Ekspert: – Konkurransen var rigget slik at Babcock skulle vinne

52
Bakgrunnsbilde: Shutterstock

Internasjonale analyser sier at Norge er det mest korrupte landet i Norden. De har fått mer vann på mølla hvis de tar en titt på hva Solberg-regimet gjør med både det norske arvesølvet og med grunnleggende, livsviktige tjenester. Og det spørs om ikke Solberg-regimet har brakt den norske korrupsjonen til nye høyder, eller skal vi si dybder, gjennom behandlinga av luftambulansetjenesten.

«Robert Myhre, jurist og ekspert på offentlige anskaffelser, kommer med en analyse som slår ned som ei bombe i det pågående spillet om anbudet i luftambulansen. Dette skriver Dagbladet.

Myhre har gjennomgått all offentlig informasjon om anbudet og mener hele prosessen ser ut til å være skreddersydd for at Babcock skulle vinne. Anbudet var verdt 2,6 milliarder av skattebetalernes kroner.

– Konkurransen var, slik jeg ser det, nærmest «rigget» for at Babcock skulle vinne, sier Myhre til Dagbladet.

Han har tidligere jobbet med offentlige anskaffelser i Nærings- og handelsdepartementet og er i dag advokat og partner i DLA Piper. Han var den første innen juridisk ekspertise som krevde offentliggjøring av de omstridte dokumentene Bent Høie til slutt valgte å publisere

«Myhre reagerer spesielt på at Lufttransport, selskapet som tapte anbudet, måtte gi fra seg informasjon om lønns- og arbeidsvilkår for sine ansatte.

Denne informasjonen ble så gitt videre til Babcock, som ga selskapet en enorm fordel i anbudet, ifølge Myhre.«

Kontrakten Babcock vant er verdt 2,6 milliarder kroner, og hele skandalen går på liv og helse løs.

Babcock skriver på sine nettsider at de er den nest største leverandøren til det britiske forsvarsdepartementet. Klart de derfor var de rette til å ta seg av liv og helse i Nord-Norge.

En ny rapport fra Universitetssykehuset Nord-Norge viser at det har vært 286 forsinkelser eller overførte oppdrag i ambulanseflytjenesten siden Babcock overtok. – Dette er alvorlig, sier overlege Mads Gilbert til avisa VG.

For å løse den akutte krisa som Solberg og Bent Høie har skapt har Bjørnar Mosnes fra Rødt foreslått å sette de fem ambulanseflyene som står ubrukt på Tromsø Lufthavn inn i tjeneste. Moxnes skriver på Facebook:

«Når skal Bent Høie innse alvoret, legge vekk prestisjen og sette de fem ambulanseflyene som står ubrukt på Tromsø Lufthavn inn i tjeneste, slik Rødt foreslår?

Legen som sier opp skriver: «Jeg finner meg ikke i at vår nye operatør er så useriøs med flysikkerhet. Etter noen måneders flyging med ny operatør synes jeg at flysikkerheten føles så nedprioritert, at jeg ikke lenger ønsker å være en del av videre tjeneste. Både for min egen del, min familie/barn, mine venner i flycrewet og pasientene vi henter»

Dette er blodig alvor. Det handler om menneskers liv og helse.»

Moxnes viser her til en ung lege som har sagt opp jobben som overlege i luftambulansetjenesten. TV2 skriver:

«Den unge legen, som ønsker å være anonym, har jobbet tre år i luftambulansetjenesten – senest som overlege og har vært på rundt 70 oppdrag.

Han stortrives i jobben, men etter at Babcock overtok som operatør i juli i år, kan han ikke forsvare jobben som overlege i luftambulansetjenesten lenger.

– Jeg finner meg ikke i at vår nye operatør er så useriøs med flysikkerhet. Etter noen måneders flyging med ny operatør synes jeg at flysikkerheten føles så nedprioritert, at jeg ikke lenger ønsker å være en del av videre tjeneste. Både for min egen del, min familie/barn, mine venner i flycrewet og pasientene vi henter, skriver flylegen i oppsigelsesbrevet.»

Da Solbergregjeringa ga konsesjon til det skandaleomspunne britiske selskapet Go-ahead til å ta over driften av jernbanen på Sørlandet hadde den ikke akkurat folkets støtte i ryggen. En meningsmåling som er utført av Opinion, på vegne av LO Media og Dagsavisen viser at bare 15 prosent av de spurte støttet dette. Vi er ikke sikre på om støtten til å gi luftambulansetjenesten til Babcock kan måles i prosenter, eller om man må ta promillene til hjelp.

Erna Solberg, Bent Høie, Jon Georg Dale og resten av kostebinderiet skuffer ut offentlige tjenester til private spekulanter som om de skulle ha betalt for det. Og det har de kanskje?

KampanjeStøtt oss

Kommentarer

  1. Avatar for Anki Anki says:

    Selvsagt. Solberg-regimet er rigga for å legge til rette for nwo. Hun er en lojal og lydig biderberger som de fleste vattnissene med svakt selvbilde og sterk husmannsånd. Det er bare ola dunk som har litt tungt for det. Det må inn både med pipette og slegge. Smått om senn er det vel en og annen jævel som våkner…c",)

  2. Avatar for SHO SHO says:

    Det spørs om helseminister Høie vil klare å overleve denne Babcock-skandalen, og spesielt hvis det skulle skje dødsfall pga svekket ambulansetjeneste. Til og med garvede høyrefolk vil kunne innse at Høyre her har drevet med et urent spill som skader tryggheten i landet. Men garvede nyliberalister lar seg nok ikke så lett overbevise. Det ser ut som Høyre ligger høyt på meningsmålingene uansett hva dagens regjering finner på for noe. Annerledes kan det imidlertid være med Krf.

