Gjensidige: – Vi har lenge fryktet elbilbranner i parkeringshus

5
Brann i elbil. Illustrasjon Shutterstock

Hele første etasje i parkeringshuset ved Stavanger lufthavn er utbrent. Deler av bygget på fem etasjer har rast sammen. Flere hundre biler er ødelagt. Brannvesenet frykter at hele bygget skal rase sammen. Brannen skal ha startet i en elbil.

Ståle Fjellberg i Rogaland brann- og redning sier til VG at dersom batteripakkene i elbilene begynner å brenne, vil slukningsarbeidet bli enda mer krevende. Da vil det ikke være mulig å slukke med vann.

Bjarne Aani Rysstad som er kommunikasjonssjef i Gjensidige skadeforsikring, sier til TV2:

«– Dette er en type situasjon vi har fryktet lenge. Generelt i parkeringshus så er det trangt og små flater. Særlig hvor det er mange el-biler har vi fryktet dette. Ofte har du lange rekker med ladestasjoner hvor brannvesenet ikke kommer inn, i hvert fall ikke med bil, og da har du det gående.»

Ifølge Gjensidige er det et stort problem med brann i elbil-batterier.

– Begynner de å brenne, klarer selv ikke brannvesenet å slukke det. Hvis det først tar fyr, vil det bare fortsette å brenne. Det tar lang tid og spredningsfaren er stor. Og hvis brannvesenet ikke kommer til, kan det få katastrofale følger, sier Rysstad til TV 2.

Seksjonsleder Tommy Kristoffersen i Bergen brannvesen sa til TV2 23. desember 2019 at det er mye vanskeligere å slokke brann i en batteripakke, sammenlignet med brann i en vanlig bensin- eller diesel-bil.

«– Dette er når temperaturen i en battericelle blir så høy at den er selv-akselererende. Da frigjøres det masse energi og veldig høy temperatur, noe som gir en irreversibel prosess som er vanskelig å snu, sier Kristoffersen.

Skrekken er at flere elbiler antenner mens de befinner seg på ferger, i tunneler, eller står parkert i lukkede garasjeanlegg. Da kan det være veldig vanskelig for brannvesenet å komme til med vann, og man kan få en opphopning av særs giftig røyk.»

Thermal runaway

Det som skjer er det som kalles thermal runaway. Det er et fenomen som oppstår når temperaturen i en battericelle kommer over et visst nivå der videre temperaturøkning skjer av seg sjøl og vil være sjølforsterkende fordi det blir frigjort oksygen som bokstavelig talt mater flammene. Så snart temperaturen passerer 80°C vil det ytre laget på anoden begynne å oppløse seg og begynne å generere varme på grunn av en kjemisk reaksjon mellom litiumet i batteriet og elektrolytten i batteriet. Ved en temperatur på 100°C–120°C brytes elektrolytten ned og det starter en annen kjemisk reaksjon som skaper ulike gasser i battericellen, inkludert karbondioksid, karbonoksid og metan. Ved 120°C–130°C blir det direkte kontakt mellom anoden og katoden i batteriet og smeltinga begynner. Ved 130°C–150°C begynner enda en kjemisk reaksjon som frigjør oksugen og batteriet står i flammer. ved 150°C–180°C vil brannen være sjølforsterkende og da har vi det som kalles thermal runaway.

Elbilbatterier kan altså bli brannbomber, og med mange elbiler på ei ferge eller i et parkeringshus eller inne i en tunnel vil man kunne få et batteri av brannbomber som forsterker hverandre og som brannvesenet foreløpig ikke aner hvordan de skal slukke. Skjer dette for eksempel ei ferge til Kiel eller Køpenhavn vil det kunne oppstå en katastrofal situasjon. Tenk Scandinavian Star, men med sjølforsterkende brann.

Norge er det landet i verden som har størst tetthet av elbiler. Denne bilflåten er blitt mulig ved hjelp av store offentlige subsidier. Det har vært ren hallelujastemning rundt elbilsatsinga, og myndighetene ønsker at alle biler etterhvert skal være elektriske. Men da skylder de også innbyggerne et svar på hva de mener om situasjoner som den på Sola.

Hvis du ønsker å bidra med en stor eller liten gave kan du betale inn på Mot Dags støttekonto: 9001 30 89050

Fra utlandet: IBAN-nummer: NO5590013089050

SWIFT/BIC for SpareBank 1 Oslo Akershus: LABANOKK

Vipps: 116916

KampanjeStøtt oss

Kommentarer

  1. Mari says:

    Elbiler er farligere enn bensin og dieselbiler. Gubben jobber for et firma som transporterer 15.000 Tesla per kvartal. Hver dag løper han og kollegaene hans risiko for å bli stengt inn i en Tesla, for prøv å åpne døren når batteriet er flat. Det går ikke. Er batteriet flat står bilen stille. Så om du ender i vann sitter du fast. Kjøp en Tesla og håp at du aldri kjører av veien og havner i vann for da sitter du der uten mulighet til å berge deg ut slik du kan med en vanlig bil.

  2. kjell108 says:

    Derfor bør sjåførene ha en glassbryter. Yrkesjåfører på Tesla bør selvfølgelig ha en panserbrytende, rekylfri kanon i lomma?


    Ideelt for dem som kjører Tesla for å åpne døra

  3. AnneBrit says:

    Biler brenner - det kan de gjøre både i tunneller og garasjer. Problemet med el-biler, er at de krever andre slokkemetoder. Så selv om brannen ikke oppstår i el-bilen, så kan det bli verre om det er en i nærheten.

  4. Dette er da fake news, det var en dieselbil som tok fyr, ikke en El-bil sa brannmannskapene til TV2.

    Kanskje endre tittel til : Om det hadde vært en el-bil…

Fortsett diskusjonen på forum.steigan.no

Deltakere