Den britiske regjeringa tegnet kjempekontrakt for koronakampanje tre uker før lockdown

3
Den kostbare kampenjen omfattet også svære boards med budskaper fra dronning Elizabeth II. Shutterstock.

Den britiske regjeringa inngikk en avtale verdt opp til £ 119 millioner, eller 1,45 milliarder norske kroner, med et av verdens største markedsføringsselskaper for en covid-kampanje tre uker før landet gikk inn i en nasjonal lockdown, viser offisielle arkiver. Dette skriver avisa The Telegraph.

Kabinettkontoret, som ledes av statsministeren,  signerte kontrakten med den Londonbaserte OMD Group, et datterselskap av den amerikanske ad titan Omnicom, 2. mars – samme dag som statsminister Boris Johnson deltok på sitt første pandemirelaterte Cobra-møte – da regjeringen begynte å utarbeide sitt svar på krisa. De tre største eierne i Omnicom er ingen andre en «de vanlige mistenkte», nemlig Vanguard, Blackrock og State Street. De eier til sammen om lag 25 % av selskapet.

Selv om Storbritannia ikke gikk i lockdown før 23. mars, ser det ut til at kommunikasjonsstrategien var avtalt uker i forveien.

Avtalen refererte til tre «nivåer» av meldinger som regjeringen ønsket å hamre inn hos publikum, inkludert å be folk om å «bli hjemme, vær trygg», og minne dem om å vaske hendene regelmessig og fremme sunne livsstilsvaner i perioder med isolasjon.

Prislappen koronakampanjen overgår langt de £ 46 millioner som regjeringa brukte på «Gjør deg klar for brexit»-kampanjen i slutten av 2019, som den gang ble regnet som den største reklameblitz siden andre verdenskrig.

Kontrakten sa blant annet at: «Utbruddet av Covid-19 i Storbritannia krever en betydelig kommunikasjonsinnsats, inkludert gjennom massemarkedsføringskanaler for å gi klare instruksjoner til publikum om tiltak for å beskytte seg selv og sitt lokalsamfunn. . «

OMD fikk i oppdrag å kjøpe reklameplass regionalt, nasjonalt og internasjonalt på tvers av en rekke forskjellige plattformer, inkludert på trykk, kringkasting og på sosiale medier som TikTok og Snapchat. OMD var blant de aller første til å stenge sine London-kontorer.

Når en så kjempemessig avtale ble inngått 2. mars er det trygt å anta at den ble forberedt god tid i forveien, kanskje tidlig i februar, kanskje før. Men dermed faller den narrativen som ble skapt rundt koronapolitikken i Storbritannia, skriver journalisten Neil Clark.

Den rådende narrativen går ut på at «klovnen Boris Johnson» ble presset av ekspertene, av folkeopinionen, av «venstresida» til motvillig å gå med på lockdown.

Men hvis det allerede ble jobbet med en reklamekampanje til den heftige prisen av nesten 1,5 milliarder kroner, så framstår den offisielle versjonen som skuespill beregnet på å sikre støtte til lockdownpolitikken på «venstresida» og blant de liberale.

Forskere, leger og folk fra næringslivet i Storbritannia krever nå slutt på hysteriet og overgang til en rasjonell og balansert politikk som også tar hensyn til andre helsespørsmål, til økonomien, samfunnslivet og framtida til ungdommen.

KampanjeStøtt oss

Kommentarer

  1. Avatar for AnneBrit AnneBrit says:

    De visste jo at det ikke ville bli populært, så det er ikke noe rart. Selvfølgelig burde de ha stengt ned allerede da, men da ville enda færre ha blitt sjuke, og Steigan hadde fått bekreftet at hele greia var overdrevet.

    Det er fortsatt gøy å ta det alvorlig - nå har offiserer i Bardu blitt smittet. Og de har vært på fest.
    Den sorte minks fest. Koronaen bringer mye rart fram i dagen.

  2. Avatar for runeulv runeulv says:

    Om de ikke hadde visst hvilken vei det gikk tre uker før lockdown, så hadde de vært inkompetente. Spørsmålet var heller ikke om det skulle bli lockdown eller ikke, da det opprinnelige målet var å flate ut kurven, og smitte alle i et kontrollert tempo, noe som innebar en lockdown om korona spredde seg for fort.

    Hadde man først en lockdown, så kunne man nok også klare å stoppe spredningen, hvilket ble den strategien de fleste industrialiserte land valgte.

Fortsett diskusjonen på forum.steigan.no

Deltakere