Grønt skifte? Verden har aldri brukt mer olje.

14

Verden har aldri brukt mer olje. Prosentvis etterspørselsvekst har i år vært minst på høyde med gjennomsnittet de siste 30 år, og trolig blant de høyeste målt i millioner fat/døgn etter 1974.

Dette skriver Jan Herdal oljekrisa.no.

Han skriver videre:

Det politisk korrekte nå er som kjent at «fossil energi» i rask takt utkonkurreres av moderne, bærekraftig, grønn og fornybar energi. Det er langt fra virkelighetens verden.

For oljeprisens del er etterspørselsveksten det viktigste nå. Bare i OECD har etterspørselen økt med 1,5 mill. fat/døgn fra begynnelsen av 2015 til og med juli i år. Dette reflekterer en klar økonomisk vekst i hele OECD-området. Så mye om den grønne bølgen og overgangen til «fornybar» energi. Men resten av verden er også med.

I følge siste offentlig tilgjengelige Oil Market Report fra IEA vokste global oljeetterspørsel med hele 2,2 mill. fat/døgn bare fra andre kvartal i fjor til andre kvartal i år. IEA anslår nå en gjennomsnittlig økning i forbruket for hele 2017 på 1,6 mill. fat/døgn, og 1,4 mill. fat/døgn til neste år. En meget sterk vekst.

Fossil energi dekker om lag 85% avverdens energibehov. Den andelen har vært svært stabil, og det er ingenting som tyder på at dette er i ferd med å endre seg. Tvert om sier markedsanalysene at oljeetterspørselen nå er sterkere enn tilbudet. Oilåprice.com viser til flere kilder som alle konkluderer med at oljelagrene rundt om i verden minker, mens etterspørselen øker.

I sin Energy Outlook stiller BP spørsmålet om ikke innføringa av elektriske biler vil senke oljebehovet, og kommer til følgende konklusjon:

the 100 million increase in electric cars reduces oil demand growth by 1.2 Mb/d.

Men så øker etterspørselen etter biltransport så mye mer at den reduserte etterspørselen mer enn nulles ut:

Overall, the increase in demand for car travel from the growing middle class in emerging economies overpowers the effects of improving fuel efficiency and electrification, such that liquid fuel demand for cars rises by 4 Mb/d

Forbes har en interessant analyse av dette og peker på at flertallet av verdens befolkning, 83%, så vidt har startet å bruke olje.

A rising 83% of the world is undeveloped, and the transport demands for the poor are just now coming to light. The developed, OECD nations use 50% of the world’s oil but are just 17% of the population. The rich consume 1.6 gallons of oil products a day, while the poor consume just 0.32 gallons.

Når middelklassen vokser med hundrevis av millioner i fattige land, vil de ta over det vestlige forbruksmønsteret og fortsette å drive etterspørselen etter olje i været. Problemet er imidlertid om det vil finnes nok olje til å dekke denne etterspørselen.

 

KampanjeStøtt oss

14 KOMMENTARER

  1. Innenfor en kapitalistisk økonomi vil all tilgjengelig energi bli benyttet til økonomisk vekst, samme om den er grønn, blå, brun eller svart. Et grønt skifte er derfor en utopi inntil man får avskaffet det kapitalistiske systemet. Enhver kapitalist er en fiende av menneskeheten!

  2. Nettopp, da er det på tide med ny teknologi. Magneter, elektroner og jern er løsningen når man skal lage forurensningsfrie motorer.

    Elektroner får man fra løse elektroner i jernet. De vil sirkulere rundt magnetfeltlinjene fra magnetene. Kraften fra disse motorene vil dra eller løfte kjøretøyet. Hjuldrift bli ikke aktuelt lenger. Det eneste som må lades, er magnetene når de er «tomme».

    • Hm, er det magnetisk levitasjon du tenker på? Det er i beste fall aktuelt for høyhastighetstog, men også dette krever tilførsel av elektrisk energi, fra fossile eller fornybare kilder.

  3. Det grønne skiftet kommer nok, men timingen er elendig, verden har ikke en gang flaks i denne sak. Det grønne skiftet må inntreffe før verden opplever alvorlig knapphet på olje (og energi). IEA har lenge klaget på at verdens oljeinvesteringer (og energiinvesteringer) er for små til å kunne klare å dekke den nære fremtids behov for olje (og energi). Dette ble det allerede advart om i den perioden da oljeprisen lå på 110 dollar fatet. Kritisk tidspunkt for mangel blir iflg IEA år 2020. Verdens kjempestore oljefelt begynner nå for alvor å tømmes ut, og det er veldig vanskelig eller umulig å erstatte disse med nye fossile kilder i tilstrekkelig grad. Investeringene i alternativ energi etc har heller ikke kommet langt nok på det nåværende tidspunkt til å kunne løse problemet. Og snart er det kanskje så mye som 11 milliarder mennesker i verden som alle ønsker seg vestlig levestandard. Trolig vil ikke Saudi Arabia klare å overleve PeakOil og kanskje heller ikke USA med sitt skyhøye oljeforbruk. Dramatiske år ligger foran oss.

