Russiagate er død, men russofobi lever fortsatt i vestlige media

0
Copyright: Ruptures

Av Daniel Ducrocq

Månedsavisen Ruptures har analysert hvordan de 56 største mediakanalene i Frankrike har skrevet om eller omtalt den såkalte Russiagate, påstanden om russisk innblanding i den amerikanske valgkampen. Med unntak av Le Monde diplomatique har samtlige mediakanaler formidlet Russiagate som troverdig eller sant. For å ha publisert denne analysen har Ruptures blit stemplet av Twitter som »Media tilknyttet en stat, Russland». Se i Steigan.no, 11.09.20.

Selv om den russiske konspirasjonen om å sikre Trumps valgseier ble avlivet (Mueller rapporten), lever russofobi velgående i de største media. Ifølge disse har Kreml forsøkt å påvirke:    
* Den britiske folkeavstemninga om Brexit   (L’Express 16.11.2017)

* Det franske presidentvalget (Le Point 30.03.17).

* Folkeavstemning i Catalonia (Courrier international/El Pais 23.09.17).

* De gule vestene (La Croix 10.12.18).

* Valg av EU parlament (Slate 24.05.19)

* Parlamentsvalg i Storbritannia ( L’Opinion 17.07.20).

Dessuten har hackere som »nesten sikkert»(sic) arbeider for Russland, forsøkt å stjele forskningsresultat om Covid-19 vaksine (Le Parisien 16.07.20).

Den som i dag vedder at norske media vil formidle at Kreml forsøker å blande seg i det kommende stortingsvalget, er en sikker vinner!

Daniel Ducrocq


KampanjeStøtt oss

Du kan diskutere artikler fra steigan.no på: https://motdagforum.no

Bruksanvisning for å bli medlem er her:
https://steigan.no/2021/03/bruksanvisning-for-a-registrere-bruker-pa-mot-dag-forumet

Du kan abonnere på steigan.no her. Det koster ingenting.

Men hvis du vil være med på å opprettholde og styrke vår kritiske og uavhengige journalistikk, kan du også gjøre det:

Vipps: 116916.

Eller du kan betale inn på Mot Dags støttekonto: 9001 30 89050 – eller gå inn på vår betalingsordning.