Rene elbiler utgjorde 0,5 prosent av verdens bilsalg i fjor. De utgjør 0,2 promille av den globale bilparken. Dette skriver Jan Herdal på oljekrisa.no. Han fortsetter:
Fort gjort å bli høg på seg sjøl med slike tall. Men det norske «elbileventyret» er først og fremst et særprodukt av fritak fra verdens høyeste bilavgifter samt relativt sett rimelig strøm. Samlet sett meget sterke virkemidler.
Allerede pr. juli i fjor var elbilkonsentrasjonen nesten fire ganger så høg i Norge som i nummer to på Europa-lista, Nederland. I forhold til broderlandet på tredjeplass var den nesten 9 ganger så høg. Forskjellene har trolig økt siden. Ingen er i nærheten av det norske elbilsalget i forhold til folkemengde. USA er et kjempemarked, men konsentrasjonen av elbiler er lav.
Da danskene gjeninnførte avgiftene, kollapset elbilsalget. Finland er enda lenger bak. Først i april i år ble landets elbil nr. 1000 solgt til Matti Virtanen i Sipoo. Ifølge Yles tall var det pr. årsskiftet totalt 10 000 elbiler i Sverige og 100 000 i Norge. I forhold til folketallet ruller det med andre ord hundre ganger så mange elbiler i Norge som i Finland, og omtrent 20 ganger så mange som i Sverige.
Herdal viser også til at strømprisen i mange land er vesentlig høyere enn i Norge, som for eksempel i Portugal der kjøpekraftjustert strømpris i 2015 var fem ganger så høy som i Norge. I de fleste land vil derfor elbilen i enda høyere grad enn i Norge bli et alternativ for øvre middelklasse og overklassen.
Og dette er bare når man ser på strømprisen, men som vi har vist i en annen sak, vil også produksjonen av sjølvet hjertet i elbilen, batteriene, bli vesentlig dyrere i årene som kommer på grunn av raskt økende priser på litium.