3.800 bussjåfører i streik – klare til opptrapping

17
Buss på holdeplass i Oslo. Foto: Shutterstock

Det er ikke lenge siden de ble utropt til helter som jobbet i første linje mens andre kunne forskanse seg i sine hjemmekontorer. Men heltestatusen kan tydeligvis ikke omsettes i en anstendig lønn. Kapitaleierne ville ikke høre på sjåførenes krav og viste ingen vilje til å tette lønnsgapet til industriarbeiderlønn, sier Fellesforbundet. Og da ble det streik.

Det betyr at 3800 bussjåfører i Oslo og Viken la ned arbeidet fra klokka 06 søndag morgen 20. september 2020.

– Vi er skuffet over at arbeidsgiver ikke forstår at bussjåførene har blitt hengende etter lønnsmessig. Vi har en enighet fra tidligere om at lønna skal nærme seg industriarbeiderlønn, og så får vi et tilbud som går i feil retning. Det er løftebrudd, uttaler forbundssekretær i Fellesforbundet Dag Einar Sivertsen.

I 2006 inngikk arbeidsgiverne og bussjåførene en avtale på at lønn skulle ligge mer på linje med industriarbeiderlønn. De siste årene er avstanden til industriarbeiderlønnen blitt stadig større.

Sikkerhetsproblem

Det er også stor misnøye i fagbevegelsen med at kravet om at bussjåførene skal få bedre tid til å foreta sikkerhetssjekk ble avvist.

– Anbudsregimet i bussbransjen gjør at arbeidstiden presses, lønna holdes nede og fører til uverdige arbeidstidsordninger. Presset på sjåførene går på sikkerheten løs, sier forbundsleder Jane Brekkhus Sæthre.

Forbereder opptrapping

Forhandlingsleder Dag-Einar Sivertsen fra Fellesforbundet sier at det kan komme en rask opptrapping. Han vil ikke si når det kan bli, men bekrefter at forbundet er for fullt i gang med å forberede det neste streikeuttaket.

– Potensialet over landet er stort. Vi har signalisert at en opptrapping kan være nær forestående, men vi har ikke sagt noe om når det kan skje, sier kommunikasjonssjef i Fellesforbundet, André Nerheim til VG.

For svært mange er buss eneste alternativ for å komme på jobb, skole eller gjøre helt nødvendige ærender. Dermed er det klart at busstreiken vil merkes. Det meldes at sjåførene er supermotiverte, så det er ingen grunn til å tro at de vil gi seg før det ligger virkelige resultater på bordet.

NRK: Alle busser innstilt i Oslo og Akershus – Ruter ber folk holde seg hjemme


Kajsa Ekis Ekman under en generalstreik i Hellas. Klikk på bildet og bli en støttespiller du også.
KampanjeStøtt oss

Kommentarer

  1. runeulv says:

    Kapitaleierne behøver ikke høre på sjåførenes krav, da sosialister har importert og betalt busssertifikat til utallige innvandrere, og tilbud og etterspørsel dikterer i siste omgang lønna for busssjåfører også.

  2. Enebak says:

    Øhh… Mener VG på lederplass at fagforeningene skal frasi seg streikeretten på grunn av “smittesituasjonen”?

  3. runeulv says:

    Jeg leste artikkelen, og jeg kan ikke si at VG sier dette.

    Om man mener at det er riktig å bekjempe Korona-smitte, har VG rett i at streiken kommer på verst mulige tidspunkt.

  4. Enebak says:

    Screenshot_20200921_211213
    Du ser kanskje at det står “Leder” som vignett på artikkelen? Det betyr at artikkelen gir uttrykk for avisas mening, i den grad VG mener noe som helst.
    Det er med lederen i VG som med de to flekkene du ser på brystkassa di når du barberer deg: De har null funksjon, men det hadde sett rart ut hvis de ikke var der.

  5. runeulv says:

    Om du må ha det inn med teskje:

    Jeg klarer ikke å se at Lederen sier at fagforeningene skal frasi seg streikeretten på grunn av “smittesituasjonen”, da de ikke sier det.

    VG sier at streiken kommer på verst mulige tidspunkt.

  6. Enebak says:

    Selvsagt sier de ikke det i klartekst! Da kunne noen ha beskyldt VG for å mene noe og det skulle ha tatt seg ut. Det kunne til og med ha ført til at noen ble uenige!
    Derfor sier VG, “Midt i den heftigste corona-oppblomstringen siden i vår, risikerer vi at folk stuer seg sammen på T-bane og tog”.
    De bare lar være å henge på “på grunn av de jævla bussjåførene”. Da hadde det blitt umulig å snakke seg bort fra meningene sine.

  7. INK says:

    Jeg unner bussjåførene bedre arbeidsforhold, med wc-pauser, kortere arbeidsdager og gjerne også høyere lønn, de har en viktig jobb. Men jeg stusser litt når jeg ser intervjuer der sjåfører står fram og hevder at 456.000 i året “ikke er til å leve av” og at med en slik lønn er det “ikke noe liv”.

    Jeg må si det er i ferd med å bli et stort klasseskille mellom dem som synes lønn noe under en halv million er helt svelt-i-hel og alle dem som enten faller utenfor arbeidslivet - eller har virkelig lave lønninger - og bare kan drømme om en slik inntekt. (Og kanskje er det ikke lønningene per se, men snarere boligprisene i, og rundt, de store byene som er det største problemet?)

Fortsett diskusjonen på forum.steigan.no

9 flere kommentarer

Deltakere