I 2020 kan Italia og Kina feire 50 år med diplomatiske forbindelser. Dette skal markeres gjennom et år for kultur og turisme, sier myndighetene i Kina og Italia i en felles uttalelse.
Luca Ferrari, som er Italias ambassadør til Kina sier til den offisielle kinesiske avisa Global Times at det var en 20% vekst i kinesisk turisme til Italia fra 2018 til 2019 og tallet på kinesiske turister nådde opp i 3 millioner. Ferrari forventer en ytterligere vekst i 2020 med opptil 4 millioner kinesiske turister. Antall ukentlige flygninger mellom Kina og Italia vil øke fra 56 til 164, og de vil ikke bare gå til Roma og Milano, men også til en rekke mindre byer som er viktige turistmål.
Til sammen har Italia og Kina 16 prosent av UNESCOs verdensarvsteder, så de to landene har begge en svært høy kulturell profil.
Kommentar
Kanskje man ikke er klar over det i Italia, men landet har en svært høy status i Kina. «Kinesere glemmer ikke», kan man si. I kinesisk tradisjon er man svært historisk bevisst. Marco Polos besøk hos Kublai Khan var «i går», sjøl om det skjedde mellom 1271 og 1295.
Brødrene Niccolò og Maffeo Polo og Niccolòs sønn Marco kom fra Venezia, eller Serenissima Repubblica di Venezia som det har hett siden 1100. Venezia var da en stormakt, og ikke minst en stormakt på havet og kanskje den viktigste handelsmetropolen i det daværende Europa sammen med Genova.
En kan med god grunn si at Silkeveiens europeiske endepunkt den gangen var nettopp Venezia. Nå som Xi Jinping har lansert den nye silkeveiene, eller Bridge an Road Initiative (BRI), er det ikke uten grunn at Kina legger vekt på å knytte til seg Italia. Akkurat som man ikke kan tenke seg en ny silkevei uten å ha med seg Samarkand, Teheran, Bagdad eller Damaskus, blir det heller ikke komplett uten at Italia er med.
Mellom 2000 og 2018 har Kina investert 15,3 milliarder euro i Italia, Det er tredjeplass i Europa, etter Storbritannia og Tyskland og litt foran Frankrike. Kina ønsker å utvikle ikke bare økonomiske forbindelser med Italia, men også kulturelt, vitenskapelig og teknologisk samarneid. Italiensk design har svært høy status i Kina. I det siste har kinesiske selskaper kjøpt seg inn i det italienske elektronikkselskapet Candy og bildekkgiganten Pirelli, for å nevne de største oppkjøpene.
Italia er en av grunnleggerne av EU og er en hjørnestein i USAs militærstrategi i Europa. I realiteten har USA med alle sine militærbaser i landet full militær kontroll. Der har de også utplassert atomvåpen på flere baser, slik at Washington neppe ser med spesielt blide øyne på tøværet mellom Italia og Kina. Men hva har USA å tilby alternativt? Mer opprustning og krig, sjølsagt, men bortsett fra det?
Les: Vil Italia og Kina lykkes?
USA med advarsel mot avtalen mellom Italia og Kina
Kina, Italia og Silkeveien
Tyskland motarbeider Italias planer om å bli en del av silkeveien
Hvis du vil støtte vår uavhengige og kritiske journalistikk, kan du sende oss et bidrag på Vipps: 116916.
Eller du kan betale inn på Mot Dags støttekonto: 9001 30 89050 – eller gå inn på vår betalingsordning.