å ikke kunne ta drosje uten risiko, fordi taxisjåførene i Oslo nesten alle som én var pakistanske, og med mer eller mindre tradisjonelle eller reaksjonære holdninger.

Hennes jevnaldrende pakistanske, som la ut i det vide og brede i chatteforum med konspirasjonsteorier om at «Staten betaler Shabana for å snakke dritt om oss pakistanere», til kroppsmobbing, horeprat, sjikanøse brev, mailer og anonyme oppringninger med hets av det aller mest lugubre slaget.

Og, det kan virke utrolig, men nå i ettertid forstår jeg litt mer av det. Alle hetserne, alle mobberne og de som trakasserte henne – de var jo fanget i et system som de trodde de måtte være lojale overfor. De hadde ikke den muligheten og friheten som Shabana hadde tatt seg, eller rettere sagt: de visste ikke om den.

For som Jens Bjørneboe sa: «Friheten gis ikke, den må tas. Jeg tar meg den frihet.» Shabana tok den, med hud og hår, og langsomt men sikkert ga hun dermed også alle hetserne muligheten for å reflektere, og etter hvert gripe noe av den friheten inn i sine egne liv.

Og hva med offentligheten ellers? Shabana ble tatt imot med dyp skepsis i deler av akademia, blant annet med helsider i Aftenposten om at hun «skygget for andre».

Det kom mange og akutte utbrudd av fornærmet politisk korrekthet fra venstresidehold, ikke minst fra flere feirede kjendisantropologer, noe som fikk Shabana til å smelle på Dagbladets forside «De intellektuelle lever i en gullfiskbolle!».

Vi har tidligere vist til to artikler av Shabana Rehman:

Shabana Rehman: – Er du mørk i huden og lettkrenket, så er det din tid nå

Komiker og skribent Shabana Rehman er medlem av Ytringsfrihetskommisjonen. I en kronikk i Aftenposten tar hun et oppgjør med krenkelseskulturen. Rehman skriver:

«Norge trenger et krenkastingsråd. Kampanjer som halshugger kulturhistorien og setter fyr på arkivene gjennom iscenesatt privat krenkelseshysteri, er nå den nye normalen. Dette er ikke revolusjon, dette er revolusjonen som spiser sine barn.

Er du mørk i huden og lettkrenket, så er det din tid nå. Nå kan du bruke din offermakt til å sparke nedover på alle, uansett historisk rom eller tid uretten måtte ha skjedd under. Du trenger ikke lenger å bruke krefter på å stå opp mot den ekte hatefulle rasismen som rammer barn.

Det du virkelig kan leke med midt i koronaen, er sminken til en komiker som på toppen av det hele er antirasist. Er det ikke befriende?»

Glem strukturell rasisme

Rehman ironiserer over folk som drar rasismekortet for ubetydelige saker, mens de lar de store problemene ligge:

For hvem orker å gå inn i virkelig strukturell rasisme, det er jo så komplisert.

Glem strukturell rasisme, at Norge gjennom Equinor forgifter brønner og vannforsyninger uten skam, eller at kjøttindustrien er den egentlige årsak til pandemier.

Det er for mye, ikke sant? Heller ikke trenger du å bry deg om hvordan sukkerindustrien eller plantevernsgifter gjør fattige mennesker syke over hele verden. De som hverken har penger, nettilgang eller utdanning til å forebygge, men henter sin sykejournal fra egen kropp som varsler sykdommer.

Mye morsommere med Espen Eckbos brunkrem, right?

Bare hvite mennesker som har drevet med slavehandel?

Rehman går også inn på diskusjonen om det historiske ansvaret for slaveriet før og nå:

For slavehandel er det kun hvite som har holdt på med, ikke sant? I Asia og Midtøsten finnes jo ikke slaver. I Saudi-Arabia og Kuwait i dag er jo svarte og gule mennesker behandlet som likestilte medborgere med gode jobber og alle rettigheter?

Ødelegger hele antirasismen

Rehman mener at denne typen krenkelseskampanjer ødelegger kampen mot rasismen:

I mine øyne er det ingen forskjell på slike brune og svarte såkalte «antirasister» og kvinner som misbruker #metoo-kampanjen for å ødelegge livet til menn de ønsker plassen til. Det er på linje med og like skadelig som falske voldtektsanklager.

Shabana Rehman: Forakten mot Charter-Svein – og det folkelige

«Charter-Sveins munnbindbrenning foran Stortinget, er det beste som kunne skjedd den norske koronadebatten. Helt uavhengig av om han har rett eller ikke.

Han brøt lydmuren mellom folkedypet og eliten i koronadebatten, og havnet i beste sendetid på NRK Debatten, til stor forargelse for eliten.»

Dette skriver kommentatoren Shabana Rehman i en artikkel i Nettavisen.

Utgangspunktet for artikkelen var at Svein Østvik, kjent som Charter-Svein, var med på aksjonen med å brenne munnbind foran Stortinget.

Dette førte til en polemikk mellom «Charter-Svein» og en annen realitykjendis, «Lothepus», eller Leif Einar Lothe, som det står i Folkeregisteret. Og det førte så til at de begge ble invitert til Debatten i NRK.

Og ikke uventet er Østvik blitt overøst med forakt fram dem som alltid vet best, og som ser ned på folket langs neseryggen. Shabana Rehmann skriver:

«Egne selvstendige tanker blir ikke verdsatt når det kommer fra lekfolk, og i hvert fall ikke delt. Forakten mot folkets røster er overveldende i herskerklassen.

Hva bunner frykten for Charter-Svein-segmentet i? Truer det ekspertenes enevelde?

Hvorfor kan ikke voksne mennesker som er mottakere av motstridende og for dem ikke troverdig informasjon om koronatester, tiltak, og restriksjoner få bruke sin ytringsfrihet?

Har de ikke en uomtvistelig rett til å protestere, demonstrere og få satt på dagsorden det de mener ikke fungerer? Uansett hva vi mener om argumentasjonen?

Hvis ryggmargsrefleksen alltid skal være å møte lekfolkets synspunkter med fortielse og en ovenfra og ned latterliggjøring, er vi i trøbbel.

Ekspertene må snakke MED folket, ikke bare TIL folket. Ellers vil folk aldri bli koronaopplyste.»

Programmet kan man se her.

Et enestående menneske

Shabana Rehman fortjener all ros som har kommet hennes vei, hun var et enestående menneske. Men hun fortjener ikke at man skyver samfunnskritikken hennes under teppet, slik Erna Solberg og Jonas Gahr Støre gjorde i sine omtaler etter Shabanas død.

Vi slutter oss til kondolansene og lyser også gjerne fryd over Shabana Rehmans minne.

Forrige artikkelØsterrikes forsvarsminister: – Spørsmålet er ikke OM det blir blackout, men NÅR
Neste artikkel– Uforståelig at er prosjekt til 37 milliarder etter få dagers drift bryter sammen