Elbil-revolusjonen uteblir

22
Norge er Tesla-landet framfor alle. Ellers i Europa er elbilsalget heller svakt viser bransjetall. Foto: Shutterstock

Elbilrevolusjonen er og blir et norsk fenomen. Salgstallene kryper oppover globalt, men volumene er fortsatt svært beskjedne. EVvolumes har publisert de endelige tallene for 2018. Dette skriver Jan Herdal oljekrisa.no. Herdal fortsetter:

Samlet utgjorde elbiler og hybrider med sine 2,1 millioner enheter 2,2 prosent av det totale globale bilmarkedet inkludert Kina i fjor, ifølge EVvolumes. Bare 1,4 millioner av dette var rene elbiler, tilsvarende under 1,5 prosent av bilmarkedet.

Med andre ord – en av femti solgte biler i fjor var elbil eller hybrid.

Av hele volumet på 2,1 millioner ble over halvparten, 1,2 millioner, solgt i Kina.  Kina stod for 56 prosent av alt elbil- og hybridsalg i fjor. Det utgjorde likevel bare omlag 4 prosent av det store kinesiske bilmarkedet. I verden utenom Kina utgjorde salget 2 prosent.

Norge stod i en særstilling med 40 prosent av totalen, fulgt av Island med 17,5 prosent.

Den europeiske bransjeorganisasjonen ACEA prøver å hausse opp elbilene så godt den kan, men de faktiske tall viser at rene elbiler fortsatt bare utgjorde vel 2 prosent av bilsalget i Europa i fjor. Det ble solgt omtrent dobbelt så mange hybrider.

ACEA skriver at 57,6 prosent av bilene solgt i EU i 2018 var bensinbiler, 34,7 prosent var dieselbiler, hybridbiler 4,2 prosent og rene elbiler 2,1 prosent. Bensinbilenes andel hadde faktisk økt med 7 prosentpoeng fra året før. Etterspørselen etter bensinbiler økte i alle EU-land, unntatt Sverige. Og økningen var på 15,2 prosent. Halvparten av EUs medlemsland har en elbilandel på under 1 prosent.

Ingen av bilprodusentene tjener penger på å produsere elbiler, heller ikke Tesla. Tesla endte med et underskudd på 702 millioner dollar i første kvartal. Leveransene falt med 31 prosent fra foregående kvartal. Det eneste lyspunktet for Elon Musk og hans Tesla er det norske markedet. I mars rullet 5.315 eksemplarer av deres Model 3 ut på norske veier. Men i resten av verden ser det heller dystert ut for selskapet.

Og i Norge er det ingen tvil om at det er de romslige subsidene og mange privilegiene som har skapt elbilboomen. Det er i hovedsak subsidier til folk som ikke trenger det, samt en betydelig markedsstøtte til Elon Musk & co.

KampanjeStøtt oss

Kommentarer

  1. Et fenomen som er svært utbredt i Kina, men som har fått lite omtale her, er den store andelen elektriske scootere og mopeder.

    Dette er kjøretøy som bruker minimalt med energi og som verken bråker eller forurenser. Dette er noe vi burde satse mere på.

  2. Det er jeg helt enig i - el-sykkelen skal etter sigende til og med gjøre Norge flatt.

  3. Norge og Island ja. De to landene i verden som antagelig er mest ideelle for batterielbiler samlet sett pga. størrelsen på både kraftproduksjon og strømnett ift. størrelsen på befolkningen. Hvor mange entusiastiske elbileiere i Norge forstår at dette ikke uten videre lar seg duplisere i et stort flertall av verdens land? Det er selvsagt før man begynner å snakke om faktorer som råstoffer og prisen på elbiler som Steigan har vært inne på flere ganger.

    Rent anekdotisk, men jeg har jobbfri på denne tunge regnværsdagen og har sittet og sett på en britisk dokumentar fra Iran (“People of the Flame” with David Adams) og ble veldig overrasket helt i begynnelsen av programmet. I trafikkaoset i Teheran var det knapt en moderne “fossilbil” å se overhodet. Det hele minte mest om et gigantisk veteranbilløp med biler som så ut som de kom fra 60-,70- og 80-tallet. Igrunn veldig artig å se. Jeg kjente igjen endel av merkene, men mistenker at mange av dem er laget på lisens i Iran. Det så ut som veldig mange av dem var svært gamle og slitte, med bulker og sliten, matt lakk. Utseendet er nok ikke hovedprioritet. I forhold til dette ser bilene på en gjennomsnittlig norsk skraphandler nye og moderne ut i sammenligning.

    Jeg er ikke så veldig bereist de siste åra, men tenker at dette er jo virkeligheten over store deler av verden. I de aller fleste land er det ikke slik at man kan låne penger (heldigvis) til å kjøpe bil, og det er viktigere å ta vare på det man har. En gjennomsnittlig iraner ville nok bli forundret over å se bilene hos en norsk skraphandler. Oppi alt dette blir elbiler bare en fjern ting forbeholdt oss angivelig “rike” nordboere med en umettelig appetitt på å betale renter til bankenes gunst på noe som faller kraftig i verdi.

