Hvem eier franske medier?

7

Det stunder mot presidentvalg i Frankrike, og alt tyder på at det blir en mediakrig av de sjeldne. Dette er jo allerede klart da Facebook signaliserte at de har utviklet egne verktøy som skal veilede publikum i den franske presidentvalgkampen. 

Da blir det også svært interessant å se på hvem som eier franske medier.

De aller fleste mediene er kontrollert av fem finansgrupper: Bouygues, Dassault, Lagardère, Bertelsmann (groupe RTL, M6), Vivendi-Universal (canal+, SFR). Tre mann kontrollerer det meste av det som teller innen franske medier: Arnaud Lagardère, Martin Bouygues og Serge Dassault. Disse mediebaronene har også et svært intimt forhold til den politiske eliten i Frankrike. (Lagardères selskap kontrollerer også våpenindustri.) Og det forklarer langt på vei hvorfor fransk presse er blitt så dårlig, og hvorfor du nesten aldri vil finne virkelig gravende journalistikk der. (Kilde: Qui possède les médias ?, AgoraVox.)

Med disse tre personene har man også listet opp eieren av det største forlaget i Frankrike, den neststørste bokhandelkjeden, den ledende dagsavisa og den fremste TV-kanalen i Frankrike, eller kanskje i hele Europa. Mesteparten av mediene er altså kontrollert av fem finansimperier. Ei avis som Libération er ikke noe alternativ, den er en del av mediagruppa SFR Presse, som kontrolleres av den fransk-israelske finansmannen Patrick Drahi, som er en av verdens rikeste menn.

Oversikten til AgoraVox er fra 2010, så den må suppleres med en oversikt som er presentert av Le Monde Diplomatique og Acrimed. Figuren sier i siste instans det samme, men den er mye vanseligere å lese. (Klikk her for større figur.)

Disse kapitalgruppene har interesser av globaliseringa, og de sørger for å ha medier som i hele sin redaksjonelle politikk og opptreden tjener dette formålet. Og for dem er det viktig at politikerne, deriblant presidenten, fører en globalistisk politikk. Fri presse? En strålende idé, men heller ikke Frankrike har det. Det man har er korporasjonenes mediekanaler.

 

KampanjeStøtt oss

7 KOMMENTARER

  1. Jeg ser med en viss skadefryd på at de franske ‘faktasjekkerne’ driter på draget eller til og med selv skaper falske nyheter. Selvsagt er de der for å ‘ta’ sine politiske motstandere, men det var skivebom da de skulle ta Le Pens påstand om at fransk industriproduksjon skulle ha stagnert og falt etter innføringen av euroen, mens Tyskland hadde styrket sin stilling.
    Faktasjekkerne Decodeurs hevdet hun ikke gikk langt nok bak i tid med statistikken, hun burde ha brukt 1974 som ‘100’ på grafen hennes, ikke 2001 osv. Men resultatet er selvsagt det samme, Le Pen har rett. (bildene kan ses på https://www.les-crises.fr/encore-du-grand-decodeurs-sur-leconomie/)

  2. Takker Steigan for svært god informasjon. Lar det seg gjøre å få en slik oversikt over Norge ? Gjerne en internasjonal oversikt omkring eierstrukturer. Event hvem skulle kunne gjøre dette i Norge ?

    Etter at Amedia (Arbeiderpartiet og LO) skiftet navn, så hadde de generalforsamling i Moskva. De har eiere i Russland. Har noen noe eierskapsoversikt over dette ?

  3. Serge Dassault er vel slektning av Marcel Dassault, konstruktøren bak Dassault Mirage-serien.
    Han er nok med andre ord fdt inn i våpenindustrien, og har diversifisert til media?

  4. Hvem eier franske medier og kontrollerer fransk politikk?
    Noen faktatall og hva du kan forvente under det franske presidentvalget.

