Nazikollaboratørs fødselsdag blir nasjonal helligdag i Ukraina

53
18. oktober 2018 ble Steban Bandera feiret av det nasjonale universitetet i Lviv gjennom blant annet denne projiseringa av hans portrett på universitetsbygningen. Foto: Shutterstock.

Det ukrainske parlamentet har vedtatt å feire 110-årsdagen for nazi-kollaboratøren Stepan Bandera med en nasjonal helligdag. I vedtaket heter det at

«Stepan Bandera var en framtredende personlighet og teoretiker for Ukrainas nasjonale frigjøringsbevegelse.»

Dagen vil bli markert 1. januar 2019, skriver nettsida til det ukrainske parlamentet, znaj.ua, gjengitt her.

Den polsk-tyske forskeren Grzegorz Rossoliski-Liebe har studert den ukrainske fascismens historie, og spesielt Stepan Bandera og OUN, og ga i 2014 ut boka «The Life and Afterlife of a Ukrainian Nationalist. Fascism, Genocide, and Cult».
Boka er en detaljert historisk fortelling om OUN og Ukrainian Insurgent Army (UPA) og deres forhold til nazi-Tyskland, om deres oppfatninger om den ukrainske staten og ukrainsk identitet. Den beskriver også utviklinga av myten omkring Stepan Bandera og OUN etter krigen og i det etter-sovjetiske vestlige Ukraina.

Forfatteren møtte mye motstand under arbeidet med boka, ikke minst da han holdt forelesninger om arbeidet sitt i Ukraina i 2012. Høyreekstreme grupper som Svoboda gjennomførte voldelige demonstrasjoner fordi Rossoliski-Liebe karakteriserte Bandera og OUN som fascister. Tre av fire forelesninger måtte avlyses på grunn av trusler og vold.

Men hans arbeid dokumenterer grundig at OUN og Bandera imiterte de italienske fascistene og de tyske nazistene, samarbeidet med dem og forberedte en «nasjonal revolusjon» av fascistisk type, slik som i Jozef Tisos Slovakia og Ante Pavelić Kroatia. De propaganderte er eksklusiv nasjonalisme som tok sikte på å undertrykke andre etniske grupper, slik som polakker, jøder og russere. Bevegelsen var totalitær, anti-demokratisk og så for seg et diktatorisk regime basert på et ettpartisystem under ledelse av en karismatisk Führer, nemlig Stepan Bandera.

Det var Bandera som radikaliserte OUN og innførte politisk terror på 1930-tallet. Under hans ledelse spesialiserte OUN seg på mordbrann, bankran og politiske likvideringer rettet mot representanter for den polske staten, slik som innenriksminister Bronisław Pieracki. De myrdet også ukrainere som ble oppfattet som forrædere mot saka, deriblant også medlemmer av OUN. Rossoliski-Liebe analyserer rettssakene mot OUN i 1935–36 og viser hvordan Bandera og hans folk brukte dem som en politisk plattform, at de brukte den fascistiske hilsenen «Slava Ukrayini!» (Ære til Ukraina!) og en hilsen med hevet arm som etterliknet en «Heil Hitler»-hilsen.

Hva var OUNs og Banderas forhold til folkemord? Rossoliski-Liebe viser at ukrainske nasjonalister som var blitt trent av tyske Wehrmacht så tidlig som i 1941 deltok i invasjonen av Sovjetunionen i bataljonene Nachtigall og Roland. De etablerte en militia som hjalp de tsyke nazistene med å identifisere jøder og polakker, noe som førte til de forferdelige pogromene i juli 1941, slik som i Jedwabne i det nordøstlige Polen, der ikke så mye polakker, men først og fremst jøder, ble massakrert av sine ukrainske naboer.

Tidligere i 2018 har det regionale styret i Lvov vedtatt at 2019 vil bli erklært som Bandera-året.

Den israelske ambassadøren til Ukraina sier at han er sjokkert over disse vedtakene og over fakkelmarsjene i Ukraina til ære for folkemorderen og nazisten Bandera.

Portrettet av Stepan Bandera ble hengt på fasaden av rådhuset i Kiev under Maidan-bevegelsen

I Norge har HL-senteret, politikerne og de store mediene i all hovedsak vendt det døve øret og det blinde øyet til den massive framveksten av en ny nazibevegelsen og en fascistisk kult i Ukraina.

Nylig hadde NATO-sjef Jens Stoltenberg et hjertelig møte med en av de mest framstående nazistene i Ukraina, Andriy Parubiy, en mann hvis ideologi ikke skiller seg vesentlig fra den Anders Behring Breivik står for.

Hvorfor er HL-senteret taust om nazismen i Ukraina?

Hagtvet, HL-senteret og fascismen i Ukraina

Ukraina og den liberale intelligensiaens fallitt

KampanjeStøtt oss

Kommentarer

  1. Erland says:

    Gudene vet hva slags tanker og følelser disse elefantene har. Noe må det være. De vet kanskje at de er truet. Kanskje det er derfor de framstår som patetisk grublende.

