F35: fryktelig mye feil

13

Norges ultrakostbare flygende kalkun setter nye rekorder. Knut Lindtner skriver på Derimot.no:

F 35 sin fryktelige liste over feil

Utviklingsprogrammet for F 35 er det dyreste verden har sett. Det sliter med langt flere problemer enn det som til nå har vært innrømmet. Flyet kan ikke skille nye fra gamle deler, dataprogrammet gir tilfeldig tilgang til informasjon og prøver en katapultsetet risikerer en å knekke nakken.

Klargjøring av flyet til bruk utsettes derfor hele tiden. Ifølge et notat fra Michael Gilmore som er direktør for forsvarsdepartementets test- og evalueringsavdeling kan ikke feilene som er mange og store utprøves og testes innen denne tidsfristen, 2017, uten at en «kutter noen hjørner». På norsk betyr dette at en bruker «harelabb» i dette arbeidet.

Så hva er feilene ved F35?

Her er noen:

Marinens versjon er full av datafeil (Block 2B versjonen av software), f.eks. svekket evne til å reagere på trusler og dårlig presisjon under angrep.

Datasystemet (ALIS), som skulle holde den innvendige orden og oversikt til flyets «helsetilstand» er det ikke mulig å overstyre av mennesker. Dette kom frem på en sekvens av programmet 60 minutes allerede i 2014. Det hevdes nå at dette er ordnet.

Det viser seg nå at dette ikke stemmer ifølge rapporten til Michael Gilmore. Hver ny software versjon som har med nye egenskaper klarer ikke fjerne gamle feil.

Hva kan disse «bugs» (datafeil) føre til?

  • Flyet klarer ikke skille nye deler fra gamle deler.
  • Flyet klarer ikke å oppdage om det flyr for fort eller hvilken virkning det fører til når flyet overskrider sine begrensinger.
  • Flyet hindrer tilgang til ALIS helt tilfeldig.
  • Flyet vet ikke hvor ødelagt de ødelagte delene er. Vedlikeholdsprogrammet fungerer altså ikke slik det skal.
  • Flymannskapet blir dermed helt avhengig telefoner til produsenten Lockheed Martins tekniske avdeling vedrørende dataproblemer. Dette fører til utstrakt behov for hjelp og støtte.

Hvis du prøver å skyte deg ut via katapultsetet kan du bli drept. Piloter under 70 kilo ( 136 pounds)   får ikke fly flyet av den grunn. Piloter over 80 kg har 1/4 sjanse for å bli drept og 100% sikkerhet for alvorlig nakkeskade.

Det er virkelig mye å få orden på her. Rapporten advarer også mot storinnkjøp som Lockheed Martin har argumentert for: «Det blir billigere». Men det blir dyrere å storinnkjøpe feilvare hvor alt må rettes på.

De flyene Norge har bestilt vil få en levetidskostnad på minst 260 milliarder kroner. Dagbladet skriver:

…hærsjef Odin Johannessen siste i en rekke militære autoriteter som ytret bekymring over hvor dyre jagerflyene blir.
Hærsjefen flørter med tanken om å kjøpe færre fly for å imøtekomme kuttpresset. Johannessens logikk er at 52 nye F-35 vil være så dyre i drift at resten av Forsvaret, som marinen og hæren, kan stå tilbake med knappenåler og glansbilder.

Og for velgere som lurer på hvem som har ansvaret for denne gigantskandalen, så kan vi glede dere med at det gjelder alle de siste regjeringene i Norge, «rødgrønne» som blå, og det gjelder et samlet storting. Og dere kan alle sende dem varme tanker når de begynner å skjære ned på pensjoner, offentlige tjenester og infrastruktur for å få råd til å fylle bankkontoene til Lockheed Martin i tiårene som kommer.

KampanjeStøtt oss

13 KOMMENTARER

  1. Dette er jo gode nyheter. Dersom Norge først skal bruke milliarder på nye kampfly, er det absolutt en fordel om de viser seg å være ubrukelige. (Her er det ikke snev av ironi, for de som måtte tro det. Det er blodig alvor, bokstavelig talt).

  2. Den verste greia er at Lockheed Martin fortsetter å produsere flyene uten at de er «battle testet», og at slik test blir foretatt først i 2018(tror jeg det er) D.v.s at de som har fått fly før disse testene er ferdigstillet kommer til å få en helvetes ekstrautgift til oppgradering.

