3.800 bussjåfører i streik – klare til opptrapping

0
Buss på holdeplass i Oslo. Foto: Shutterstock

Det er ikke lenge siden de ble utropt til helter som jobbet i første linje mens andre kunne forskanse seg i sine hjemmekontorer. Men heltestatusen kan tydeligvis ikke omsettes i en anstendig lønn. Kapitaleierne ville ikke høre på sjåførenes krav og viste ingen vilje til å tette lønnsgapet til industriarbeiderlønn, sier Fellesforbundet. Og da ble det streik.

Det betyr at 3800 bussjåfører i Oslo og Viken la ned arbeidet fra klokka 06 søndag morgen 20. september 2020.

– Vi er skuffet over at arbeidsgiver ikke forstår at bussjåførene har blitt hengende etter lønnsmessig. Vi har en enighet fra tidligere om at lønna skal nærme seg industriarbeiderlønn, og så får vi et tilbud som går i feil retning. Det er løftebrudd, uttaler forbundssekretær i Fellesforbundet Dag Einar Sivertsen.

I 2006 inngikk arbeidsgiverne og bussjåførene en avtale på at lønn skulle ligge mer på linje med industriarbeiderlønn. De siste årene er avstanden til industriarbeiderlønnen blitt stadig større.

Sikkerhetsproblem

Det er også stor misnøye i fagbevegelsen med at kravet om at bussjåførene skal få bedre tid til å foreta sikkerhetssjekk ble avvist.

– Anbudsregimet i bussbransjen gjør at arbeidstiden presses, lønna holdes nede og fører til uverdige arbeidstidsordninger. Presset på sjåførene går på sikkerheten løs, sier forbundsleder Jane Brekkhus Sæthre.

Forbereder opptrapping

Forhandlingsleder Dag-Einar Sivertsen fra Fellesforbundet sier at det kan komme en rask opptrapping. Han vil ikke si når det kan bli, men bekrefter at forbundet er for fullt i gang med å forberede det neste streikeuttaket.

– Potensialet over landet er stort. Vi har signalisert at en opptrapping kan være nær forestående, men vi har ikke sagt noe om når det kan skje, sier kommunikasjonssjef i Fellesforbundet, André Nerheim til VG.

For svært mange er buss eneste alternativ for å komme på jobb, skole eller gjøre helt nødvendige ærender. Dermed er det klart at busstreiken vil merkes. Det meldes at sjåførene er supermotiverte, så det er ingen grunn til å tro at de vil gi seg før det ligger virkelige resultater på bordet.

NRK: Alle busser innstilt i Oslo og Akershus – Ruter ber folk holde seg hjemme


Kajsa Ekis Ekman under en generalstreik i Hellas. Klikk på bildet og bli en støttespiller du også.
KampanjeStøtt oss

Du kan diskutere artikler fra steigan.no på: https://motdagforum.no

Bruksanvisning for å bli medlem er her:
https://steigan.no/2021/03/bruksanvisning-for-a-registrere-bruker-pa-mot-dag-forumet

Du kan abonnere på steigan.no her. Det koster ingenting.

Men hvis du vil være med på å opprettholde og styrke vår kritiske og uavhengige journalistikk, kan du også gjøre det:

Vipps: 116916.

Eller du kan betale inn på Mot Dags støttekonto: 9001 30 89050 – eller gå inn på vår betalingsordning.


DEL
Forrige artikkelProsessen mot Julian Assange
Neste artikkelStorbanker hjelper oligarker, kriminelle og terrorister
Pål Steigan. f. 1949 har jobbet med journalistikk og medier det meste av sitt liv. I 1967 var han redaktør av Ungsosialisten. I 1968 var han med på å grunnlegge avisa Klassekampen. I 1970 var han med på å grunnlegge forlaget Oktober, der han også en periode var styreleder. Steigan var initiativtaker til og første redaktør av tidsskriftet Røde Fane (nå Gnist). Fra 1985 til 1999 var han leksikonredaktør i Cappelens forlag og utga blant annet Europas første leksikon på CD-rom og internettutgaven av CAPLEX i 1997. Han opprettet bloggen steigan.no og ga den seinere til selskapet Mot Dag AS som gjorde den til nettavis. Steigan var formann i AKP(m-l) 1975–84. Steigan har skrevet flere bøker, blant annet sjølbiografien En folkefiende (2013).