Hva skjer med løsarbeiderne som gjør jobben for Sporveien i Oslo?

2

Sporveien i Oslo har en avtale med amerikanske Clear Channel for å henge opp reklame på Oslos busser, trikker og t-baner. Men arbeidet gjøres av lavtlønte løsarbeidere i bemanningsselskapet Pecus.
Dette skrev ABC Nyheter om i mai 2017, og vi fulgte det opp her.

…det amerikanske selskapet Clear Channel med Skandinavia-base i Stockholm, har hyret inn det svenske bemanningsselskapet Pecus til å sørge for arbeidskraft.
En arbeidskraft Pecus belønner med fattige 140 kroner timen, riktignok med nattillegg. Vel å merke når det er jobb å få.
For Pecus opererer med de såkalte «nulltimerskontraktene» som så ettertrykkelig er fordømt i norsk debatt om sosial dumping:
«For tiden mellom oppdrag utbetales ikke lønn.», heter det lakonisk i arbeidskontraktene, som ABC Nyheter har kopi av.

Var det ikke “løsarbeidersamfunnet” Jonas Gahr Støre kalte det i 1. maitalen.
Men hva skjedde så?

Senterpartiets førstekandidat i Oslo, Aisha Naz Bhatti, kritiserte Sporveien for ansvarsfraskrivelse, og krevde slutt på bruk av løsarbeidere i Sporveien.

Negar Enayati, bystyrerepresentant for partiet Rødt, støtter Bhattis protest mot det som skjer.
– Dette forholdet i Sporveien er helt uakseptabelt. Når vi har siste møte før sommeren i samferdsels- og miljøkomiteen, vil vi kreve at byrådet rydder opp i saken så fort som mulig.

SV har også stilt liknende krav.

Byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Berg fra MDG, sier i en epost til ABC Nyheter at:

– Alle som leverer tjenester til Oslo kommune, skal sikre et seriøst og anstendig arbeidsliv for sine ansatte. Dette har jeg påpekt til Sporveien, og jeg er trygg på at de følger opp dette med Clear Channel på en god måte.

Clear Channel på sin side sier at arbeidet med å utplassere på vognene, i sin karakter må dreie seg om deltidsarbeid uten fast arbeidstid eller timetall.

Siden er det blitt helt tyst fra Sporveien og byråden. Hva skjer? Håper de at dette er glemt i løpet av ferien, eller vil de rydde opp? I iste instans er dette byrådsleder Raymond Johansens ansvar. Hva gjør han?

KampanjeStøtt oss

2 KOMMENTARER

  1. Dette minner om et psykologiprofessoropplegg der folk skal slite seg ut på å skaffe seg nok deltidsarbeid for å få endene til å møtes. I fritiden jobber de altså livet av seg for å skaffe seg nok jobber. Har dette noen positiv betydning for kvaliteten på jobben de gjør?

    • Nei, jeg tror nok heller de blir litt dårligere til å henge opp reklameplakater av det, men ikke verre enn at besparelsen kan forsvares. Selvfølgelig fryktelig irriterende med skjeve plakater når man for en gangs skyld tar trikken ned til Majorstuen, men vi er nok langt unna at vi må gjeninnføre et regulert arbeidsliv. Proporsjoner, proporsjoner.

      (Dessuten synes jeg så tydelig jeg kan høre det resignerte sukket fra en del folk som nå går på NAV fordi det ikke lenger går an for ufaglærte å få være med i arbeidslivet i det hele tatt, noe som faktisk var mulig for en del år tilbake. Ikke alltid helt ordnede forhold da heller, men noen hadde faktisk oftere jobb som ikke vil kunne få det i dag, bortsett fra kanskje nettopp sånne ting som det iflg. herværende artikkels synspunkt må bli slutt på. Det kompliserer bildet en smule for meg.)

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.