    France: Lagardere SCA
    Qatar Investment Authority 12.8%
    Arnaud Lagardère 7.96%
    Oljefondet investert NOK 469 225 555
    Eierskap 1,49%

    France: Bouygues SA
    Bouygues Family 19.9%
    Oljefondet investert NOK 1 743 652 873
    Eierskap 1,62%
    (+ NOK 126 877 265 i rentepapir)

    France: Vivendi SA
    Oljefondet investert NOK 3 402 293 413
    Eierskap 1,61%
    (+ NOK 623 651 009 i rentepapirer og 700 mrd investert i Vivendis største enkeltaksjonær Vincent Bollore, og hans Bollore SA)

    German: Bertelsmann SE & Co KGaA
    Oljefondet investert NOK 427 860 985
    IndustriCorporate Bonds

    France: Dassault Systemes SE
    Dassault Family 41.2%
    Charles Edelstenne 6.10%
    Oljefondet investert NOK 1 943 319 609
    Eierskap 1,15%
    (+ 232 040 537 NOK i Dassault Aviation SA)

    Relevante tilføyelser:
    Baillie Gifford & Co. eier 8.41% av aksjene i Schibsted. De eier også 8.32% av tredje største aksjonær i Dassault- Jupiter Fund/Assetmanagement (1,48%) og har sine topp holdings i Amazon, Alphabet, Alibaba, Tesla, Facebook, Netflix m.m.
    – Dassault Family eier også 62% av DASSAULT AVIATION SA hvor Airbus Group er nest største aksjonær med 10%. Samtlige selskaper har med med seg «finansveven» Vanguard, Blackrock og deres subsidaries.

    Airbus Group største eiere er (foruten den kjente veven):
    Government of France 11.1%
    Gesellschaft zur Beteiligungsverwaltung GZBV mbH & Co.KG 11.1%*
    *som er den Tyske statseide Banken KfW
    Capital Research & Management Co. 4.33%
    Government of Spain 4.18%

    Dassault Aviation SA er også nest største aksjonær i konserngiganten Thales med 24,8%. Den Franske stat eier 25,9% av selskapet som har 64,000 ansatte.
    Om Thales: «It is also the 10th largest defence contractor in the world[6] and 55% of its total sales are military sales.» Oljefondet eier direkte 1,14% av denne militærindustrien.

    Medias inhabilitet vs/troverdighet
    – Andreas Lubitz påstås å ha tatt med seg 149 passasjerer i døden i sitt «selvmord», da han styrtet med Germanwings Airbus 320 i de franske alper. For et par dager siden varslet faren sak da han ikke tror på historien som ble servert. Den «uavhengige» kommisjonen ledet av Franske myndigheter konkluderte raskt med at Lubitz var alvorlig psykisk syk – nok til å begå selvmord på bekostning av 149 menneskeliv, noe som ble underbygget med at Lubitz ikke responderte på dørbankingen til piloten som var på toalettet – ref. den svarte boksen.
    I januar 2017 ble saken lagt død av tyske påtalemyndigheter. «German prosecutors said Monday they had closed their investigation into the crash of a Germanwings plane in the French Alps almost two years ago, concluding there were no indications that anybody other than co-pilot Andreas Lubitz had been involved in the intentional crash.»

    – Airbus var i økonomisk hardt vær, og det var store forsinkelser med ferdigstilling av Airbus 380. Eier av lavprisselskapet Germanwings – det tyske børsnoterte Lufthansa har de samme eierne som tidligere er nevnt, hvor oljefondet eier 1,71% av selskapet. Tidligere har det vært nestenulykker med Germanwings og Airbus hvor pilotene landet omtrent i svime etter at giftig gass fant vegen inn til cockpiten. http://www.dailymail.co.uk/news/article-2210473/Airbus-150-passengers-moments-away-disaster-cockpit-filled-toxic-gases.html
    All informasjon ble publisert rundt Lubitz «selvmord» kom fra «Flyselskapenes» egne mediehus – etterforsket av deres eiere. Etter denne alvorlige hendelsen i 2010 synes det temmelig tankeløs/lettvint å konkludere med selvmord når sannsynlighet for en ulykke er langt høyere. Men de unngikk ihvertfall tunge søksmål og forsikringsoppgjør i etterkant hvis konklusjonen ble annerledes.

  5. Det eneste jeg vet er at det er viktig for fransk MSM å få «demonisert» Le Pen skikkelig frem mot valget, slik at hun fremstår som autentisk anti establishment. MSM markedsfører henne på samme måte som Trump ble markedsført: De bruker omvendt psykologi («svartmaling»). På den måten blir hun populær hos den gemene hop, slik at de stemmer på henne. Hun er sionist, og står last og brast med Trump i hans «krig mot» (les: støtte til) Isis o.l. «rebels». Hun er et redskap de virkelige globalistene bruker for å demontere EU og resten av den gamle verdensordenen, slik at veien ryddes for den nye, som etter planen blir innført rundt årsskiftet 2023/2024.

    Kanskje det snart blir iscenesatt et nytt terrorangrep i Frankrike, slik at Le Pens popularitet øker.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.