En ting skal Tesla-sjefen Elon Musk ha, han har en fantastisk evne til å hausse opp Tesla, det elektriske flaggskipet av en bil. Wall Street kaster penger etter vidunderet i bøtter og spann. De nyeste tallene derfra sier at Tesla har en kapitalisering på 52 milliarder dollar. Det er mer enn Fords 50 milliarder og ikke langt bak General Motors 61 milliarder.
Men når det gjelder å produsere biler, ligger ikke Tesla like godt an. Riktignok er selskapet svært hemmelighetsfullt når det gjelder sine produksjonstall, men det rapporteres at den totale produksjonen i november 2017 var på 3590 biler. Det utgjør 0,26% av bilproduksjonen i USA og er en nedgang på 18% fra 2016.
Nå er det ikke noe merkelig i seg sjøl å produsere designerbiler i lite antall og til og med gjøre butikk på det. Porsche gjør det og Ferrari gjør det. Men for Tesla er det et så enormt gap mellom hypen og virkeligheten. Tesla model 3 er den nye satsninga til selskapet. I februar 2017 sa Tesla at de ville produsere 5000 slike biler i uka en gang i fjerde kvartal 2017. InsideEV skriver at Tesla i virkeligheten leverte 345 model 3 i hele november 2017, og det er et stykke unna målet på 20.000, for å si det forsiktig.
Andre produsenter av elektriske biler gjør det mye bedre enn Tesla med langt mindre oppstuss. GMs konkurrent til Tesla model 3, Chevy Bolt, har solgt over 20.000 hittil i 2017. Men for GM er det bare en ørliten del av den totale produksjonen, nemlig 1,2%.
Men der Elon Musk lykkes bedre enn noen andre, er i mediene og i salget av overprisede aksjer. Godtroende spekulanter kaster penger etter Tesla i sånne mengder at Musks formue nå har nådd 19,5 milliarder dollar ifølge Forbes.
Og i ett land gjør Tesla det bedre enn alle andre, og det er i Norge. Med de rauseste subsidieordningene i verden har Norge den største elektriske bilparken, og Tesla har forsynt seg grovt av dette markedet. Enten er vi smartere enn alle andre, eller så er andre smartere enn oss.