    Når det gjelder Bergensbanen ser det ut som at VY (tidligere NSB) måtte legge seg veldig lavt i pris for å vinne anbudet. Det kan bli en veldig presset togdrift som på sikt kan risikere å føre selskapet ut i konkurs. Men det kan jo være slik at ledelsen i VY tenker at ny regjering i 2021 vil redde VY fra konkurs hvis det skulle bli for ille.

    Når det gjelder nytt sykehus på Gaustad så skal man ikke se bort fra at Høie har utarbeidet en ganske snedig plan for privatisering av helsevesenet. Ganske raskt kan man komme til å oppleve kapasitetsmangel på det nye Gaustad sykehus da Gaustadtomta er veldig begrenset i størrelse. Og en slik kapasitetsmangel kan gjøre at man i stadig større grad må velge private leverandører av helsetjenester i Oslo-området. Aleris har nå fått nye eiere med store finansielle muskler. Man skal ikke se bort fra at de planlegger å kjøpe opp Ullevåltomta hvis/når den legges ut for salg. Og når kapasitetsmangel inntreffer på nye Gaustad så står Aleris klar på Ullevål med private helsetjenester.

  3. Avatar for AnneBrit AnneBrit says:

    Han er på veg ut, uansett. Om muligens ikke direkte til direktør-stilling i Babcock. I fjor søkte han fylkesmannstilling.

  4. Bakke
    Rene familieforetaket. Hvis leseren gidder å gå igjennom aksjonærforholdene i Babcock og Lockheed Martin, finner dere de samme kapitalfondene på eiersiden. Enten direkte eller indirekte bak et annet fond, som f.eks State Street (Ssga). Helse og militært går hånd i hånd her. Rigget fra start til mål. Tror vi ser historiens mest kjøpte regjeringssammensetning, ever. Sist men ikke minst, kuppet av kraftbørsen og Oslo Børs. Her må pressen sette en stopper for en slik korrupt fremferd.

  5. Avatar for kjell108 kjell108 says:

    F-35 er slik at Israel er livredd for å sende dem over Syria. Russiske jagerfly går i sirkel rundt dem.
    Jeg antar at man vil prøve å holde dem unna virkelige kampsituasjoner til salgene er underskrevet. Deretter vil kampstatistikken bli offentlig = ubrukelig

    https://www.youtube.com/watch?v=gNx6DV8EcF8
    5:30-- og 6:50-- Flyet står stille i lufta
  6. Avatar for energo energo says:

    For eksempel:

    https://aviationweek.com/defense/f-35-dominates-red-flag-151-kill-rate

  7. Avatar for energo energo says:

    Det dreier selvsagt seg om simulerte nedskytinger under øvelser. Leste du egentlig artikkelen?

    Jeg legger videre merke til at du syner å mene at begrepet ‘fakta’ eller faktum er ensbetydende med 'tekniske opplysninger". Men begrepet omfatter naturligvis mye mer:

    https://no.wikipedia.org/wiki/Faktum

    • Faktum , i flertall fakta , er et saksforhold som ikke logisk kan motsies.
      Et faktum er altså en sannhet med grunnlag i virkeligheten.

    • Fra et filosofisk perspektiv er et faktum det som i virkeligheten kan relateres til sannheten i et språklig utsagn.

    • Fra et vitenskapelig perspektiv er et faktum det som kan relateres til en objektiv og verifiserbar observasjon.

    Så nå piloter forteller om faktiske hendelser eller faktiske egenskaper ved kampfly, så er dette fakta - en sannhet basert på virkelighet - og ikke meninger.

  8. Avatar for energo energo says:
    1. Uansett vil ikke SU-35s radar oppdage en F-35 før det er alt for sent på grunn av stealth: F-35 har en radarsignatur eller RCS i størrelsesorden en 1000-dels av Flankeren. Radaren til Flankeren vil ikke oppdage en F-35 før den er relativt på kloss hold.

    Det hører også med til historien at russerne ligger langt bak amerikanerne på radarteknologi i jagerfly: mens USA har operert den revolusjonerende AESA-teknologien vel i 20 år, er SU-35 den første med slik type radar for russerne. Mens russerne nå har en håndfull slike radarer på SU-35 - og nå etterhvert den nye SU-57 - har amerikanerne levert over 1000 operative AESA-radarer fordelt på F-15C, F-15E, F-16C, F-16 block 60, F-16V, F-22, F-35 og F-18 Super Hornet. Japan var faktisk først ute med dette i 1999 med F-2, en videreutvikling av F-16 hvor amerikanerne var en partner.

    1. Som alle kampfly har SU-35 ulemper som en dyktig pilot vil utnytte. Store fly er generelt sett tunge og trege i forhold til mindre og mer agile fly i visse deler av manøvreringsregimet, et resultat av fysikk og aerodynamikk. Og det er et myriarder av taktiske forhold som spiller inn i et virkelig scenario. Jmf. britenes utklassing av supersoniske argentinske Mirage-fly med “trege” subsoniske Harrier-fly i Falklandskrigen.

    2. F-35 har p.t. en kapasitet på seks missiler, fire internt og to på vingen. Dette skal utvides til seks internt og seks på vingen i den kommende oppgraderingen kjent som Block 4. På sikt er planen også å innføre såkalte dual-launchers, dvs. parvise missiler på samme pylon. Ikke for å øke antall teoretiske missiler, men for å gi mer fleksibilitet i nyttekapasiteten.


Fortsett diskusjonen på forum.steigan.no

43 flere kommentarer

Deltakere

Historisk kommentararkiv

52 KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.