Forvirringen om elektrifisering av sokkelen og om elbilene

0
Ask Ibsen Lindal (MDG) i Politisk kvarter. Skjermdump fra NRK
Odd Handegård

Av Odd Handegård.

Enkelte hørte kanskje «Politisk kvarter» 15. mars 2021 om elektrifisering av sokkelen. Utgangspunktet var at førstemann på lista til MDG i Trøndelag (Ask Ibsen Lindal) hadde dristet seg til i et intervju i Klassekampen, å mene noe fornuftig om elektrifiseringen av Norge: Dersom man ikke klarer å bygge tilstrekkelig med kraft fra havvind innen 2030, må man akseptere utslipp på sokkelen noe lenger enn vedtatt, bl.a. for å unngå at myndighetene for alvor starter utbyggingen av 10.000-15.000 vindturbiner i Norge.

Programlederen brukte mye tid på å vise at andre i MDGs ledelse trolig mener noe annet, mens Lars Halsbrekken (SV) hevdet at MDG-kandidatens synspunkter var et «svik» – det var åpenbart ikke noe problem ifølge LH å skaffe tilstrekkelig havvind lenge før 2030. Tredje personen, en direktør i oljebransjen (Hildegunn Blindheim) avviste mulighetene for en rask utbygging av havvind – elektrifiseringen av sokkelen må baseres på ny vindkraft fra Norge. Det eneste problemet hennes, var at det i tillegg til mange tusen vindturbiner, trengs en omfattende utbygging også av det norske strømnettet – til milliarder.

Forvirringen er altså stor ettersom også de fleste andre politiske partier later som at de tror elektrifiseringen vil kunne fjerne 14 millioner tonn norske klimagassutslipp fra sokkelen, mens hele det norske folk for lengst er blitt klar over at det globale klimaet umulig kan bli bedre av at CO2-utslippene flyttes fra Nordsjøen til Tyskland. MDG må likevel, i tillegg til Rødt, kunne oppfattes som et godt alternativ til Haltbrekken for SVere i Trøndelag. – Dessverre ser det ut til at Rødt er blitt uakseptabelt her i Troms for venstreorienterte velgere, etter at Rødt har nominert en teologiutdannet person som i et lengre intervju i Nordlys ikke gav uttrykk for et eneste fornuftig standpunkt, verken om energi, klima eller økonomiske forskjeller.

Derimot sto det en god artikkel i Klassekampen 16. mars av Anders Skonhoft om de ufattelige økonomiske forskjellene som er resultatet av elektrifiseringen av privatbilparken. Han bruker et hypotetisk, men ganske realistisk eksempel på utslagene for «Mary» fra indre Østlandet (med fossilbil) og direktør «Preben» fra Oslo vest med Tesla. Konklusjonen til Skonhoft er:

«Mary betaler 16.000 kroner i året for å slippe ut tre tonn CO2, mens Preben får en årlig støtte 40.000 kroner for en reduksjon på tre tonn. Det årlige klimaavtrykket til Mary vil fortsatt være 10 tonn, mens Preben med et avtrykk på 40 tonn i utgangspunktet blir sittende igjen med 37 tonn. Preben får dermed en klimamotivert subsidiering fra det offentlige på 40.000 kroner på årsbasis for å ha et karbonavtrykk på 37 tonn, mens Mary skattlegges med 16.000 kroner for å ha et karbonavtrykk på 10 tonn.»

Eksemplene viser hvilket politisk uføre de venstreorienterte partiene har rotet seg opp i. Men hva med de øvrige partiene? Er de noe bedre? Nei, forvirringen er omtrent akkurat den samme både i Ap, H, Frp, Krf og V. Alle både til venstre, i sentrum eller til høyre mener omtrent det samme om energi og klima – kanskje Senterpartiet er det eneste håpet. Selv om partiet har en nærmest uhyggelig historie som versting i energipolitikken en lang periode.

KampanjeStøtt oss

Du kan diskutere artikler fra steigan.no på: https://motdagforum.no

Bruksanvisning for å bli medlem er her:
https://steigan.no/2021/03/bruksanvisning-for-a-registrere-bruker-pa-mot-dag-forumet

Du kan abonnere på steigan.no her. Det koster ingenting.

Men hvis du vil være med på å opprettholde og styrke vår kritiske og uavhengige journalistikk, kan du også gjøre det:

Vipps: 116916.

Eller du kan betale inn på Mot Dags støttekonto: 9001 30 89050 – eller gå inn på vår betalingsordning.