Propagandafilmen «The Cave» finansiert av UD i Norge, Sverige og Danmark

2
Skjermdump fra filmen "The Cave"

Propagandafilmen The Cave, som liksom framstiller virkligheten i Syria, er en utspekulert propagandafilm som mobiliserer folks følelser til sympati med terroristene i Syria. Den handler om doktor Amani Ballour, som driver et sjukehus i Ghouta, en forstad til hovedstaden Damaskus.

Vi får vite at sjukehuset er etablert i en underjordisk hule for å beskytte seg mot russiske og syriske bombeangrep. Her behandler Amani og hennes kolleger ille tilredte krigsofre, ofte spedbarn.

Dokumentaren er danskprodusert av Sigrid Dyekjær og Kirstine Barfod og regissert av syreren Feras Fayyad. Han var også regissør for propagandafilmen for White Helmets, Last Men in Aleppo, som ble nominert til Oscar i 2017. The Cave er nå også nominert til Oscar. Hollywod tar sin rolle som Pentagons forlengede arm alvorlig.

Filmen «The Cave» viser ikke fengselscellene til Jaish al- islam som ble avdekket etter at terroristene var drevet ut.

Filmen har fått en masse fine anmeldelser i alle ledende medier.
Men «The Cave» er ikke en dokumentar, men en propagandafilm som – langt fra virkeligheten i Syria – manipulerer folks menneskelige følelser.

De grottene filmen handler om var grottene til de islamistiske terrororganisasjonene, og i første rekke terrorgruppa Faylaq Rahman tilknyttet Jaish al- islam, som er blitt støttet og finansiert av Vesten, Saudi-Arabia – og Norge.

Les: The Cave, Lying Sadists, and Rabid Dogs of War

Filmen er da også finansiert av utenriksdepartementene i Sverige , Danmark og Norge, noe som ytterligere understerker at UD i disse landene ser filmen som et nyttig redskap for sin anti-syriske utenrikspolitikk.

Les også: Dokumenter viser hvordan Hollywood fremmer krig på vegne av Pentagon, CIA og NSA

Den intime forbindelsen mellom CIA og Hollywood


Du kan abonnere på steigan.no her. Det koster ingenting.

Men hvis du vil være med på å opprettholde og styrke vår kritiske og uavhengige journalistikk, kan du også gjøre det:

Vipps: 116916.

Eller du kan betale inn på Mot Dags støttekonto: 9001 30 89050 – eller gå inn på vår betalingsordning.

KampanjeStøtt oss

Kommentarer

  1. tjatta says:

    Når man har investert milliarder i produktutvikling er det naturlig at man bruker noen millioner på markedsføring

  2. You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time (Abraham Lincoln ?)

    Tim Anderson, senior foreleser i politisk økonomi ved Universitetet i Sidney, hadde rett da han i boken sin “The Dirty War On Syria” beskrev hvordan USA invaderte Syria ved bruk av islamistiske grupperinger og leiesoldater, de fleste med kamperfaring for USA i Irak og i Libya. De var opplært, utstyrt og finansiert av USA via Qatar, Saudi-Arabia, Tyrika, Libya og Israel og rykket inn i Syria, drepte offentlighetspersoner og tok folket som gisler der de klorte seg fast.

    Han er aldri nevnt av NRK, aldri intervjuet eller sitert. Tim Anderson hadde rett da han skrev i forordet “Selv om enhver krig gjør bruk av løgner og desinformasjon, har den skitne krigen om Syria sett et nivå av massiv desinformasjon som verden aldri har sett maken til.”

    Du kan se et intervju med ham på

    https://www.youtube.com/watch?v=LF21hR0PgbQ

Fortsett diskusjonen på forum.steigan.no

Deltakere