    Faren nå er at økte oljepriser pga gryende oljemangel kan trigge en ny finanskrise pga verdens skyhøye gjeldsnivå. Normalt skal høye oljepriser føre til økte investeringer i ale typer energi, men pga verdens enorme gjeldsnivå kan virkningen av høye oljepriser bli en helt annen.

  4. Jeg tror det er litt tidlig å begynne å snakke om Peak Oil når lite tyder på at vi er i nærheten ennå. En stund trodde jeg også at det var ganske nært forestående etter å ha hørt på spådommene til en rekke «guruer» som f.eks T. Boone Pickens og Matthew Simmons («Twilight in the Desert») for å ta et par veldig kjente. Siden disse og mange andre kom med sine spådommer ofte basert på «Hubbert`s Curve» har verdens produksjon av råolje, kondensat, NGL og flytende biodrivstoff løftet seg med 10-15 mill. fat i døgnet.

    Russisk og amerikansk produksjon har f.eks løftet seg mye, sistnevnte først og fremst pga. skiferolja men også mange andre mindre produsenter bidrar til å løfte totalen. Potensialet for skiferolje kan være enormt i land som Kina og Argentina f.eks. Oljemarkedet virker å være langt mer fleksibelt enn det mange har antatt hittil. Kommer det et prishopp framover nå la oss si til 70-80 US$ fatet vil det bare trigge mer utvinning og utvikling samt bruk av oljeerstatninger som naturgass og NGL mm. som igjen vil bidra til å stabilisere prisen.

    At EROEI sakte går ned og at det har en viss økonomisk betydning tviler jeg derimot ikke på, ikke minst for Norges del hvor stadig mer energi og kapital vl måtte gå med til å opprettholde produksjonen.

    • Det er vel heller «peak»-gjeld som er problemet. Vil tro denne har økt forholdsvis mer enn energiproduksjonen. Uansett har systemet vist seg langt mer robust enn mange trodde var mulig. Så kanskje, hvis vi er heldige, har vi enda en 2-300 år på oss før vi faller ned i historiens første globale mørke middelalder. Uten at jeg vil påberope meg å være noen som helst slags ekspert på katabolisk kollaps.

      • Gjeld kan slettes over natta og er ikke en ressurs. Jeg sier ikke at gjeldsgraden ikke er noe problem, jeg tror gjeldssamfunnet og fiat-pengene i kombinasjon med globalismen er hovedårsaken til f.eks Europas økonomiske problemer. Men det er forskjell på noe som er immaterielt som gjeld og materielt som olje (og andre ressurser).

        La oss si at det brøt ut en ny verdenskrig i en eller annen form. Ikke nødvendigvis som de to foregående, men kanskje langvarige handelskriger og stedfortredne kriger om ressurser (er vi ikke på en måte der allerede?). La oss si at f.eks USA av ulike årsaker nektet å betale tilbake all kinesisk gjeld og at den i prinsippet ble slettet over natta. Det er ikke utenkelig. Umoralsk? ja så avgjort. Men i krig og kjærlighet er alt tillatt sies det.
        Det ville ikke bety annet enn at Kina hadde eksportert en enorm mengde produkter til USA uten å få betalt for det. Det ville bety mye men langtfra alt for den kinesiske staten. Noen kinesiske investorer og selskaper ville sikkert gå dukken, men Kina ville bestå. USA ville kunne begynne på nytt men måtte nå forholde seg til egne økonomiske rammer fordi ingen ville låne til dem mer og dollaren var ødelagt som handelsvaluta. Imidlertid, alle produksjonsmidlene og kunnskapene på begge sider ville være intakte selv om billioner av dollar ville ha forsvunnet til «pengehimmelen».

  5. Den gamle, nedlagte bensinstasjonen rett borti gata her ble for et par år siden utstyrt med en håndfull gratis ladekontakter for elbiler. Der møtes nå Teslaene hver natt for å slappe av og samle krefter til neste dags ferd videre mot kollaps.

    Jeg vurderte lenge sterkt å kjøpe en boks brun spraymaling og skrive «denne bilen går på tysk kullkraft» på dem, men det er antakelig å dra det litt langt i retning ren vandalisme.

    Det får nok bli spann og pensel, ikke den lumske aerosolgreia. Makan.

    • Javisst, akkurat som the Joe-cell! OBS! Et viktig tips ved konvertering fra bensin til Joe-cell, er at motoren da oftere trenger å skifte snake oil, men netto miljøgevinst blir selvfølgelig uansett bare enda større av det, iom. at all produksjon og bruk av snake oil i seg selv bidrar ekstremt positivt, bl.a. til karbonfangst og redusert rullemotstand. Dersom en generell omlegging til Joe-cell går med den farten man antyder, vil karbonfangst med håv derfor kunne fases fullstendig ut i løpet av månen.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.