Av Manlio Dinucci.
Europeiske ledere – fra EUs utenriksrepresentant Mogherini til statsminister Gentilono – fra president Macron til kansler Merkel – har alle tatt avstand fra både USA og Israel når det gjelder Jerusalems status. Betyr dette at det har oppstått en splittelse mellom de allierte?
Denne artikkelen av Manlio Dinucci ble først publiser i den italienske avisa Il Manifesto. Oversatt fra engelsk av Ingunn Kvil Gamst og publisert på norsk på Derimot.no.
Fakta indikerer helt det motsatte. Like før Trump tok sin beslutning om å godkjenne Jerusalem som Israels hovedstad – ja, i det øyeblikket han hadde bestemt seg – ble Operasjon Blue Flag 2017 gjennomført. Dette er den største internasjonale øvelse for luftkrig i Israels historie. I denne øvelsen deltok følgende land: USA, Italia, Hellas og Polen. Og for første gang, i denne tredje utgaven av øvelsen, deltok Frankrike, Tyskland og India.
I to uker øvde piloter fra åtte land (der seks av dem var NATO-medlemmer) med 70 fly fra den israelske basen Ovda i Negev-ørkenen. Sammen med flyene var de assistert av 1000 soldater som sto for teknisk og logistisk støtte.
Italia deltok med fire Tornado jagerfly (de er del av 6.formasjon som er stasjonert i Ghedi). To av disse flyene står for angrep, de andre to for elektronisk krig.
USA deltok med sju F-16-fly fra 31. fra flybasen ved Aviano. Siden disse flyene kan bli utstyrt til å transportere USAs B-61 atombomber, må man regne med at italienske og USA-piloter, sammen med andre, har øvd på å utføre oppdrag for atom-angrep.
Ifølge offisiell informasjon har det blitt gjennomført 800 fly-oppdrag, der de har simulert «ekstreme kampscenarier med lavt-flyging og med elektromagnetisk mottiltak for å kunne nøytralisere et anti-luft-forsvar».
Med andre ord har pilotene øvd på å kunne trenge inn på fiendtlig område, og å slå til mot mål både med atombomber og ikke-atomvåpen og andre missiler.
Operasjon Blue Flag 2017 har forbedret «samarbeidet og operasjonell beredskap for de luftstyrkene som deltok». Dette har «styrket Israels internasjonale status». Dette rapporterer den israelske avisen Haaretz i en artikkel om «jagerfly-diplomati». Avisen synes det er symbolsk når «de ser Eurofighter jetfly som bærer krysset til det tyske luftvåpenet plassert opp ved siden av et F-16-fly med det israelske luftforsvarets blå davidsstjerne».
For første gang tok de av side ved side for samme oppgave som de franske flyene hadde da de returnerte til Israel, der de i all hemmelighet hadde vært stasjonert siden Suez-krigen i 1956, den mislykte krigen mot Nassers Egypt.
Haaretz konkluderer slik:.
«Blue Flag er en demonstrasjon av Israel om at flere land enn tidligere er villige til å engasjere seg offisielt som strategiske allierte, og skyve til side betenkeligheter som den palestinske saken. Etter hvert som innflytelsen fra tradisjonelt diplomati svekkes, vil rollen fra militære kommandoer med internasjonale forbindelser øke.
Møtet mellom general Frigerio, kommandør for de italienske styrkene og general Norkin, kommandør for det israelske luftvåpenet, bekrefter dette. Dette møtet passer inn med den italienske lov nr. 94 av 17.mai 2005, som tillater et enda nærmere samarbeid mellom Italias væpnede styrker og med Israel som motpart. Nå er Israel et de facto medlem av NATO.
I kraft av «Programmet for individuelt samarbeid» har Israel en permanent misjon ved NATOs hovedkvarter. Dette programmet ble godkjent i desember 2008 (like før Israels operasjon «Cast Lead» fant sted i Gaza).
Ett av elementene i dette programmet er å knytte an israelske styrker (inkludert styrker med atomvåpen-erfaring) til NATOs elektroniske systemer. Umiddelbart etter Blue Flag 2017, begynte israelske piloter (som hadde øvet med det italienske jagerflyet M-346) igjen å bombe palestinere i Gaza.
Samtidig erklærte statsminister Gentiloni at «Jerusalems framtid, denne hellige byen, uten like i verden, må ses i sammenheng med fredsprossesen.»
Oversatt fra engelsk av Ingunn Kvil Gamst