Den britiske regjeringa tegnet kjempekontrakt for koronakampanje tre uker før lockdown

0
Den kostbare kampenjen omfattet også svære boards med budskaper fra dronning Elizabeth II. Shutterstock.

Den britiske regjeringa inngikk en avtale verdt opp til £ 119 millioner, eller 1,45 milliarder norske kroner, med et av verdens største markedsføringsselskaper for en covid-kampanje tre uker før landet gikk inn i en nasjonal lockdown, viser offisielle arkiver. Dette skriver avisa The Telegraph.

Kabinettkontoret, som ledes av statsministeren,  signerte kontrakten med den Londonbaserte OMD Group, et datterselskap av den amerikanske ad titan Omnicom, 2. mars – samme dag som statsminister Boris Johnson deltok på sitt første pandemirelaterte Cobra-møte – da regjeringen begynte å utarbeide sitt svar på krisa. De tre største eierne i Omnicom er ingen andre en «de vanlige mistenkte», nemlig Vanguard, Blackrock og State Street. De eier til sammen om lag 25 % av selskapet.

Selv om Storbritannia ikke gikk i lockdown før 23. mars, ser det ut til at kommunikasjonsstrategien var avtalt uker i forveien.

Avtalen refererte til tre «nivåer» av meldinger som regjeringen ønsket å hamre inn hos publikum, inkludert å be folk om å «bli hjemme, vær trygg», og minne dem om å vaske hendene regelmessig og fremme sunne livsstilsvaner i perioder med isolasjon.

Prislappen koronakampanjen overgår langt de £ 46 millioner som regjeringa brukte på «Gjør deg klar for brexit»-kampanjen i slutten av 2019, som den gang ble regnet som den største reklameblitz siden andre verdenskrig.

Kontrakten sa blant annet at: «Utbruddet av Covid-19 i Storbritannia krever en betydelig kommunikasjonsinnsats, inkludert gjennom massemarkedsføringskanaler for å gi klare instruksjoner til publikum om tiltak for å beskytte seg selv og sitt lokalsamfunn. . «

OMD fikk i oppdrag å kjøpe reklameplass regionalt, nasjonalt og internasjonalt på tvers av en rekke forskjellige plattformer, inkludert på trykk, kringkasting og på sosiale medier som TikTok og Snapchat. OMD var blant de aller første til å stenge sine London-kontorer.

Når en så kjempemessig avtale ble inngått 2. mars er det trygt å anta at den ble forberedt god tid i forveien, kanskje tidlig i februar, kanskje før. Men dermed faller den narrativen som ble skapt rundt koronapolitikken i Storbritannia, skriver journalisten Neil Clark.

Den rådende narrativen går ut på at «klovnen Boris Johnson» ble presset av ekspertene, av folkeopinionen, av «venstresida» til motvillig å gå med på lockdown.

Men hvis det allerede ble jobbet med en reklamekampanje til den heftige prisen av nesten 1,5 milliarder kroner, så framstår den offisielle versjonen som skuespill beregnet på å sikre støtte til lockdownpolitikken på «venstresida» og blant de liberale.

Forskere, leger og folk fra næringslivet i Storbritannia krever nå slutt på hysteriet og overgang til en rasjonell og balansert politikk som også tar hensyn til andre helsespørsmål, til økonomien, samfunnslivet og framtida til ungdommen.

Forrige artikkelTyrkia drømmer om å få kontroll over Krim
Neste artikkelSå lyktes sionistene: Jeremy Corbyn suspendert fra Labour