    Ei bok jeg leste i tenåringstida mi, het «plantenes hemmelighetsfulle liv». Det sto helt klart for meg, etter å ha lest denne sikkert litt spekulative boka, at plantene har et liv som kanskje overgår vårt, hva følelser, lidenskap og lengsel angår. Hver eneste gang jeg kan, for eksempel der vegetarianere og veganere er til stede, kommer jeg med dette; «jeg vurderer å slutte å spise planter». Bortsett fra det åpenbare, at planter har følelsesliv, er de jo mye mer sympatiske enn dyr og mennesker; de stikker ikke av - de må bare stå der, for kølsvarte.

  2. INK says:

    Hm … jeg ser du nå glemmer fruktarianerne, og da særskilt enkelte av de religiøse Jainistene:

    "Some fruitarians will eat only what falls (or would fall) naturally from a plant: that is, foods that can be harvested without killing or harming the plant. These foods consist primarily of culinary fruits, nuts, and seeds According to author Adam Gollner , some fruitarians eat only fallen fruit. Some do not eat grains, believing it is unnatural to do so, and some fruitarians feel that it is improper for humans to eat seeds as they contain future plants, or nuts and seeds, or any foods besides juicy fruits. Others believe they should eat only plants that spread seeds when the plant is eaten.
    (…)
    Some fruitarians wish, like Jains, to avoid killing anything, including plants, and refer to ahimsa fruitarianism. For some fruitarians, the motivation comes from a fixation on a utopian past, their hope being to return to a past that pre-dates an agrarian society to when humans were simply gatherers Another common motivation is the desire to eliminate perceived toxicity from within the body. For others, the appeal of a fruitarian diet comes from the challenge that the restrictive nature of this diet provides. "

    Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Fruitarianism

    Det finnes ingen grense for hva mennesker kan klare å ha slett samvittighet for, quod erat demonstrandum.

    Jeg tror imidlertid ikke dette er særlig sunt, bare så det er sagt. :sunflower: :sun_with_face:

  3. aford says:

    Jeg prøvde liksom å være høflig. Men greit, hvor mye over 80 er du da?

  4. Grønnsaker i overført betydning er en ting…og slik jeg tolker det, var det det du tenkte på. men siden folk styrer med julematen, så nevner jeg denne regelen : Du bør nok ikke ta turen om du er ute etter de som kommer fra institusjonskjøkkenet på pleiehjemmet.Grønnsaker der, er etter sigende , et negativt eksempel når det kommer til koking. :face_with_hand_over_mouth: Dette vet du muligens, men det er kanskje andre som kan ha nytte av det.
    Grønnsakene skal kokes så de ikke er slik de er på pleiehjemmet, siden de ikke har tenner der. Som du kanskje vet skal de være “al dente,” som betyr " for tennene", de skal gi motstand når man tygger. Grønnsakene på pleiehjemmet gir ikke nok motstand.

  5. Corn Flakes ble nemlig utviklet som et potensdrepende middel.
    Opphavsmannen, doktor John Harvey Kellogg, var en sexforakter av astronomiske dimensjoner. Gjennom hele sitt 40 år lange ekteskap hadde han ikke seksuell omgang èn eneste gang. Alle barna ekteparet fikk, var adopterte.
    https://www.nettavisen.no/nyheter/corn-flakes-mot-sex/661915.html

  6. aford says:

    Du … fyttikatta så mye traurig mat de tvinger i de stakkarene. Jeg må nokså skamfull innrømme at jeg og et par medsammenvorne er blant de altfor mange i vårt land som på et tidspunkt ikke så oss i stand til å ta ansvaret for vår mor på en bedre måte enn å besørge henne anbragt på pleiehjem/ omsorgsbolig, sterkt mot hennes ønske, under daglig tilsyn av fremmede mennesker, enda mer mot hennes ønske, for å vansmekte og dø der, i stedet for å finne en løsning der hunne vært med oss 24/7 to the bitter end, som er det eneste virkelig anstendige alternativet. Sorry, muttern. Men da jeg sjekka fôret på huset og så det skuffa blikket hennes da hun med nød og neppe tvang ned et par teskjeer varm mat, var i hvertfall én ting pokker så klart: Hun måtte i det minste få tilbragt noe bedre og mer normal mat, skulle hun overleve første uka. Så vi klarte nå i det minste å få til en ordning der hun for det meste fikk middagene hjemmelaget fra oss andre daglig den tida hun var der.

  7. Skal til å legge meg, men så du stilte et spørsmål.
    Det var bare på generell basis INK. Noe jaktprat blir det heller ikke fra min side : )

  8. aford says:

    Skulle ikke forundre meg det minste!

    Tror du og INK var inne på det forleden, at man må velge sine slag og sine fordypningsområder. Man må ikke mene noe om absolutt alt, og da synes jeg det er ryddig å begynne med å f.eks. la være å mene så mye om alle de temaene man foreløpig vet lite eller ikke noe om.

    Men, selvfølgelig, det forutsetter en evne til å i det hele tatt selv være klar over, og kunne forholde seg ærlig til det faktum at man evt. ikke vet. Mange “vet” jo en hel masse.

Fortsett diskusjonen på forum.steigan.no

45 flere kommentarer

Deltakere