Foran utvalgsrapport: Rystende uttalelser om grunnen til at Norge bombet Libya

Jens Stoltenberg og Jonas Gahr Støre bærer begge et stort personlig ansvar for Norges krigsforbrytelser mot Libya.

– Norges bidrag i krigen mot Libya skjedde for å gjøre Stoltenberg-regjeringen lekker for USA. Han hadde ennå ikke blitt invitert til Det Hvite Hus. Det skjedde etter Libya-operasjonene.

Det sa oberstløytnant og forsker ved Forsvarets Høgskole, Tormod Heier, etter fredag å ha hørt den libyske menneskerettighetsaktivisten Asma Khalifas historie fra bakken, om da Norge og andre Nato-land i 2011 satte inn voldsomme bombeangrep på diktatoren Gaddafis Libya.

Det er ABC Nyheter som skriver dette. Nettavisa fortsetter:

Det skjedde på et seminar om Norges deltakelse i Libya-bombingen i regi av Rødts stortingsgruppe. Arrangementet fant sted kort før det regjeringsoppnevnte utvalget som skal vurdere Norges bidrag til operasjonene i Libya, skal legge fram sin rapport.

Nato-bombingen av Libya i 2011, der Norge sto i spissen for å bombe også tettbygde strøk, ble besluttet av Stoltenberg-regjeringen på grovt feilaktige premisser, hevder Heier og professor emeritus i oljeøkonomi, Øystein Noreng.

Asma Khalifa var blant aktivistene som protesterte mot Ghaddafi og krevde demokratiske reformer i 2011. I ukene etter krigsutbruddet arbeidet hun som sykepleier ved frontlinjen. Der ble hun vitne til en krig som viste seg å handle om andre ting enn demokrati og menneskerettigheter.

Stoltenberg: – Utmerket trening!

Jens Stoltenberg sjokkerte svenske partikolleger da han i fullt alvor sa at Norges bombing av Libya «utmerket trening for det norske luftvåpenet».

Les:

Still Stoltenberg for en krigsforbryterdomstol

ABC Nyheter skriver videre:

Heier oppsummerer at Nato-angrepene førte til at den politiske styringsevnen i Libya kollapset.

– Man endte opp med at 6,5 millioner mennesker siden da har levd i et makt-vakuum. Det er flere som er drept etter 2011, enn under revolusjonen og alle år under Gaddafi, oppsummerer han.

Den offisielle begrunnelsen for Natos angrep var altså det motsatte, å redde individer fra å bli drept.

Heier påpeker også at 15.000 bakke- til luftmissiler fra Libya ble spredt til terrorgrupper i Syria og Irak, og at det ødelagte Libya med relativt fritt spillerom for ulike terroristgrupper, har destabilisert en rekke naboland.

– Norge har med entusiasme gått inn i en krig forårsaket til dels på grunn av et mellomværende mellom en korrupt fransk president og en diktator.

Slik spissformulerte professor Øystein Noreng sin forklaring på hvorfor vestmaktene angrep Libya.

Les også:

Hvem vedtok bombinga av Libya i 2011?

Jagland: – Libyakrigen ulovlig, norsk presse driver bare propaganda om NATO

Da norske bomber knuste Libya og ga nytt IS-fotfeste

Forrige artikkelH.C. Andersen tok feil om «keiseren», og det har jeg gjort også
Neste artikkelJag har blivit vit svensk – mest kränkt vinner
Pål Steigan. f. 1949 har jobbet med journalistikk og medier det meste av sitt liv. I 1967 var han redaktør av Ungsosialisten. I 1968 var han med på å grunnlegge avisa Klassekampen. I 1970 var han med på å grunnlegge forlaget Oktober, der han også en periode var styreleder. Steigan var initiativtaker til og første redaktør av tidsskriftet Røde Fane (nå Gnist). Fra 1985 til 1999 var han leksikonredaktør i Cappelens forlag og utga blant annet Europas første leksikon på CD-rom og internettutgaven av CAPLEX i 1997. Han opprettet bloggen steigan.no og ga den seinere til selskapet Mot Dag AS som gjorde den til nettavis. Steigan var formann i AKP(m-l) 1975–84. Steigan har skrevet flere bøker, blant annet sjølbiografien En folkefiende (2013).