  3. Enkelt, Feilene vil bli rettet.
    Men da kommer de grunnleggende feilene ved F35 fram. F35 har nesten nøyaktig samme egenskaper som F105, et av USAs viktigste bombefly under Vietnamkrigen.
    Det er et bombefly, ikke et jagerfly, vi sies å skal styrke forsvaret, et bombefly er et offensivt våpen….
    Vi har nok mye større behov for jagerfly enn bombefly.
    F35 taper mot F16, F15, F18 og det britiske Typhoon med klar margin ved tester, sågar såpass klart som 10 av 12 tester mot F16 og 10 av 10 mot Thyphoon.

    På Bodø står 42 F16 i atomsikker hangar, strippet for deler for å holde de 12 gjenværende i luften.
    8 av 12 dekker beredskapen, 4 på Ørland, 4 på Bodø, 4 er til enhver tid på langtids overhaling.

    Hva skal vi med 54 F35 når 12 fly har vært nok til å dekke beredskapen i 10 år?

  4. «All countries are linked together. For example, Russia doesn’t make computers, and in fact, no country by itself makes computers. Computers are used in all steps of oil extraction and refining. Computers use practically trace amounts of many different metals. It isn’t possible (without a huge amount of planning and equipment) to recycle old computers into new computers. For a while, it may be able to cannibalize old computers, and use those parts to swap out for broken ones. But over the long ten, this won’t work. It is our high-tech world that makes continuation of our current system impossible.» – Tverberg

    Enda en ironi, det er høyteknologien som er i disse flyene som gjør fortsettelsen av vår sivilisasjon umulig. Var det ikke for vår høyteknologiske verden kunne vi hatt det skikkelig bra. Vi burde vært fornøyd med slik vi hadde det på 1800-tallet, da kunne vi hatt en sivilisasjon i århundrer enda. men vi gikk i høyteknologifella!

  5. «F35: fryktelig mye feil»

    F35 – helt feil!

    Og så må vi ikke glemme at «Norge» (unntatt f.eks. meg) valgte F35 etter en korrumpert anbudsrunde med Eurofighter og svenske JAS-Gripen (trolig det beste av flyene).

    «Norge» valgte F35 for å subsidiere USA’sk (og indirekte norsk) våpenindustri, åpenbart.

    Alt rundt F35 ser ut til å ha vært korrupt fra «getgo». – Bare bra om hele prosjektet, ahem, kræsjer.

  6. Det blir vel siste generasjon bemannede flygende rakettrampe Lockheed Martin m/ underleverandører selger i større kvanta, da ubemannede droner nesten fullstendig vil ta over denne funksjonen for den etablerte kundegruppen deres. F-35 er egentlig litt avlegs før det er ferdig, uansett om man aksepterer den skitne bruken det er laget og «kjøp inn» for, og de vet det.

    Så nå har de vel veddet internt hos LM om hvor lenge de kan utsette dem, hvor mye avvik fra spesifisert ytelse de kan komme unna med, hvor dyre de kan gjøre dem og allikevel få solgt dem – og i behagelig grad få finansieringshjelp i f.eks. Norge til å bære utviklingskostnadene tidlig (Canada trakk seg for ikke lenge siden etter å ha sett hvordan det hele er i ferd med å gå fullstendig over stag. For svarte ikke råd til sånt tull), og hvor mye de kan håve inn på servicen, oppgraderingene og ettermarkedet kundene ikke kommer unna. Og hvor mye drit de kan få Søreide til å lire av seg på tv uten å skjønne bæret.

    • Har du aldri jaktet en utstoppet skinnfell – for så å blåse liv i den med saks og metaforisk sladder? Dette skaper jo arbeidsplasser for vår menighet som er oppdratt i vår guddommelige tro om at den fineste trykksak (en-dollarseddel osv) er den absolutte fasiten på at du har lært deg å stusse naboens permanent, i «kristus» navn (stakkars sfinx) – regissert av våre demokratiske imbesile som vet* (*skjønner ikke en pøkk) at den promiskuøse rødfargen vi søler – for en neve dollar mer, kan blondes (sorry) slæsj farges vekk for enda en neve dollar mer.

    • Kanskje er det billigste å bare kjøre ut flyene og droppe servicen? Vi gjør det med kompressoren vår. En ny koster ca 10.000 kr, det er vel et par servicer. Så å droppe servicer og heller kjøpe en ny hvert femte år gir en stor fortjeneste.

      • Ja! Kjøre flyene til de er vrak! Som en gammal bil, faktisk! 😀

        Famous last words: «Å, den går vel et tokt til.»

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.