Sporveien i Oslo har en avtale med amerikanske Clear Channel for å henge opp reklame på Oslos busser, trikker og t-baner. Men arbeidet gjøres av lavtlønte løsarbeidere i bemanningsselskapet Pecus.
Dette skrev ABC Nyheter om i mai 2017, og vi fulgte det opp her.
…det amerikanske selskapet Clear Channel med Skandinavia-base i Stockholm, har hyret inn det svenske bemanningsselskapet Pecus til å sørge for arbeidskraft.
En arbeidskraft Pecus belønner med fattige 140 kroner timen, riktignok med nattillegg. Vel å merke når det er jobb å få.
For Pecus opererer med de såkalte «nulltimerskontraktene» som så ettertrykkelig er fordømt i norsk debatt om sosial dumping:
«For tiden mellom oppdrag utbetales ikke lønn.», heter det lakonisk i arbeidskontraktene, som ABC Nyheter har kopi av.
Var det ikke “løsarbeidersamfunnet” Jonas Gahr Støre kalte det i 1. maitalen.
Men hva skjedde så?
Senterpartiets førstekandidat i Oslo, Aisha Naz Bhatti, kritiserte Sporveien for ansvarsfraskrivelse, og krevde slutt på bruk av løsarbeidere i Sporveien.
Negar Enayati, bystyrerepresentant for partiet Rødt, støtter Bhattis protest mot det som skjer.
– Dette forholdet i Sporveien er helt uakseptabelt. Når vi har siste møte før sommeren i samferdsels- og miljøkomiteen, vil vi kreve at byrådet rydder opp i saken så fort som mulig.
SV har også stilt liknende krav.
Byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Berg fra MDG, sier i en epost til ABC Nyheter at:
– Alle som leverer tjenester til Oslo kommune, skal sikre et seriøst og anstendig arbeidsliv for sine ansatte. Dette har jeg påpekt til Sporveien, og jeg er trygg på at de følger opp dette med Clear Channel på en god måte.
Clear Channel på sin side sier at arbeidet med å utplassere på vognene, i sin karakter må dreie seg om deltidsarbeid uten fast arbeidstid eller timetall.
Siden er det blitt helt tyst fra Sporveien og byråden. Hva skjer? Håper de at dette er glemt i løpet av ferien, eller vil de rydde opp? I iste instans er dette byrådsleder Raymond Johansens ansvar. Hva gjør han?