  4. Sant nok på mange måter. Men det må legges til at Norge ikke er verdens mest egnede land i så måte. Halve året (litt avhengig av hvor du bor) kan man ikke bruke disse, og ofte innbyr ikke været til å kjøre dem heller. Men hadde jeg bodd i et pressområde ville jeg nok gått for dette selv om jeg ikke nødvendigvis hadde kjøpt elutgavene. En av min mors naboer har nylig gått til innkjøp av en 125 ccm scooter har jeg sett, han sparer nok mye bompenger og drivstoff på det. Mopeder er livsfarlige i trafikken med den kraften og tillatte makshastigheten som gjelder i dag.

  5. Jeg er en pioneer - mange vil oppleve å måtte komme etter. I 2008 så jeg en tegning av en familie som satt rundt bålet utafor en gammel bil, og sønnen spør faren om han kan fortelle fra den tiden da de bodde i hus.
    Da var det morsomt.

  6. INK says:

    Jeg lurer på hvordan det blir å eie elbil i Norge når den ACER-tilpassede kraftpolitikken settes i kraft og NVEs planer om “roterende utkobling” og “rasjonering” antagelig blir virkelighet sammen med skyhøye strømpriser - fordi vi skal selge svært mye av vår vannkraftproduserte strøm til Europa, mens vi risikerer at ustabil vind (og ev. sol) svikter?

    Her er en lenke til NVE-rapporten, der det planlegges en virkelighet med “roterende avkobling” og “rasjonering” av strøm : http://publikasjoner.nve.no/rapport/2018/rapport2018_91.pdf

    Jeg har sitert denne rapporten før, men gjentar noen “høydepunkter”: Legg merke til følgende sitat fra NVE (s. 13):

    "DSB sin kommentar er ivaretatt ved at kommunen spiller inn til KBO-enhetene om hvilke abonnenter (hjemmeboende med elektromedisinsk utstyr) som bør bli skjermet i en rasjoneringssituasjon. "

    Dette må vel i klartekst bety at hjemmeboende uten elektromedisinsk utstyr ikke skal skjermes. Man tenker altså å selge ut så mye norsk strøm til utlandet at man antar at man må rasjonere strømmen til private hjem.

    NVE skriver videre (s. 18):

    "Man må videre kanskje også gjøre harde prioriteringer for hvilke sluttbrukere, om i det hele tatt noen, som kan få stabil strømforsyning. Hensikten med å kunne redusere forbruket til 30 % av referanseforbruket, er å unngå en situasjon der man mister alt forbruk i en lengre periode. NVE holder derfor fast på kravet om å planlegge for en reduksjon på 70 %. "
    [min utheving i fet skrift]

    Dessuten skriver NVE (s 16) om problemet med kunder som ikke har “fjernstyrt utkobling av forbruk” - jeg antar at dette vel må være dem som har vært smarte nok til å si nei til “smartmålere” (AMS-målere), da det er mulig for nettselskapet å fjern-avstenge strømmen for folk med slike målere, mens dette ikke er mulig med andre typer målere:

    " Det er også utfordrende for nettselskapet å koble ut enkeltkunder som ikke ligger på egen tariff og dermed ikke har fjernstyrt utkobling av forbruk."

  7. Nei, eksponensiell-funksjonen kan ikke fungere når de fysiske realitetene taler imot. Da er det kun på fancy grafer det blir “virkelighet”.

    På tyske Quora fikk tyskere spørsmålet “warum mögen die Deutschen keine E-Autos”? (hvorfor liker ikke tyskere elbiler?).

    Der var det noen fine svar, særlig av ei dame som sier: “Es ist ja gar nicht so, dass wir E-Autos nicht mögen. Es macht durchaus Spaß sie zu fahren. Aber: Einige von uns hatten auch mal Mathe-Unterricht.”
    (det er slettes ikke slik at vi ikke liker elbiler. Det er veldig moro å kjøre dem. Men: Noen av oss hadde en gang i tida matteundervisning".

    Resten av svaret er ganske morsomt. Sett det i Google translate om nødvendig. https://de.quora.com/Warum-mögen-die-Deutschen-keine-E-Autos

    En høytstående tysk forbundsdagsrepresentant (Winfried Kretschmann) for “die Grüne”, tilsvarende vårt MDG, har tydeligvis også skjønt at elbiler ikke lar seg realisere innen de utopiske frister som er satt for fossilbilens endelige avvikling. Ganske artig å se hans opphissede samtale med en kollega i Forbundsdagen. “Schwachsinn” sier Kretschmann. Han snakker om at Tyskland ikke kan lade 5 millioner elbiler, men det samlede antall personbiler i det landet er vel nærmere 40 millioner :slight_smile:

  8. INK says:

    Ja, det kan se sånn ut. NVE-rapporten er opprørende lesning, og jeg kan ikke se at noen av de store mediene har tatt tak i de planene som legges og konsekvensene dette vil få.

    Da ACER-saken virkelig burde vært øverst på saksorden, og spesielt tiden rett før Ap tok sin beslutning, drev både medier og politikere fra alle leire i stedet på med sirkus Listhaug, som i stor grad overskygget alle andre - og langt viktigere - debatter i flere uker. Dermed fikk Ap-ledelsen presset igjennom ACER-standpunktet sitt, tross motstand fra grasrota, uten for mye forstyrrelser og vanskelige spørsmål.

Fortsett diskusjonen på forum.steigan.no

14 flere kommentarer

Deltakere