Media tilknyttet en stat – Russland

0
Førstesida til magasinet Ruptures

Av Daniel Ducrocq.

Lesere av Steigan.no har flere ganger tidligere kunnet lese artikler med avisen Ruptures som kilde.

Den franske månedlige avisen Ruptures som omtaler seg selv som »progressivement eurocritique», drives av en håndfull journalister og er finansiert utelukkende av abonnentene. Til tross for begrensede ressurser finner man i Ruptures grunnleggende politiske nyheter og analyser som skiller seg vesentlig fra det man finner i »mainstream media».  

Men det skal ikke bli ustraffet å være en selvstendig stemme i medienes verden. 7. september 2020 ble Ruptures stemplet av Twitter som »media tilknyttet en stat, Russland.» Det er ikke første gang Twitter setter merkelapp på statsfinansierte mediakanaler. Men dette gjelder kun russiske Russia today og kinesiske CTTV . Andre statsfinansierte mediakanaler som  BBC, NRK og France 24 slipper å bli stemplet av Twitter »som media tilknyttet en stat». 

Hva har Ruptures gjort seg skyldig i for å få Twitters negative oppmerksomhet? Avisen er utelukkende finansiert av abonnenter, og kan derfor ikke klandres for å ha mottatt midler fra en fremmed stat. Dermed er det kun Ruptures politiske linje som ifølge Twitter, gjør avisen til et »media tilknyttet en stat, Russland.» 

Ruptures har latt være å demonisere Putin og Trump, og gått til frontal angrep på franske media som ukritisk kjøpte og formidlet påstanden om russisk innblanding i den amerikanske valgkampen. En slik journalistisk linje kunne ikke Twitter la være å forfølge. I et intervju med Russia today avfeier redaktøren i Ruptures påstanden om tilknytning til Russland, og føyer til at selvstendige meninger alltid vil forstyrre den etablerte pressen.   

Daniel Ducrocq 

Her er en artikkel for dem som leser fransk:

Retour sur le Russiagate : 98 % des médias français ont été conspirationnistes


KampanjeStøtt oss

Start diskusjonen på forum.steigan.no